Nekromanti Det svenska rollspelsåret 2006...

Eksem

Champion
Re: Ogenerisk science fiction

"... och alla rollspel har ju D&D som förlaga, så det behövs nog inga nya rollspel alls"

Meh, det är ju tvärtom jag menar, borde man inte kunna lämna förlagorna i större utsträckning? Det är ju just NYA rollspel som behövs, inte tre fantasyrollspel med BRP-grund.

(Med det sagt så är jag fortfarande för ett Svavelvinterrollspel med T10-regler, så jag är fruktansvärt inkonsekvent :gremsmile:)

ripperdoc

Myrmidon
Re: Basin City anyone..? [ANT]

Du kan vara lugnt förvissad om att Kina och Afghanistan inte finns. Det kan eller kan inte utspelas på Jorden, men det finns inga direkta kopplingar till länder, kulturer, personer eller liknande.

/RipperDoc

Rosen

Myrmidon
Western 4

Western var ju också ett spel som skulle komma i nyutgåva, denna gång version 4. Så blev det inte, och inte heller har mycket dryftats på Rävspels hemsida i saken (senaste inlägget där angående revideringen var 10 maj). Vi får väl helt enkelt anta att det är Fenix som upptar Gillbringarnas tid och hoppas att de kanske får till det under 2006 istället.

Fenix, ja, men det som framförallt sköt all planering i sank var Toves bröstcancer. Den verkar vara under kontroll nu, fast bara att fortsätta ge ut Fenix i oförminskad takt under tiden var ett hästjobb av dem.
Nya Western är nu tänkt att bli klar under 2006, sen återstår att se om det blir under första halvåret.

Den har i alla fall inte dragit ut på tiden lika mycket som PDF-utgåvorna av Khelataar och Wastelands, som borde vara ett klart mindre jobb...

--
Åke

Krille

Super Moderator

"S:AI, Ark och Coriolis har jag faktiskt varken läst eller spelat, men S:AI trodde jag var väldigt Star Wars (space opera, liksom)"

Det finns space opera och det finns space opera. Det är en nästan lika bred genre som fantasy - så länge som det är i rymden och röjer fett så är det space opera. Det gör att man lika gärna kan stoppa in Macross, Starzinger, Star Wars och Blixt Gordon i den övergripande termen. Men liksom, det är kört att försöka fjärma sig från Star Wars, eftersom Star Wars är den ena stora normsättaren inom science fiction. Allt kan alltid liknas vid Star Wars på ett eller annat sätt och förnekar man det så är man bara dum (läs: pretto, blind eller helt enkelt bara korkad).

Så ja, Andra Imperiet är definitivt space opera, och precis som Star Wars så härstammar det till viss del från svärdsromantik. Faktum är att termen "jedi" inom Star Wars kommer från "jidai geki" - kostymdramer inom japansk film, med hänvisning till "samuraj-eran" och massor med svärd. Och både jag och George Lucas bygger våra rymdfajter på Andra Världskrigets luftstrider - Slaget om Storbritannien, Memphis Belle, Slaget om Midway, ni vet. Så så långt är det gemensamt. Och jag har tittat på Star Wars d6 och dess regler om Kraften för inspiration till magin.

Det gör att det är ganska enkelt att använda Andra Imperiets regler i Star Wars miljö, men å andra sidan så säger det ju inte så mycket, eftersom några tjommar på andra sidan Atlanten har använd Dungeons&Dragons regler i Star Wars miljö. Dessutom har regelsystemet från första Star Wars kommit att bli ett generellt regelsystem som även kan användas i fantasy eller äventyr i modern tid - och reglerna härstammar ursprungligen från Ghostbusters RPG. Så vad reglerna kan användas till säger inte så mycket. Det viktigaste är att de passar miljön.

Så vad innehåller miljön, egentligen? Vanliga samurajsvärd har redan nämnts, liksom andra världskrigsflygrymdfajter. Därutöver innehåller den tung byråkrati, stöddiga yakuza, japanska skolflickor i miljöer där de inte borde vara (exempelvis i jaktskepp eller på slagskepp), shinto-tempel, robotrustningar och ninjor (allt är bättre med ninjor), och det skulle faktiskt inte förvåna mig om någon stoppade in en eldsprutande jätteödla som härjar i en större stad eller en ensam hämnare med barnvagn. Än så länge så har man inte sett så mycket av det i Star Wars (såvida man inte drar hejjans långsökta liknelser mellan Darth Maul och ninjor).

Hur skiljer detta sig från ARK och Coriolis? Tja, jag har faktiskt ingen aning eftersom de inte är utgivna än, men jag har fått ett intryck av Coriolis som påminner om EVE Online, och jag har fått ett intryck av ARK som påminner om Homeworld, Aniara och Battlestar Galactica. Åtminstone jag tycker att det är rätt så skilt från svärdssvingande japanska skolflickor i jaktskepp som slåss mot ninjor.

