Rickard
Urverk speldesign
Något jag kom å tänka på är att jag som spelare har alltid kunnat roas av ett väldigt improviserat och enkelt scenario, men däremot har jag haft väldigt svårt att bli road om spelledandet har varit dåligt - när spelledaren inte har kunnat förmedla scenariot på ett sätt som jag ansett varit vettigt. Typ logiska luckor i konsekvenser, alla spelledarpersoner har samma pipiga röst eller spelledaren bara vill döda rollpersonerna utan att ge dem en chans.
Det här gäller även spelvärld. Det spelar ingen roll hur ball spelvärlden är om spelledaren inte kan förmedla den på ett vettigt sätt. Så enligt mig borde scenarion handla mer om hur spelledaren ska förmedla informationen, miljön och spelledarpersonerna till spelarna. Handlingen får gärna vara hur enkel som helst, typ dra till en drakgrotta och svärdsplöja draken.
/Han som mest ville slänga ur sig en tanke
Det här gäller även spelvärld. Det spelar ingen roll hur ball spelvärlden är om spelledaren inte kan förmedla den på ett vettigt sätt. Så enligt mig borde scenarion handla mer om hur spelledaren ska förmedla informationen, miljön och spelledarpersonerna till spelarna. Handlingen får gärna vara hur enkel som helst, typ dra till en drakgrotta och svärdsplöja draken.
/Han som mest ville slänga ur sig en tanke