Nekromanti Det svenska rollspelsundret

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Krille;n196216 said:
Det sagt så slänger Sverok rätt mycket pengar på Studiefrämjandet, Grottröj, GothCon, LinCon mfl, så att konvent kan finnas och vara fyllda med rollspel och att spelföreningar kan få pengar av Studiefrämjandet. Det är lite "what have the Romans ever done for us?!" över det, men vill ni ha mer får ni fanimej engagera er i Sverok.
Grottröj får inga pengar av Sverok, men vi hade knappast kunnat genomföra det som vi gör om vi inte fick låna lokaler av Studiefrämjandet, som vi får för att Sverok är medlemsorganisation. Så du har mest rätt ändå :)

Men jag skulle lugnt kunna slänga ett par hundra kronor per år eller mer på en organisation som renodlat stöttade rollspelskonvent och rollspelshobbyn på andra sätt (vilka det nu kan tänkas vara).

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag tror ärligt att utan Sverok hade svenska rollspelshobbyn varit en ännu mer exkluderande och tillsluten hobby, och då hade det ca funnits noll chans att jag hade kunnat vara med. Så visst - Sverok har inte varit så rollspelsfokuserade på ett tag, men vad de faktiskt gjort för rollspelshobbyn är för mig mycket viktigare än ifall vi hade haft något till fett konvent eller så. I övrigt är det ju som flera sagt i tråden redan - helt upp till medlemmarna. Både som föreningar och individer.

Helmgast
Åter till artikeln om rollspelsdöden: det blev snarare Sverox/Signaler från Sverok som försvann än svensk rollspelsutgivning. Och det hade varit långt mer tråkigt om det inte vore för Fenix - gjord av eldsjälarna Gillbring!

Det är väldigt många som hjälps åt att bidra till rollspelsundret. Och efter att igår för första gången spelat rollspel med min frus syskonbarn (7 och 10 år) så var det väldigt motiverande idag att städa klart så snabbt som möjligt så snabbt som möjligt för att ge dem det de ville ha: Äventyrande!

"Anton - när ska vi spela det där spelet igen?"
"Det är världens bästa spel!"
"Får man vara bäst på allt?"

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Krille;n196216 said:
Det är lite "what have the Romans ever done for us?!" över det, men vill ni ha mer får ni fanimej engagera er i Sverok.
Jo, det stämmer ju förstås. Men från senaste riksmötet jag var på (sjukt länge sen) minns jag det hopplösa i mitt engagemang att övertyga de församlade att det var viktigt att behålla namnet "Sveriges roll- och konfliktspelsförbund" för att markera ursprung och fokus. Då kändes det som att jag kom från mars när jag sa att jag var rollspelare. Om det var då namnet ändrades till "Sverok" minns jag dock inte.

On topic: avatarex tar också upp Fenix, vilket är en mycket bra observation. Jag har alltid imponerats av att Tove och Anders ser vår hobby som en stor familj. Med sin utgivning av Fenix har de kämpat för att bryta ner väggarna mellan det som lätt kan bli isolerade salonger av spelare och spelskapare. Alla kan hitta beröringspunkter med Tove och Anders, och genom det har det blivit så mycket lättare att få kontakt med andra som delar samma iver och passion för att skapa och spela. Och många får en chans att publiceras.

Mycket viktigt.

/M

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Magnus Seter;n196298 said:
Jo, det stämmer ju förstås. Men från senaste riksmötet jag var på (sjukt länge sen) minns jag det hopplösa i mitt engagemang att övertyga de församlade att det var viktigt att behålla namnet "Sveriges roll- och konfliktspelsförbund" för att markera ursprung och fokus. Då kändes det som att jag kom från mars när jag sa att jag var rollspelare. Om det var då namnet ändrades till "Sverok" minns jag dock inte.
Jag vet förstås inte om det var då namnet ändrades eller inte, men jag minns att jag var med när namnet ändrades, att jag var där främst i egenskap av rollspelare, och att jag röstade för att byta namn till Sverok utan att det kändes som ett svek mot förbundets ursprung eller så. Jag vill såklart inte debattera förbundets namn här, utan bara observera att det är rätt roligt att du och jag har så olika minnen om precis samma konflikt :)