Storuggla

Champion
Re: Fiktiv som Gotham City, mitt intryck (NT)

Enligt intervjun här på wrnu hävdas dock annorlunda.

Storuggla, askattebevis

chrull

Stockholm Kartell
Jag håller med dimfrost lite, även om RMs inkompetens är något jag struntar i att kommentera, jag har läst för lite för att säga sådant. Däremot så är jag totalt ointresserad av deras spel. Götterdämmerung verkade intressant men efter lite bläddrande kändes det också lika intetsägande som DoD.

Järnringen däremot fortsätter leverera välskrivna, spännande och intressanta produkter. Så de fortsätter vara sveriges mest intressanta rollspelsmakare i år, och antagligen nästa år också.

chrull

Eksem

Champion

"Åtminstone jag tycker att det är rätt så skilt från svärdssvingande japanska skolflickor i jaktskepp som slåss mot ninjor. "

För all del (och dessutom var du först), och som man kan se så särskilde jag Andra Imperiet redan i mitt första inlägg. Där skrev jag mest att om man köper Coriolis, så lär man inte köpa Ark eller Starchallenge, och om man har köpt något av de spelen, vill man verkligen ha Andra Imperiet också? Det kanske bara är jag, men vill jag ha variation från mitt D&D-spelande släpar jag inte fram ELRIC!, jag släpar fram C&C.

Min poäng är någonstans att i ett så litet land som Sverige där rollspelsprodukter ändå går back, skulle inte någon av de hundratals geniala och udda idéer vi ser på Rollspelsmakarforumet bli tryckta och ordentligt genomarbetade rollspel istället? Idéerna finns ju där, och jag har svårt att tänka mig att nåt verkligt annorlunda spel skulle klara sig så mycket sämre i konkurrensen än ytterligare ett fantasy- eller science fiction-spel att det är något man som svensk rollspelskonstruktör behöver bekymra sig om.

Krille

Super Moderator

"(och dessutom var du först)"

Nyehnyehnyeh!

Nu ska jag bara följa upp också, så att det inte enbart blir en bortglömd regelbok i produktlinjen.

"skulle inte någon av de hundratals geniala och udda idéer vi ser på Rollspelsmakarforumet bli tryckta och ordentligt genomarbetade rollspel istället?"

Tja, en av dem är ju på väg: Noir.

De flesta av de där geniala och udda idéerna är dock, om man ska lägga handen på levern, rätt usla, egentligen en upprapning av någon gammal idé och/eller på tok för smal för att intressera någon annan än upphovsmannen.

Big Marco

Läskig
Noir, Sandukar, De fria rikena

Spelet Noirs officiella spelvärld är det jättelika imperiet De fria rikena, med absolut fokus på mångmiljonstaden Sandukar. Så vitt jag vet finns inte dessa platser på Jorden. Inget hindrar att möblera om Jorden tillräckligt mycket och knö in De fria rikena någonstans det passar - det spelar ingen större roll för den interna logiken i spelet.

Isolation är en viktig ingrediens i spelets miljö så resor utomlands och liknande är ytterst begränsat av olika skäl.

Jag och Petter Nallo har haft visionen om att skapa en intressant, logisk, genomtänkt och mångbottnad spelvärld. För det är i spelvärlden man agerar. En stämning är blott en stämning och det går inte att spela på allena i äventyr efter äventyr.

Jag har fått frågor om hur "traditionellt" Noir är - svaret blir "både-ock". Jag har läst en hel del av indie-spelen och gillar många av dess idéer. Dessa har blivit Noir-ifierade - exempelvis ligger mycket fokus på personliga mål, drivkrafter, frälsning och återkopplingar på ett sätt som inte är så spritt i traditionella svenska rollspel. Rollpersonsgenereringen är helt utan slumpmoment för att åter fokusera på rollpersonens plats i berättelsen. Å andra sidan finns det förmågor med siffervärden, det finns skade- och stridssystem med. Jag hoppas att mixen är rätt. =)

Känslan som finns i Basin City och kanske än mer i Gotham City är dock lätt överförbar till Sandukar.

MrG

Swashbuckler
Re: Noir i Gotham

Känslan som finns i Basin City och kanske än mer i Gotham City är dock lätt överförbar till Sandukar.
Nu är Gotham rätt mångfasiterad stad, om man vill ha noir så skulle jag främst hänvisa till Gotham Central (polisserie i Gotham), men även Nightwing och Robin som verkar i Bluehaven, den skummare förorten till Gotham.

Batman begins kändes Gotham rätt likt Basin City i mina ögon.

om det inte är orealsistisk Frank Miller våld du hänvisar till, i sånt fall kan inget göra det på samma sätt som hans brutala bläck...

