Nekromanti Detaljer, detaljer, detaljer - Masque

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Frågan som då ställs är vilken sorts detaljer som jag bör ta med i Masque?

Eller med andra ord, vilka detaljer är användbara? Jag sprang precis på en bok som beskriver modet under tidsperioden tämligen ingående och däribland att det i perioder var väldigt vågat (med dagens mått). Bör en sådan detalj vara med och varför?

Svar mottages med glädje.

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
Frågan som då ställs är vilken sorts detaljer som jag bör ta med i Masque?

Eller med andra ord, vilka detaljer är användbara? Jag sprang precis på en bok som beskriver modet under tidsperioden tämligen ingående och däribland att det i perioder var väldigt vågat (med dagens mått). Bör en sådan detalj vara med och varför?

Svar mottages med glädje.
Om du tycker att det är viktigt för settingen så kan det vara bra att ta med ett kapitel om normer och hur de skiljer sig från idag.
Ofta förutsätter vi (helt felaktigt!) att då var som nu eller att det har skett någon slags linjär utveckling ("dåligt -> bättre" eller tvärt om) socialt och ekonomiskt.
Förutom det där med vilka delar av kroppen som är tabu så finns det till exempel attityden till tiggare/rikedom som också skilde sig ganska markant från dagens tills borgaridealen började slå igenom på 1800-talet och sent 1700-tal.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Cybot said:
Om du tycker att det är viktigt för settingen så kan det vara bra att ta med ett kapitel om normer och hur de skiljer sig från idag.
Ofta förutsätter vi (helt felaktigt!) att då var som nu eller att det har skett någon slags linjär utveckling ("dåligt -> bättre" eller tvärt om) socialt och ekonomiskt.
Jo, det är klart, det som jag dock är intresserad av är vilka detaljer som är intressanta. Vilka normer bör man ta upp? Är det exempelvis intressant att skriva att om du går in i en affär så förväntas du köpa något?

Cybot

Mest spelbar
Tony.M.Meijer said:
Jo, det är klart, det som jag dock är intresserad av är vilka detaljer som är intressanta. Vilka normer bör man ta upp? Är det exempelvis intressant att skriva att om du går in i en affär så förväntas du köpa något?
Ja, om normen är starkare än dagens "Om du har stått i affären mer än 5 minuter så förväntas du köpa något, men det är inte skandal om du inte gör det".

Brynolf

Dum fan
Om det inte är culture gaming du är ute efter, håll dig till detaljer som relaterar till vad man förväntas göra i spelet. Att gå in i butiker utan att handla kanske hör dit, kanske inte?

Cybot

Mest spelbar
Brynolf said:
Om det inte är culture gaming du är ute efter, håll dig till detaljer som relaterar till vad man förväntas göra i spelet. Att gå in i butiker utan att handla kanske hör dit, kanske inte?
Jag tyckte att det var intressant och inte bara från en Culture Gaming synvinkel. För det uppnar upp nya avenyer som man kanske inte tänker på i vanliga fall.

Säg att du försöker undkomma någon som spionerar på dig.
Ser han fattig ut? Gå in i en butik, säker på att han inte kommer att följa efter dig in i butiken (eftersom det kommer att sabba hans mission om han inte har råd att köpa något) köp något och fråga om du kan gå ut bakvägen (eller gå ut samma väg som du kom om du förväntar dig att han förväntar sig att du går ut på baksidan).
Och om han köpte något så är han egentligen mycket rikare än han verkar och då vet du något om din förföljare som du inte visste förut.

Om någon inte bryr sig om det här så behöver de ju inte läsa kapitlet?

Rickard

Urverk speldesign
Brynolf said:
Jag håller med.

Jag tycker nog inte det här med att gå in i butiker är särskilt relevant. Det är det ur ett cultural gaming eller möjligtvis ett immersionistiskt perspektiv - att börja tänka som om man vore i den tidsåldern. Lajvteorier tar upp detta och Montsegur 1244 använder sig av det.

