Nekromanti Detektiv

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tänkte göra yrket Detektiv till DoD Chronopia och här är mitt förslag, kom gärna med synpunkter:

Färdigheter:
Dra vapen
Brottsplatsundersökning (nyuppfunnen färdighet)
Låsdyrkning
Muta
Undre världen
Stadskännedom
Förklädnad
Vapen 2
En valfri

Yrkesförmåga: vet inte riktigt, har två förslag
Gott minne. Detektiven kan utan problem komma ihåg saker såsom namn, datum och ansikten.
eller
Upptäckare. Detektiven får +5 i Finna dolda Ting och Upptäcka fara.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Cool idé! Jag har inga kommentarer egentligen, Brottsplatsundersökning kanske man skulle kunna använda andra färdigheter till, men jag har inget ex av Chronopia här så jag är inte säker på det.

Den första yrkesförmågan är mycket coolare än den andra, men den saknar ju regler som understödjer den. Hur artar sig det här minnet i regeltermer?
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Kul ide men jag ser inte riktigt poängen med att ha ett detektiv-yrke i fantasy.
Anledningen är främst att det redan fanns en yrkeskategori som sysslade med vad en av dagens detektiver gör. En prisjägare letar upp skurkar, monster och så vidare. Och de gör detta genom att undersöka och prata med folk för att hitta de som de söker efter. Således så tror jag snarare på att man skulle kunna göra en undergrupp till prisjägare som arbetar mer efter principen att fånga och inte döda den han letar efter.

En annan sak att tänka på är att en detektiv är en person som inte arbetar inom rikets lagväsende. En detektiv har en egen "firma" och är inte anställd av staten/riket, däremot så kan han bli inhyrd att göra något, till exempel att leta upp en förrymd brottsling, därför att man inte tycker att man kan skicka iväg en grupp statsvakter eller liknande på en jakt genom riket. Men till detta skulle man kunna använda vilken äventyrare som helst.

Rent historiskt så dök inte detektiver upp förens på 1800-talet.

Själva utformningen av yrket är dock helt ok, jag ser inga brister inom färdighetsutbudet. Man kanske skulle lägga till giftkunskap eller liknande men annars så är det bra.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Rent historiskt så dök inte detektiver upp förens på 1800-talet."

Och när, rent historiskt, byggdes gigantiska miljonstäder fyllda av strutsridande alver, krutbeväpnade dvärgar och giriga små vättar under ledning av en man som levt i tusen år?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Jag trodde Borlänge var äldre än så? [OT]

Jag brukar inte snacka OT, men eftersom du frågar så syftar jag inte på Borlänge.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
"Kul ide men jag ser inte riktigt poängen med att ha ett detektiv-yrke i fantasy.
Anledningen är främst att det redan fanns en yrkeskategori som sysslade med vad en av dagens detektiver gör. En prisjägare...
"
Bra poäng.. Det är ju det som är lite risken med att ha yrken i ett rollspel.. Att folk bara låser sig vid ett enda sätt att tänka.. Givetvis borde man kunna göra en prisjägare med inriktning att vara mer "detektivaktig".. Kommer ihåg att Krille poängterade det <A HREF=http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=DoD&Number=92932&page=&view=&sb=&o=&vc=1>förut</A>..

Fast jag måste säga att detektivens yrkesförmåga (den första som Kossan föreslog) är rejält mycket ballare än prisjägarens..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock inte kommer ihåg om det fanns prisjägare till Chronopia
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Jag var tydligen lite otydlig...

"Rent historiskt så dök inte detektiver upp förens på 1800-talet."

Meningen syftade till att göra ytterligare en poäng gällande relationen till prisjägare. Detektivyrket dök först upp efter att prisjägaryrket som sådan hade försvunnit.

Första gången som företeelsen detektiv nämns är i en "självbiografisk" bok av en före detta chef för Franska surite, tror att författaren hette Vidoque (minns inte riktigt).
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Fast jag måste säga att detektivens yrkesförmåga (den första som Kossan föreslog) är rejält mycket ballare än prisjägarens..

Håller med om att den är mycket roligare.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Jag ser mer prisjägaren som en stor snubbe som bankar skiten ur folk tills han hittar nån som vet var hans byte är.
Detektiven däremot gör undersökningar och är allmänt en smidigare och smartare person.
Plus att det är meningen att mitt äventyr ska vara lite så där noir aktigt med en massa vackra damer i nöd, försvunna makar och komplotter.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul idé...

