Nekromanti Det var fan inte lätt, men det gick!

Krille

Super Moderator
Jag har äntligen fått tag på "Il était une fois.. l'espace"/"Det var en gång... rymden" i sin helhet på DVD! Det var inte så förvånansvärt dyrt heller: för ca ?30 så fick jag en box med fem DVD-skivor med totalt 26 avsnitt. Jag kan till och med acceptera att den inte var textad.

Om ni tänker försöka upprepa denna bedrift, så finns den i princip enbart att beställa från Frankrike. Ett par visdomsord om fransmän: de förstår inte engelska. De verkar tro att världen slutar med Frankrike, och verkar inte förstå att det går att skicka saker utanför Frankrike, eller ens att det finns folk utanför Frankrike som skulle vara intresserad av deras saker. Resultatet är att det är mycket lättare att beställa saker från Frankrike (till exempel hela "Det var en gång... rymden") om man kan franska och bor i Frankrike. Kan man inte franska så kan man inte beställa alls, och bor man inte i Frankrike så får man vänta en månad på att varan ska komma fram.

Så, nu har jag gnällt färdigt på Frankrike. Nu ska jag bara jobba färdigt, och sen ska jag hem och se på fransk tecknad film.

Bunny

Crazy like a fool
"ca ?30"

Så mycket!? Eller vänta nu... hur mycket är '?30'?

"'Det var en gång... rymden'/.../fransk tecknad film"

Kan du berätta något mer om de fem DVD-skivor du lagt ner så mycket energi på att få. Vad är "Det var en gång... rymden" för något egentligen?

(menade du €30 kanske?)

Sereg_UBBT

Swashbuckler
30 "toyro" måste det ju vara...

Det var en gång rymden är en fransk tecknad serie som gick på svensk tv för en massa år sedan (början på 80-talet har jag för mig - alltså så länge sedan så knappt jag kom ihåg det). Kultstatus för oss födda på 70-talet. Det var en gång... har diskuterats tidigare här på forumet flera gånger - sök lite vet ja.

Krille

Super Moderator
"menade du ?30 kanske?"

Jupp, men nånstans äts eurotecknet upp och ersätts av ett frågetecken. Faen vet vems kodtabell det är som spökar.

"Kan du berätta något mer om de fem DVD-skivor du lagt ner så mycket energi på att få. Vad är "Det var en gång... rymden" för något egentligen?"

...valp! :gremgrin:

I slutet på sjuttitalet gjorde fransmannen Albert BARILLE (fransmän skriver sådär i sina eftertexter) en tecknad tv-serie kallad "Det var en gång" som plöjde igenom människans histora från år plopp till nu, med ett antal återkommande huvudpersoner som fick ta samma roller i nästa era. Den blev snorpopulär, och fick åtminstone svensk ungdom att helt snöa in på Bachs toccata och fuga i d-moll (som användes som tema i serien).

I början på åttitalet gjorde samme Albert BARILLE en ny serie, denna gång med SF-tema. Historien utspelade sig år 3000 i konfederationen Omega, som omfattade bland annat Jorden och ett antal andra främmande raser. Samma figurer som i den vanliga "Det var en gång" dök upp i sina vanliga roller, fast den här gången i en lagom episk ståry om krig, fred, det heliga, Atlantis och lite annat skoj.

Foggmock

Myrmidon
Är det flickan, pojken och den gamla gubben som tillsammans med en mycket (ond) Warioliknande figur fick undervisa mig och många andra i sexualkunskap, annan biologi samt fysik?

Pom

Swashbuckler
Är det flickan, pojken och den gamla gubben som tillsammans med en mycket (ond) Warioliknande figur fick undervisa mig och många andra i sexualkunskap, annan biologi samt fysik?
Japp. Men med den skillnaden att det här rörde sig om en enda sammanhållen episk berättelse, låt vara att det dröjer ganska länge innan pusselbitarna faller på plats.
(Jag gillade serien skarpt och ett av mina första försök att göra egna rollspel inspirerades mycket av den.)

Krille

Super Moderator
"Är det flickan, pojken och den gamla gubben som tillsammans med en mycket (ond) Warioliknande figur fick undervisa mig och många andra i sexualkunskap, annan biologi samt fysik?"

