God45
#PrayersForBahakan
Så, många spel där man väljer vad man spelar har ett tråkigt vanilj alternativ som är minst spännande men som brukar vara solitt. Det ses ibland, men inte alltid, som nybörjare alternativet. De är nästan alltid ”Det här är standarden som andra alternativ jämförs med”.
Exempel:
Människor i D&D
Ultramarines i Deathwatch
Brujah i Vampire
Order of Hermes i Mage
Solar i Exalted
Min observation är att det här vanilj alternativet hjälper spelet, även om de flesta inte vill spela dem. Just genom att vara en grundläggande ingångspunkt i världen och/eller systemet. Förstår man dem är det lättare att gå ”X är som vanilj men mer/mindre Y”.
Så, trots att jag antar att folk som spelar Ultramarines äter bröd utan smör till frukost är de en viktig del av att få spelet att fungera.
Exempel:
Människor i D&D
Ultramarines i Deathwatch
Brujah i Vampire
Order of Hermes i Mage
Solar i Exalted
Min observation är att det här vanilj alternativet hjälper spelet, även om de flesta inte vill spela dem. Just genom att vara en grundläggande ingångspunkt i världen och/eller systemet. Förstår man dem är det lättare att gå ”X är som vanilj men mer/mindre Y”.
Så, trots att jag antar att folk som spelar Ultramarines äter bröd utan smör till frukost är de en viktig del av att få spelet att fungera.