Visst så kan man ju ha dektektiv i fantasy, men jag för min del skulle nog inte kalla det just dektektiv. Känns inte direkt som namnet pasar in i fantasy. Sen så skulle jag kanske inte ha samma koncept som dektektiven har utan passa det efter miljön & sånt.

Edit: Eepppp !! Svaret skulle vara till själva trådstartaren & inte nått annat.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag ämnar hävda att de relationer som gäller i vår värld inte nödvändigtvis gäller i en annan. Dessutom har jag inget minne av yrket prisjägare i Chronopia, men jag har ju inte boken längre så där kan jag ha fel. För det tredje så är det väl i så fall snarare benämningen på yrket du har problem med. För det fjärde har jag verkligen inget krav på realism eller logik i en spelvärld som Chronopia.

Min poäng var alltså att det är dumt att bygga nya företeelser i en vrickad och ologisk spelvärld med hjälp av logik och vett. Bättre att bygga delarna av kärlek till coola företeelser. Det är väl inte heller en RIKTIG detektiv man föreställer sig att man ska spela? Nej, det är förstås noirklyschan, Sherlock-klonen eller något annat coolt.

Hade det varit Eons Mundana hade jag förstått resonemanget, men i Chronopia? Nä.
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Kul ide men jag ser inte riktigt poängen med att ha ett detektiv-yrke i fantasy
Jag skrev min åsikt och varför jag hade den.

Jag ser fortfarande ingen poäng i att ha ett detektiv-yrke när det redan finns så många yrken som inkräktar på detta teritoriet.

Jag ämnar hävda att de relationer som gäller i vår värld inte nödvändigtvis gäller i en annan.
Det har jag aldrig påstått heller. Återigen så förklarade jag varför jag tycker som jag gör.

För det tredje så är det väl i så fall snarare benämningen på yrket du har problem med.
Som sagt så ser jag inget utrymme för yrket då jag anser att det redan finns andra kategorier som täcker upp detta.

För det fjärde har jag verkligen inget krav på realism eller logik i en spelvärld som Chronopia.
Personligen så har jag ett krav på realism men inte så att allt måste vara fulkomligt logiskt. Jag tycker att jag som SL inte kan välja bort vad som helst för en häftig scen.

Min poäng var alltså att det är dumt att bygga nya företeelser i en vrickad och ologisk spelvärld med hjälp av logik och vett.
Jag skulle snarare säga att det behövs balanseras mellan kaos och ordning (icke-realism/realism). Det finns inget som är så oväntat som en logisk företelse i kaos, och det i sin tur kan ge upphov till mycket nöje under ett speltillfälle.

Det är väl inte heller en RIKTIG detektiv man föreställer sig att man ska spela? Nej, det är förstås noirklyschan, Sherlock-klonen eller något annat coolt.
Nu förstår jag nog inte vad du menar. Antingen spelar man en person som är detektiv till yrket och då måste man väl vara en riktig detektiv. Eller så är man en person som undersöker brott på samma sätt som en detektiv (men inte är detektiv till yrket) och då har vi precis visat att yrket inte behövs.

Om du menar att man inte spelar den arketypiska detektiven så är väl Sherlock-klonen ett dåligt exempel på hur man spelar istället? Jag menar Sherlock är ju tillsammans med Auguste Dupin arketypen för en detektiv.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Det är väl inte heller en RIKTIG detektiv man föreställer sig att man ska spela? Nej, det är förstås noirklyschan, Sherlock-klonen eller något annat coolt."

Vad menar du nu då? Vad är en RIKTIG detektiv?


Storuggla, antar att Dudley Smith inte inkluderas
 

Rimmer

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
50
Location
Linköping
Jag ser mer prisjägaren som en stor snubbe som bankar skiten ur folk tills han hittar nån som vet var hans byte är.
Det är väl där vi skiljer oss åt. Jag ser en prisjägare som en person som jagar folk och fä mot betalning. Om han bara är muskler och ingen hjärna så kommer han inte så långt och om han bara är hjärna så skulle han förmodligen lyckas bättre med att hitta den/de han söker men ha svårt att fånga dem.
Idealet för en lyckad prisjägare borde enligt mitt tycke ha bägge delar.

Därmed inte sagt att jag inte tycker om en "slå-först-och-fråga-sedan" typ som dyker upp som prisjägare ibland. De har sin charm men jag tycker inte att det är så de ska vara för jämnan.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Antingen spelar man en person som är detektiv till yrket och då måste man väl vara en riktig detektiv. Eller så är man en person som undersöker brott på samma sätt som en detektiv (men inte är detektiv till yrket) och då har vi precis visat att yrket inte behövs."