Det låter som att du refererar till "Det var en gång - kroppen". I så fall är svaret "ja". Albert BARILLE har sina små stunder av undervisning i rymdserien också.

Foggmock

Myrmidon
Maffigt! Jag tyckte faktiskt att de där filmerna var intressanta.

Men angående det här rymdtjafset, du sa att den inte var textad? Förstår du franska också?

Organ

Out of time, out of mind
Får lov att gratulera! Jag har också haft med frankrike (och följdaktligen då även fransmän) att göra när det gäller beställningar av diverse varor och kan intyga att det inte är helt lätt. Både frankrike som nation och även dess invånare har visserligen en viss charm, men den som uppfann landet gjorde det definitivt inte för att göra det lättare för resten av världen. Det enda land som kan konkurera med frankrike vad gäller krångel är om möjligt italien. Fast skillnaden dem emellan är att italienare oftast är ganska lätta att ha att göra med och verkar inte ha den franska egenheten att nästan med flit missförstå allt du säger eller skriver bara för att du inte förstår franska eller de engelska.

Du kan inte bistå med det bolag som boxen är utgiven på samt ett produktnummer (båda torde stå bland det finstilta på baksidan eller på boxens kant)?

/Anders (som trots allt då och då finner sig längta till både seines stränder och bretagnes äppelodlingar)

/Anders

Krille

Super Moderator
"Men angående det här rymdtjafset, du sa att den inte var textad? Förstår du franska också?"

Lite fastnade trots allt från gymnasiet, men för din egen skull, försök inte få mig att tala språket.

Krille

Super Moderator
...och inte nog med det, nu när jag brottar mig in genom två lager plast så upptäcker jag att skiva 3 inte ens var packad. Blä!

"Du kan inte bistå med det bolag som boxen är utgiven på samt ett produktnummer (båda torde stå bland det finstilta på baksidan eller på boxens kant)?"

Boxen gavs ut (den verkar bara finnas att hitta på begagnat-sidor i Frankrike), av IDP (http://www.idpvideo.com). Produktnumret är EDV 984. EAN-koden är 3 76000 562737.

Netfeed

Swashbuckler
"Det var en gång" som plöjde igenom människans histora från år plopp till nu

den var ju sjukt bra
"det var en gång - kroppen" är riktigt bra den med, man lär sig ju trots allt något, det kanske inte är helt och hållet jätte rätt men det funkar och det är underhållande

skulle nog vilja se rymden serien

Rising

Vila i frid
Ett minne plågar mig, jag har en fråga:

I början på åttitalet gjorde samme Albert BARILLE en ny serie, denna gång med SF-tema.
Du måste straighta ut mig om en sak angående den här serien: Så som jag kommer ihåg det så hade skurkarna (den där med röda håret och lika röda näsan var min favvo, han är precis som jag) ett moderat-M som logga. Är det sant, eller är det något jag har drömt? (Alltså ett M med en massa pluppar i ändarna och hörnen) Jag hade en gång en teori om att det var den serien som fick så många av oss i de årskullarna att bli vänstersympatisörer, men några polare till mig har sagt att de inte kommer ihåg något alls om en sådan symbol.

Så, har jag ett bättre minne än mina kompisar, eller är det där med skurkarnas moderat-M något som jag har fått via hjärntvättningen jag dagligen utsattes för när jag deltog på kommunistlägret '86 i Santiago?

Extremt tacksam för svar. Förresten undrar jag om det stämmer att man råkar mest illa ut om man sitter i vagnen längs bak om ett tåg frontalkrockar. Det sade alla när jag var liten, och de refererade till sådana där kulramar där en rad med stålkulor hänger i små snören, och där man kan ta upp en och släppa för att det ska låta "tock" innan kulan i bortre änden flyger upp för att sedan åka ner och krocka upp den kula man alldeles nyss höll i, osv... Men det "beviset" känns ju helcorny. Ligger det någon sanning i det?

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ett minne plågar mig, jag har en fråga:

Extremt tacksam för svar. Förresten undrar jag om det stämmer att man råkar mest illa ut om man sitter i vagnen längs bak om ett tåg frontalkrockar. Det sade alla när jag var liten, och de refererade till sådana där kulramar där en rad med stålkulor hänger i små snören, och där man kan ta upp en och släppa för att det ska låta "tock" innan kulan i bortre änden flyger upp för att sedan åka ner och krocka upp den kula man alldeles nyss höll i, osv... Men det "beviset" känns ju helcorny. Ligger det någon sanning i det?
Såklart det inte gör. Ett tåg har en massa delar där rörelseenergin omvandlas och används till att knyckla ihop tåget istället för att bara fortplantas.