Saxifrage

Hero
Så vad är trenden?

Så, kan man se några trender i utgivningen? Jag gör någon slags försök till minstakvadrat-interpolation av den svenska rollspelsvärlden, både baserat på utgivning och på hur snacket går på forumet. Allt med brasklappen att jag egentligen har ganska lite koll.

Noir-genren verkar vara på modet. Ett spel är på gång och många indie-producenter tycks intressera sig för genren. Månne är det Sin City som spawnat trenden?

Manga verkar inte så hett som man skulle kunna tro. Bortsett från Skymningshem verkar ingen ha hakat på trenden. Är manga kanske på väg ut?

Klassisk SF verkar, till min oändliga förtjusning, vara på väg in igen. Kan vi stå inför en ny SF-våg? Kanske kommer "Delta Science Fiction" att återuppstå? Nja, antagligen inte, men min entusiasm är gränslös.

Finns det fler trender?

Krille

Super Moderator
Re: Så vad är trenden?

"Så, kan man se några trender i utgivningen?"

Egentligen inte, eftersom det är för litet urval och för att de som skapar rollspelen är för egensinniga. Jag tror till exempel att Järnringen-gänget släpper Coriolis för att minst en av dem är SF-fan, inte för att det är SF-år i år. Jag är rätt övertygad om att Marco jobbar med Noir för att han gillat stilen sedan tidigare. På sin höjd har Sin City agerat som katalysator för att få igång jobbet på allvar så att det fastnar på papper.

På samma sätt, orsaken till att manga inte är mer populärt bland de svenska rollspelen är väl mest att rollspelsskaparna i Sverige är trettiplusare som till stor del är rätt ointresserade av manga. Men i resten av samhället så är manga faktiskt tämligen inne.

---

Är det någon trend som man kan se så är det att det är rätt lite väsen om fantasy. Det verkar tvärtom som att de flesta utom Neogames och Riotminds undviker den genren så mycket som det bara går. Undantaget är väl Tomas Arfert och Saga, som i vanlig rollspelartradition går sin egen väg och struntar i att DoD och Eon totaldominerar fantasymarknaden.

Jag tror faktiskt att årets SF-inriktning (och för den delen även förra årets början av densamma) kommer av att SF är den genre som är tillräckligt bred och tillräckligt gränslös för att kunna konkurrera med fantasy, och därmed möjliggör att man kan ge ut större rollspel och ändå undvika att konkurrera med Eon och DoD. Övriga genrer har ungefär plats för ett spel per genre, vilket gör att noir- och skräckgenrerna vid det här laget är fyllda av Noir och Noctum, i alla fall i den kommersiella delen av hobbyn.

MrG

Swashbuckler
Re: Blüdhaven (OT)

La ner alla dom titlarna när Chuck Dixon slutade skriva dem, så minnet är lite rossligt, men har för mig att de flyttade dit Robin 3, hade jag fel med det också

thark

Hero
Re: Blüdhaven (OT)

Stämmer så vitt jag vet—och ja, jag tappade också intresset runt mäster Dixons avhopp. :)

MrG

Swashbuckler
Re: Så vad är trenden?

Noir-genren verkar vara på modet. Ett spel är på gång och många indie-producenter tycks intressera sig för genren. Månne är det Sin City som spawnat trenden?
Brukar väll komma ett Noir alt Pulp RGP cirka var femte år... kan räkna bakåt på Adventure! (pulp), Noir (Noir), Spies, bluttan and privet eys (noir och pulp), måste egentligen kolla hemma med tidsavstånden, men tror det kan vara nån sån rytm. Och sedan har det alltid varit en halvpopulär genre för konventssaker, med flörtar i Utopia och även förresten mitt egna Lynchisnererade scenario "Vid vägens ende" på LinCon 99.

Så inte så mycket till trend i min värld (fast klart jag har ju alltid (eller senaste tjugo åren) haft ögonen på Noir)

Storuggla

Champion
Generande Science Fiction

"Vad är det för generiskt med de svenska science fiction-rollspelen?"

SF verkar dessutom väldigt omöjligt att göra generiskt (i likhet med de flesta genrer). Det är mils skillnad mellan saker som Transhuman Space och Star Wars med Jovian Chronicles, Heavy Gear och Skymningshem Andra Imperiet, både regelmässigt och settingmässigt. Det närmsta man komme rär väl GURPS Space, men det är å andra sidan ett riktigt sömnpiller som å det snabbaste förpassas till bokhyllan.
Dock finns det gott om generande science fiction där kvinnor bär hudnära uniformer så att de nästan lika gärna kunde vara näck (»Nämen, det är jävligt trångt i cockpit asså...«) eller där bysthållares existensbehov i nollgravitation diskuteras.

Storuggla, kopierar tekoppar