Eller också, vilket var min poäng, är hela detektivklyschan en del av yrket/arketypen, och kommer så att säga på köpet. Du får inte bara färdigheter utan även en personlighet. Det jag föreställer mig när någon säger: "Jag är prisjägare" är inte ens i närheten av vad jag föreställer mig när någon säger: "Jag är en detektiv" även om de rent tekniskt skulle vara varandras motsvarigheter i olika tidsperioder i vår verklighet.


"Det finns inget som är så oväntat som en logisk företelse i kaos, och det i sin tur kan ge upphov till mycket nöje under ett speltillfälle."

Att hävda att detektiver inte kan finnas eftersom man borde ha prisjägare istället hör dock inte riktigt till kategorin: "Mycket nöje under ett speltifälle"


"Jag ser fortfarande ingen poäng i att ha ett detektiv-yrke när det redan finns så många yrken som inkräktar på detta teritoriet."

Jag gör det. Jag försöker förklara varför, du försöker förklara varför inte. Kanske lär vi oss något, kanske gör vi det inte. Kanske någon annan gör det. Man kan alltid hoppas. Om inte annat är det ett ypperligt tillfälle att strukturera sina tankar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Respons:

Häftig idé.

Jag är inte så förtjust i namnet "detektiv" egentligen. "Brottsutredare" hade kanske känts bättre i min mun, eller så skulle jag gå på "prisjägare" och göra en våldsammare variant.

När det gäller förmågorna så är jag inte så förtjust i färdigheten "Brottsplatsundersökning" eftersom den ligger för nära Finna Dolda Ting och inte kan användas i andra sammanhang, vilket gör detektiven lite för specialiserad.

Jag skulle nog tänka om helt från början och göra detektiven till någon "profiler" istället, alltså någon som jobbar mycket med att sätta en psykologisk profil på brottslingar.

Samma färdigheter, men istället för Brottsplatsundersökning så kan man få Yrkesförmågan "Empatisk Examination" som gör att man kan, om man undersöker en kropp som dödats inom den närmsta veckan, få ställa en "ja eller nej"-fråga till spelledaren om antingen offret, mördaren eller deras relation till varandra. (Bara frågor som är någorlunda vettiga i sammanhanget, inte "har mördaren mer än FV:18 på någon vapenfärdighet?" eller "har offret en skatt gömd någonstans i sitt hem?") Efter ett lyckat Finna Dolda Ting-slag så svarar spelledaren sanningsenligt. Om slaget misslyckas så säger spelledaren "det är osäkert" och om det blir fummel så ljuger spelledaren.

---

Den yrkesförmågan kan man ju ha nytta av även under vanliga äventyr.

---

/Rising
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Respons:

"Samma färdigheter, men istället för Brottsplatsundersökning så kan man få Yrkesförmågan "Empatisk Examination" som gör att man kan, om man undersöker en kropp som dödats inom den närmsta veckan, få ställa en "ja eller nej"-fråga till spelledaren om antingen offret, mördaren eller deras relation till varandra. (Bara frågor som är någorlunda vettiga i sammanhanget, inte "har mördaren mer än FV:18 på någon vapenfärdighet?" "

Ahhh, men om tjommen bragdes om livet med ett vapen som mörrrdaren har FV: 18 i så torde väl det märkas? Man ser ju, om man är tränad, skillnad på en amatörs och ett proffs hantverk, so to speak.


Storuggla, leker Sherlock
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Respons:

"Ahhh, men om tjommen bragdes om livet med ett vapen som mörrrdaren har FV: 18 i så torde väl det märkas? Man ser ju, om man är tränad, skillnad på en amatörs och ett proffs hantverk, so to speak."

Njaeee... Jorå, det kanske jag kan gå med på, om frågan omformuleras lite. "Har det här såret tillfogats av någon som är bättre än genomsnittet på att fäktas?", typ.

Det scenario jag hade tänkt mig var att ett offer hade blivit kvävd och att brottsutredaren kunde se vem mördaren var. Nå, först ville han bara veta om mördaren var bra på någon vapenfärdighet (för då måste han be om hjälp för å fånga in honom) eller om han kan oskadliggöra mördaren själv, typ.

Nå, ditt exempel var ju betydligt vettigare.

/Rising
 
Top