Minns en undersökning som jag var med i för kanske åtta år sedan, där hon som intervjuade mig tyckte att rollspelare var så ytliga. Istället för att försöka sätta sig in i tankesättet för en viss tidsålder så fokuserade vi bara på kläder och hur andra saker ser ut.

Vad behöver man för att sätta färg på världen? Är det hur man bemöts i butiker? Är det vad man kommer att göra i spelet?

Originalfrågan tycker jag för övrigt är för brett ställd.

/Han som hellre hade sett lite områden uppräknade och sedan en fråga vad i vilket område som man borde djupdyka i

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Han said:
/Han som hellre hade sett lite områden uppräknade och sedan en fråga vad i vilket område som man borde djupdyka i
You ask and I provide.

Eller med andra ord, vilka av följande områden bör jag göra djupdykningar i till Masque:

1. Kriminellas liv under 1740-talet
2. Vardagslivet för bönder och borgare
3. Vardagslivet för adeln
4. Rättsväsende och domstolar
5. Livet på en gata
6. Mode under 1740-talet
7. Kulter och kultbildning
8. Religion

solvebring

Superhero
1. Vad handlar spelet om?
2. Vad gör rollpersonerna i spelet?
3. Vilka är de här rollpersonerna?

Det känner jag att jag måste veta innan jag kan svara på dina frågor om detaljer.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Har jag gjort så lite reklam för Masque o_O
Det måste med andra ord bli mer!

solvebring said:
Det rationellas kamp mot det övernaturliga i 1740-talets Frankrike.

solvebring said:
Utreder brott, bekämpar kulter, avslöjar konspirationer och står upp mot övernaturligheter.

solvebring said:
Individer som står lite utanför samhället, som diplomater, poliser (dom stod utanför samhället under 1700-talet, typ), akademiker, politiker och spioner.

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Har jag gjort så lite reklam för Masque o_O
Det måste med andra ord bli mer!
Nej, det är nog bara jag som inte läst allför mycket av trådarna i makarforumet på senaste tiden.

Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
Det rationellas kamp mot det övernaturliga i 1740-talets Frankrike.

solvebring said:
Utreder brott, bekämpar kulter, avslöjar konspirationer och står upp mot övernaturligheter.

solvebring said:
Individer som står lite utanför samhället, som diplomater, poliser (dom stod utanför samhället under 1700-talet, typ), akademiker, politiker och spioner.
Okej...

Då skulle jag vilja ha information om den tidens diplomater, poliser och akademiker. Vad visste man inom de här ämnena på den tiden och hur praktiserades de? Hur såg lagarna ut? Vad bestod polisens arbete av och hur utförde de sitt arbete?

Hur såg folktron och den allmänna synen på övernaturligheter och vidskepligheter ut? Vad trodde man på, vilka myter och legender var vanliga? Vad var relationen mellan detta och säg kyrkan och lagväsendet?

Världssyn i övrigt är intressant; vilken uppfattning hade man om fysikens lagar, rymden och universum, samspelet och motsättningarna mellan vetenskap och religion. Synen på människan och "raser", världen ur global synvinkel etc.

Hospital – dvs. dårhus, rent ut sagt – lär ska bli en central eller i alla fall noterbar sak i ditt rollspel. Hur såg de ut vid den här tiden och vad gjorde man där?

Det gemena livet under 1740-talet i Frankrike. Hur var Frankrikes utsikter, hur levde folket; fattiga liksom rika, hur var det politiska läget, vem styrde egentligen över vem. Osv.

Klasskillnader och klassernas olika förväntningar och göromål känns viktiga. Kanske inte att man behöver genomgå det ändå från botten, men en överblick, speciellt de klasser där rollpersonernahör hemma, och kanske även den klass som vanligen är utövare av de ockulta prylarna.

