Nekromanti Detta kan verka väldigt nybörjaraktigt.

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Jag är ny i rollspelsvärlden och det är en sak som jag undrar.
1. ungefär hur många fantasy skräckrollspel finns det?
2. Vilka är de vanligaste?
3. vad ska man tänka på när man är spelledare till ett fantasy skräckrollspel?
4. Är stormbringer ett fantasy skräckrollspel?

Detta var allt från mig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
1. ungefär hur många fantasy skräckrollspel finns det?
2. Vilka är de vanligaste?
3. vad ska man tänka på när man är spelledare till ett fantasy skräckrollspel?
4. Är stormbringer ett fantasy skräckrollspel?
1. Finns det verkligen någor renodlat fantasyskräckrollspel? Det finns ett par som har en stämning som gränsar till skräck, Gemini och Warhammer FRP till exempel.
Kom just på Vampire: the Dark Ages. Det är visserligen ett historiskt spel, men måste ändå klassas som fantasy då det faktiskt innehåller fantasivarelser.
3. Samma saker som i en skräckfilm. Det är inte otäckt att höra att X zombier kommer raglande; det är otäckt att inte veta vad det är som händer; att höra mystiska ljud, att känna närvaron av något okänt, att oförklarliga händelser inträffar. Håll spelarna på halster länge innan du släpper lös monstren på dem. Låt dem stressa upp varandra genom att undra vad det är som pågår.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Lite kompletteringar

1. Finns det verkligen någor renodlat fantasyskräckrollspel? Det finns ett par som har en stämning som gränsar till skräck, Gemini och Warhammer FRP till exempel.
Det enda jag kommer på är Ravenloft till D&D.

3. Samma saker som i en skräckfilm. Det är inte otäckt att höra att X zombier kommer raglande; det är otäckt att inte veta vad det är som händer; att höra mystiska ljud, att känna närvaron av något okänt, att oförklarliga händelser inträffar. Håll spelarna på halster länge innan du släpper lös monstren på dem. Låt dem stressa upp varandra genom att undra vad det är som pågår.
Lite fler exempel och tips:

- Låt inte spelarna ta initiativet. De söker inte upp ondskan, ondskan söker upp dem.
- Låt dem inte inse hur allt hänger ihop och vad som händer, men låt dem få känslan att ondskan är steget före dem hela tiden. Om de kommer för nära sanningen drar ondskan sig bara tillbaka och omgrupperar. Tänk X-Files.
- Spelarna gör inga lyckade bakhåll. De hamnar i dem.
- Ovisshet. Det är inte så otäckt att se ett stor monster som att höra något massivt röra sig i mörkret när facklan blåst ut.
- Maktlöshet. En tuff strid är inte skrämmande. Det är skrämmande att tro att man inte kan överleva en konfrontation.
- Förvirring. Om spelarna har en plan som de försöker följa, strö lite grus i maskineriet. Låt något gå snett så att de helt plötsligt befinner sig på olika ställen och inte har en aning om vad som händer.
- Vem kan man lita på. Ingen. Låt bybor och liknande vara mer rädda för ondskan än vad de litar på spelarna.
- Isolering. Skräck funkar bäst när man inte kan hämta hjälp.
- Mer ovisshet. Om gruppen delas upp, skicka ut icke närvarande spelare ur rummet (oavsett om du brukar göra så eller inte). En ensam spelare blir mer ensam och de andra vet inte vad som händer honom, de bara hittar släpspår i blod på golvet.
- Det finns alltid mer ondska. När de tror att de knäckt fienden så visar det sig att de bara skalat av yttersta skalet på löken, i själva verket finns det något ännu otäckare bakom.
- Gör djupare karaktärer. Kör inte standardarketyperna, de funkar dåligt för skräck. Satsa på bakgrund, satsa på mindre "äventyrartyper", satsa på lite mörkare bakgrund och karaktärer som har anledning att vara lite mer lättskrämda.
- Fastna inte i utforskar/investigator/vampyrjägar-fällan. Ondskan jagar karaktärerna. Karaktärernas motivation är i första hand att överleva, att bekämpa ondskan är i bästa fall ett medel för att uppnå det.
- Gör inte världen svart-vit. Ha kolsvart ondska, men gör inte spelarna till hjältar som är så goda att de lyser i mörkret. Gör dem till vanligt folk, med fel och brister. Gå på en grå-svart skala.
- Ge spelarna familj och annat sådant som du kan använda som hållhake och som tvingar spelarna att oroa sig för andra än sig själv.
- Ha ett laddat hagelgevär och ett galet leende medan du spelleder.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Lite kompletteringar

CoC med tilläget Dark Ages borde också kunna bli något.
Möjligt, har inte testat det.

