Tony.M.Meijer said:
Har jag gjort så lite reklam för Masque
Det måste med andra ord bli mer!
Nej, det är nog bara jag som inte läst allför mycket av trådarna i makarforumet på senaste tiden.
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
1. Vad handlar spelet om?
Det rationellas kamp mot det övernaturliga i 1740-talets Frankrike.
solvebring said:
2. Vad gör rollpersonerna i spelet?
Utreder brott, bekämpar kulter, avslöjar konspirationer och står upp mot övernaturligheter.
solvebring said:
3. Vilka är de här rollpersonerna?
Individer som står lite utanför samhället, som diplomater, poliser (dom stod utanför samhället under 1700-talet, typ), akademiker, politiker och spioner.
Okej...
Då skulle jag vilja ha information om den tidens diplomater, poliser och akademiker. Vad visste man inom de här ämnena på den tiden och hur praktiserades de? Hur såg lagarna ut? Vad bestod polisens arbete av och hur utförde de sitt arbete?
Hur såg folktron och den allmänna synen på övernaturligheter och vidskepligheter ut? Vad trodde man på, vilka myter och legender var vanliga? Vad var relationen mellan detta och säg kyrkan och lagväsendet?
Världssyn i övrigt är intressant; vilken uppfattning hade man om fysikens lagar, rymden och universum, samspelet och motsättningarna mellan vetenskap och religion. Synen på människan och "raser", världen ur global synvinkel etc.
Hospital – dvs.
dårhus, rent ut sagt – lär ska bli en central eller i alla fall noterbar sak i ditt rollspel. Hur såg de ut vid den här tiden och vad gjorde man där?
Det gemena livet under 1740-talet i Frankrike. Hur var Frankrikes utsikter, hur levde folket; fattiga liksom rika, hur var det politiska läget, vem styrde egentligen över vem. Osv.
Klasskillnader och klassernas olika förväntningar och göromål känns viktiga. Kanske inte att man behöver genomgå det ändå från botten, men en överblick, speciellt de klasser där rollpersonernahör hemma, och kanske även den klass som vanligen är utövare av de ockulta prylarna.
Kläder, varor och priser är skoj, det är med andra detaljer man vill ha för nöjes skull, men som inte är livsnödvändiga prylar. Fast tja, i detta kan man ju titta på handelsförbindelser och inflytanden mellan olika länder; för detta kanske har med övernaturligheterna att göra, fastän normalt folk inte vet om det?
Tidens mystiker och ockulta sällskap. Vilka fanns det; båda verkliga och fiktiva ifall du kan väva ihop det. Fanns det något särskilt utövande som var speciellt för den här tiden?
Historiska knutpunkter?
... Ja, eftersom jag antar att inte detta blir culture gaming så vore det coolt om du kunde ta i alla fall några av de mer kända historiska händelserna från den här tiden och skriva om dem, så att de passar ditt spel. Ligger demoner bakom 1700-talets dekadens? Är det onda krafter som driver och gror på revolitionerna och världskrigen? Osv.
Detta är vad jag kommer på just nu. Jag tror inte att allt detta kan vara viktigt för ditt spel, men jag har tagit upp en del som jag tycker vore coolt att veta, så får du sålla sen.