RipperDoc said:
Fullt med folk i USA menar på allvar att de slutat använda forum och IM-system till förmån för Twitter.
Det där begriper jag inte. Eller ja, möjligen om man jämför med de groteskt bloatade programmen typ MSN Messenger eller ICQ etc, men annars ser jag inte poängen riktigt. Jag tycker verkligen inte att Twitter duger för att ersätta t.ex forum.
RipperDoc said:
Folk börjar följa kända bloggare på Twitter istället för bloggen
För mig som älskar text är det där obegripligt; läser jag vill jag läsa något ordentligt, och det finns inte plats i ett twittermeddelande...
Å andra sidan brukar de flesta kända bloggare skriva bloggar som för mig är av samma intresse som typ "nu går jag och bajsar"- meddelanden.
RipperDoc said:
Att skriva bloggposter fram och tillbaka är krävande, så jag förstår vitsen med att gå över till något så direkt som Twitter. De flesta i USA har för övrigt Twitter via SMS i mobilen, så det är verkligen direkt kommunikation.
Jag ser bara inte fördelen. Jag tycker att det är något enormt upphaussat - vad man än säger så är twitter mest ett system för att lämna korta meddelanden till alla som bryr sig; och eftersom jag inte är särdeles intresserad av korta meddelanden så blir det liksom bara poänglöst...
RipperDoc said:
Den potentialen jag ser med Twitter (eller kanske mer med Friendfeed som har fler funktioner) är att bygga upp små intressegrupper som delar med sig av nyheter och tips. Typ, "kolla in den här filmen/länken".
Friendfeed hatar jag innerligt; men mest för att den äter uppmärksamhet och ligger och frålstör i din signatur. Din är den enda signaturbilden jag blockerar just nu, just för att den är så groteskt stor och störande.
Sen får jag säga att jag inte riktigt står ut med den där typen av "kolla in den här...". Jag har kultur att konsumera så jag skulle kunna ta med mig allt jag har att se och höra till en öde ö i fem år och ändå inte behöva spendera en enda sekund utan att se på en film eller lyssna på musik. Jag har inte problemet "jag får alldeles för få tips om filmer/länkar". Om jag mot förmodan hittar en länk jag vill dela med mig av till någon (och det alltid någon, som i en specifik mottagare) så finns MSN, ICQ och framförallt IRC.
Jag anser helt enkelt att twitter och dess groteska missbildade kusin-syskon är en idé som har potential, men inte så stor potential som vissa tycks se.