Dock tycker jag att skräck bättre än de flesta andra genrer kan spelas med nästan vilket system och vilken värld som helst.

Det viktigaste jag ser i ett system för skräck två saker. Dels ska det inte göra för kraftfulla karaktärer, det bryter skräckkänslan. Viktigare ändå är att det ska lämna bra möjligheter att beskriva karaktären, med egenheter, fobier, bakgrund och så vidare.

Det som inte behövs i ett skräcksystem är realism. Skräck behöver inte vara exakt. Den får inte förklaras. Systemet kan gärna vara lite överskådligt och lämna utrymme för spelledaren att beskriva i stället.

Något mycket viktigt som jag glömde i förra inlägget är att i skräck är det viktigare att man kan dölja regelmekaniken och i stället koncentrera sig på vad som händer. Blir det för mycket räknande på modifikationer och färdighetsslag så försvinner skräcken.

Min favorit för skräck är (ingen större överraskning på gång, så ni kan fortsätta läsa även om ni är lättskrämda) GURPS. Bra karaktärsbeskrivning, enkelt stridssystem (framför allt om man ignorerar rustningar och annat som inte är viktigt i skräck), funkar bra för att göra "vanliga" personer och det är inte byggt som ett tunt skal runt ett stridssystem (mindre diskret skrevspark mot AD&D2e, inte tillräcklig insatt för att smäda andra versioner än...).
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: Lite kompletteringar

Tack för all hjälp.
Men jag kom precis på en ny fråga:

Kan man spela skräck med vartenda rollspel som finns eller måste man ha ett skräckrollspel???
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Lite kompletteringar

Kan man spela skräck med vartenda rollspel som finns eller måste man ha ett skräckrollspel???
Jajamensan, med några få undantag. Jag skulle exempelvis inte försöka köra skräck i Toon (humorspel baserat på tecknade filmer). Däremot är det lätt att köra skräck i fantasy (monster, magi, andar, onda gudar och sånt finns ju!), SciFi (titta bara på Alien), nutid (finns hur många filmer som helst att sno inspiration från här), mutant (mördarrobotar, mutanter som måste äta människokött för att överleva, effektfulla mutationer, teknologiskt avancerad elit som experimentera på mutanter), historiskt (Jack the ripper, transylvanien, Marie Celeste, häxprocesserna, voodoo).

Skräck är en känsla, inte ett spelsystem.

Se några skräckfilmer som skrämmer dig och försök se hur de bygger upp stämningen. Tänk efter hur de tricken kan göras i ett rollspel. Hitta på ett koncept och försök maximera skrämselpotentialen i det. Välj vilken värld du vill köra i. Välj system. I den ordningen.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Lite kompletteringar

"Kan man spela skräck med vartenda rollspel som finns eller måste man ha ett skräckrollspel???"

Troberg har redan gett ett bra svar, men jag understryker:

Förmodligen kommer det till och med att gå bättre om du lägger in skräckelement i ett "vanligt" rollspel än om du försöker lira ett "riktigt" skräckrollspel. Skräck bygger som bekant på osäkerhet och spelarna blir nog rejält osäkra när du förvånar dem genom att fokusera på skräck i ett rollspel där de är vana vid enkel, okomplicerad matinéaction. Jag började min skräckkarriär på allvar i Mutant, och lät ett äventyr ändra karaktär från gladaction till skräck mitt i handlingen (ungefär som filmen "From Dusk to Dawn" byter stämning när halva rullen har gått). Det fungerade bra eftersom inte spelarna hade hunnit förbereda sig på skräcken. Problemet med skräckäventyr brukar annars bli att spelarna spjärnar emot och stålsätter sig inför den skräckpåverkan som du planerat åt dem.

Jag tycker att det låter mycket sunt av dig att blanda fantasy och skräck. Se bara till att inte rollpersonerna blir självsäkra "problemsolvers" såsom Conan Barbaren och liknande. Ett gäng med lurigare karaktärer, såsom en avdankad, alkoholiserad skarprättare, en samvetslös slavhandlare med enorma skulder och en harmynt tjuv som skäms och mår mycket dåligt pga sitt utseende, de kunde vara betydligt intressantare. Titta gärna på filmen "I Rosens Namn" för att få skön känsla som borde passa utmärkt till fantasyskräck.