Och så förstår jag att du inte hade förväntat dig att få svar på det här, men nu fick du det ändå. :gremcrazy:

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

"Du måste straighta ut mig om en sak angående den här serien: Så som jag kommer ihåg det så hade skurkarna (den där med röda håret och lika röda näsan var min favvo, han är precis som jag) ett moderat-M som logga. Är det sant, eller är det något jag har drömt?"

Du har nästan drömt: de hade ett Westinghouse-W (dvs den logga som moderaterna snodde och vände upp och ner på för att få sin egen). Dubbel-vet betydde dock inte "moderaterna som står på huvudet", "Westinghouse", "Weyland-Yutani", "George Dubya Bush" eller något annat sådant där fånigt. Det var helt enkelt den stiliserade stjärnbilden Cassiopeja, från vilken skurkarna kom.

Rising

Vila i frid

Du har nästan drömt: de hade ett Westinghouse-W (dvs den logga som moderaterna snodde och vände upp och ner på för att få sin egen).
Ahhh, så det var så det var. Jamen vad skönt, då slipper jag fundera mer på det nu. Nu fick jag veta varför de (och då menar jag skurkarna (nej, jag pratar inte om moderaterna)) hade valt den där symbolen, också, det skulle jag annars ha börjat fundera över.

Häftigt. Förresten så gratulerar jag till DVD'n. "Det var en gång" var äkta häftigt, även om jag kommer ihåg mycket mer av människokroppen (det visades ju för inte länge sedan på TV) och den historiska omgången (för jag hade några nummer av seriealbumversionen av den) än just rymdomgången. Den rödhåriga skurken med smala näsan är ballast, han är bara sååå lik mig.

Evil Peter

Hero
Frankrike ska verkligen ha en känga vad gäller DVD-utgåvor. De har två fantastiskt snygga DVD-utgåvor av den enormt underskattade Le Pacte des Loups men ingen av dem har engelsk text. Oerhört korkat.

Men grattis till införskaffandet av serien. Själv har jag bara vaga minnen kvar av den men det vore onekligen roligt att få se den igen. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
"Jupp, men nånstans äts eurotecknet upp och ersätts av ett frågetecken. Faen vet vems kodtabell det är som spökar."

Ok, det här övergår mina begränsade kunskaper. Jag ser nämligen fortfarande ett eurotecken istället för ett frågetecken i mitt tidigare inlägg.

"...valp!"

Arf! Vem kallar du valp va? Arf! Arf! Arf!

"Albert BARILLE/.../'Det var en gång'/.../Bachs toccata och fuga i d-moll/.../år 3000 i konfederationen Omega"

Alltså. Jag är helblank. Inget av det där verkar bekant. Om det nu var en så populär serie så borde de gått flera rundor i repris (om första rundan sändes i början av 80-talet har jag haft få chanser att ha sett den, jag är 83:a trots allt...), men dessa verkar jag ha missat också... mysko värre.

Finns det någon sida som berättar om serien? På ett vettigt språk (vilket naturligtvis utesluter det franska).

Organ

Out of time, out of mind
>Boxen gavs ut (den verkar bara finnas att hitta på begagnat-sidor i Frankrike), av IDP (http://www.idpvideo.com). Produktnumret är EDV 984. EAN-koden är 3 76000 562737.

Aj fan! Den är alltså utgången. Då skiter sig min plan att försöka plocka hem den via de kanaler jag använder i jobbet. Det svider alltid lite för en skivhandlare att behöva använda samma tillvägagångsätt som vanliga dödliga för att få tag i film och musik :gremwink:

/Anders

Krille

Super Moderator
Nå, du kan ju skaffa filmen, som är en hopklippning av de sex sista avsnitten, men som innehåller en massa annan godis (skiva med soundtrack om jag läser rätt, till exempel). Den verkar inte vara utgången än. Du hittar den om du letar upp Il était une fois på IDPs hemsida.