Kläder, varor och priser är skoj, det är med andra detaljer man vill ha för nöjes skull, men som inte är livsnödvändiga prylar. Fast tja, i detta kan man ju titta på handelsförbindelser och inflytanden mellan olika länder; för detta kanske har med övernaturligheterna att göra, fastän normalt folk inte vet om det?

Tidens mystiker och ockulta sällskap. Vilka fanns det; båda verkliga och fiktiva ifall du kan väva ihop det. Fanns det något särskilt utövande som var speciellt för den här tiden?

Historiska knutpunkter?
... Ja, eftersom jag antar att inte detta blir culture gaming så vore det coolt om du kunde ta i alla fall några av de mer kända historiska händelserna från den här tiden och skriva om dem, så att de passar ditt spel. Ligger demoner bakom 1700-talets dekadens? Är det onda krafter som driver och gror på revolitionerna och världskrigen? Osv.

Detta är vad jag kommer på just nu. Jag tror inte att allt detta kan vara viktigt för ditt spel, men jag har tagit upp en del som jag tycker vore coolt att veta, så får du sålla sen. :gremtongue:

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
Han said:
You ask and I provide.

Eller med andra ord, vilka av följande områden bör jag göra djupdykningar i till Masque:

1. Kriminellas liv under 1740-talet
2. Vardagslivet för bönder och borgare
3. Vardagslivet för adeln
4. Rättsväsende och domstolar
5. Livet på en gata
6. Mode under 1740-talet
7. Kulter och kultbildning
8. Religion
Kort sagt tycker jag, personligen, att de här punkterna är skitbra, fast att du vinkla dem mot ditt spel. Dvs. presentera 1740-talets Frankrike garnerat av Tony.

Typ så här...
1. Kriminellas liv under 1740-talet -> Kopplade till övernaturliga makter?

2. Vardagslivet för bönder och borgare -> Kopplade till övernaturliga makter?

3. Vardagslivet för adeln -> Kopplade till övernaturliga makter?

4. Rättsväsende och domstolar -> Kopplade till övernaturliga makter?

5. Livet på en gata -> Kopplade till övernaturliga makter?

6. Mode under 1740-talet -> Kopplade till övernaturliga makter?

7. Kulter och kultbildning -> Kopplade till övernaturliga makter?

8. Religion -> Kopplade till övernaturliga makter?

... Ja, du fattar. Om man t.ex. tar punkt 8. Hur förstärker Tonys franska kyrkomakter sin makt genom att utnyttja detta?

Ska man titta på verkligheten så hade kyrkliga organisationer t.ex. stor behållning av tron på häxor och vampyrer. När detta dök upp så eldade kyrkan på dessa rykten utav bara fan och drev skräck folk, samtidigt som de sa: "Hej! Tjena! ... Du vet att vi kan skydda dig, va? Du vet, vigvatten, kors, böner – våra prylar – de kan skydda dig från allt det onda. Vi kan skydda dig! Lev enligt guds och kyrkans lag; kom till oss, ta din nattvard, bikta dig, betala din skatter. För den som är from och fri från synd är skyddad från mörkrets makter. ... Om inte, tja, då är jag rädd att du är lite för mycket kompis med Hin Håle, och då ..."

Och så dundrade man in med inkvisitionsherrar, nya lagar och riter och allt som kunde förstärka detta och tvinga folket att närma sig kyrkan i hopp om trygghet och räddning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Detta är vad jag kommer på just nu. Jag tror inte att allt detta kan vara viktigt för ditt spel, men jag har tagit upp en del som jag tycker vore coolt att veta, så får du sålla sen. :gremtongue:
Jag vill mest säga att det där var en asbra genomgång. +1 på den. Precis sånt som jag också vill se.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
solvebring said:
Jag vill mest säga att det där var en asbra genomgång. +1 på den. Precis sånt som jag också vill se.
Jag håller med och har därför fräckt kopierat denna lista. +1 Solvebring.