/Rising
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,771
Location
Stockholm
Äsch, vaddå nybörjaraktigt...

...det var ju riktigt bra frågor.

Svar kommer här:

1. Har ingen aning. Kanske ett tiotal aktiva som jag kan komma på på rak arm.
2. Vampire, Kult, Little Fears, Unknown Armies, D&D Ravenloft, Chill, Call of Cthulhu, All flesh must be eaten.
3. Att hålla spelarna på halster, att fokusera på stämning och inte på regler, att det man inte ser är mer läskigt än det man ser. Och så måste man hålla uppe ett bra tempo (behöver inte betyda ett snabtt tempo, men ett bra, passande tempo). Låt heller inte spelarna hålla på och tänka för mycket, sånt skapar bara distans till skräcken. På dem bara!
4. Nej. Det är klassat som ett Sword&Sorcery-spel, alltså en typ av fantasy som handlar om svärd och magi. Typ.

Magnus
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: Lite kompletteringar

TACK FÖR ALLA SVAR.
Det har hjälpt mig mycket, skriver tillbaka med nya fråger när jag behöver mera hjälp.
jag upprepar mig TACK FÖR ALLA SVAR!!!!!!!!!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Lite kompletteringar

TACK FÖR ALLA SVAR.
Det har hjälpt mig mycket, skriver tillbaka med nya fråger när jag behöver mera hjälp.
jag upprepar mig TACK FÖR ALLA SVAR!!!!!!!!!
Inga problem, det är bara kul.

Dessutom har jag märkt att det hjälper mig själv i mitt spelledande eftersom jag måste strukturera upp och tänka genom problemet när jag ska förklara för någon annan, något man annars ofta inte tar sig tid att göra.

Det är lite samma fenomen som när någon kommer med ett problem och frågar och man ber dem beskriva problemet. De sätter igång att beskriva och efter ett tag så lyser de upp och säger "Javisst ja, så är det!" och tackar för hjälpen fast man inte sagt ett ord. De behövde bara strukturera upp problemet i huvudet för att se det själv.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Är stormbringer ett fantasy skräckrollspel?"

IMHO, nej. Men bokserien den baseras på är rätt mörk av och till, men det rör sig mer om moraliska dilemman än skräck. Spelet i sig uppmanar till lite halvmörk fantasy, men ändå rätt mycket av standardtyp (dock inga alver, dvärgar, orcher eller annat nys). Det går förstås utmärkt att spela skräck i det, men egentligen inte bättre än i, säg, Drakar och Demoner.

Dock är reglerna rätt kompatibla med Call of Cthulhu (extremt kompatibla), och vill man ha skräckregler i sitt skräckrollspel* är det ingen direkt utmaning att sätta ihop en skräckfantasyhybrid. Kan bli lite dyrt att köpa båda spelen dock (men de är båda riktigt bra spel).


* Som du kanske listat ut från de andra svaren i tråden är det inte alltid skräckrollspelen som är bäst på skräck, och många tycker t.om. att regler för skräck är det oskräckigaste som finns.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
många tycker t.om. att regler för skräck är det oskräckigaste som finns.
Det här var ett tips jag glömde.

Plocka inte fram skräcktabeller och sånt om du inte måste. Tala om för spelarna att om de spelar skrämda så tänker du inte använda tabeller och skräckslag och sånt. Min erfarenhet är att spelarna på egen hand går längre än vad tabellerna skulle gjort, plus att om man spelar skrämd så smittar lite av det av sig till spelaren som blir lite skrämd på riktigt.

Funkar mycket bättre än regler, tro mig.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
Re: Äsch, vaddå nybörjaraktigt...

"Nej. Det är klassat som ett Sword&Sorcery-spel, alltså en typ av fantasy som handlar om svärd och magi. Typ."

Mörk sword & sorcery i så fall, det finns en rätt ödesmättad stämning i det. Det är alltså inte riktigt sword & sorcery på samma vis som Conan är det. Moraliska dilemma när en rätt väsentlig bit, förutom svärden och magin.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Äsch, vaddå nybörjaraktigt...

Det är alltså inte riktigt sword & sorcery på samma vis som Conan är det.
'

Conan är inte så hyper-glättig jämt heller, och jag tycker att det där med hur mörkt och 'seriöst' det påstås vara jämfört med annan S&S är mest nys.

De moraliska dilemman som finns i originalstorysarna är också bara marginellt mer komplicerade än hos pappa Tolkien...

Erik, gillar S&S
 
Top