Nekromanti Dibuks dolk

Vehener

Veteran
Varhelst hatten faller men med hjärtat på Söder.
[OT]

orcher?? I Eon??
Borde verkligen inte ta upp plats för detta... men, för att förtydliga så använder vi EON-systemet men spelar i en annan värld än Mundana. I denna värld kallas orcherna för orcher. Av att du ändå kunde sluta dig till vad jag menade antar jag att även du drar ett ungefärlikamedtecken mellan tiraker och orcher :gremshocked:.

Re: [OT]

Nja, på Ruhk skrivet med Jargisk skrift så blir Tirak just Orch. Annars Orkh, det dvärgiska ordet för plundrare.
Jo, det finns ett antal liknelser mellan orcher och Tiraker, visst, och det går enkelt att sluta sig till att de menas tiraker även om någon sriver orch.
Men Tiraker är bra mycket häftigare.

Och för att svara på ett inlägg jag såg Nicole göra, så en Ripost är helt enkelt en parering föjt av ett anfall. En speciell Teknink man kan ha i Stridskonster.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Löjlig blödning

Beror på.

Dussinskurk = fjösiga Ob5-6T6 eller dylikt.

Viktig rollperson/SLP = När det känns stårymässigt ok. Hjälten kommer att hinna säga farväl till sin älskade eller dyl. Dessutom är jag ganska liberal med blodförlust och den minskning av det förband ger. Känns lite taskigt att avliva en rollperson trots att han får framgångsrik hjälp i vad som borde vara god tid, bara för att förbandet inte minskade blödningstakten tillräckligt mycket.

Joel - dödsliberal

Pendragon

Swashbuckler
Re: Dibuks dolk i en stridssituation

Det kan ju bero på att lönnmördarkonst är mer inriktad på att snyggt sätta dolken i ryggen på en ovetande motståndare snarare än slåss mot honom...

/Joel

Mouja

Hero
I mitt huvud ser den ut så här:
Ungefär 28-35 cm långt vågigt blad, svart genom alkemiska processer. Skaftet är ungefär 17-23 cm och inlindat i svart läder. Längre och tyngre än arketyps-dolken, längre fast än bladet är vågigt.

"Kan den se olika ut?"
Upp till den som SL att avgöra, själv tycker jag bestämt nej.

"Är det en tung eller lätt dolk? "
Jag anser att den skall vara litet tyngre än den vanliga dolken, då jag även anser att den skall vara längre samt med ett vågigt blad.

"Vad är det för magi som gör att den ökar blödningstakten?"
Det är effekten "Blödning", eller om du hellre vill: Besvärjelsen Nekromantikerns Hemofiliska Uttömning, av andra magnituden då...

"Hur mäktig är en sådan dolk relativt sett (Eg. Hur ofta börjar man blöda i en strid, och hur vanligt är det att man nästan förblöder?)"
Den är mycket användbar och mäktig (i alla fall vore/är den det i våra kampanjer) eftersom det är ett demoniskt aggregat i den (vad jag anser) så man behöver inte "ladda upp den" utan kan använda den konstant om man så önskar.

Korpen

Hero
Det är inget aggregat i den, inte heller är det några effekter som "blödning" i den.
Den är ett heligt föremål och skapas genom ritualen "skapa heligt föremål" och berör alltså inte magireglerna.

Däremot så är det möjligt att skapa en dolk med magi reglerna som har samma effekt.

Mouja

Hero
Jo jag vet, men jag tycker att själva "Skapa heligt föremål"-regeln är lite... vad ska man säga?.. Lam.

Själv kör jag så att man först skapar en sådan dolk (t.ex) om religionen tillåter magi, för att sedan helga den. Tillåter inte religionen magi så brukar jag köra som vanligt med "Skapa heligt föremål"-regeln...

Och jag tänkte inte utan att säga att min husregel var inblandad i den...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
När dom inte har något blod kvar

Jag brukar dra gränsen när dom, om dom skulle slå ett dödsslag inte har en snöbolls chans i helvetet att överleva.

T.ex, Ob24T6 är ett ganska talande exempel, för om man så slår bara ettor på 24 tärningar (fat chance förövrigt :gremblush: ) så kommer man slå 24 på sitt dödsslag, och det är oftast över folks chockvärde.
Så på Ob24T6 så skulle folk definitivt dömmas ut som döda.

Men jag skulle nog börja döma ut folk som döda "redan" vid 10-12 tärningar.

/Naug, har inte dödat en spelares RP på riktigt länge kom han precis på

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Inga demoner i heliga föremål

"Den är mycket användbar och mäktig (i alla fall vore/är den det i våra kampanjer) eftersom det är ett demoniskt aggregat i den (vad jag anser) så man behöver inte "ladda upp den" utan kan använda den konstant om man så önskar. "

Nepps. Guden ger föremålet dess kraft, så några demoner är det inte att tala om. Dessutom så ger endast guden föremålet kraft när någon värdig försöker använda den. Således går det inte att "loota" heliga föremål, utan endast sanna Dibuktroende kan använda sig av dess kraft.
Se sid. 10 i Religionsboken.

/Naug, påpekar

Kimon

Swordsman
Re: En liten detalj om Riposter...

Däremot undrar jag om tvåhandsvapen som fattas i en hand kan användas till det om deras SI är tillräckligt högt, t ex slagsvärd.

Det går utmärkt. Eller snarare så är det enklast om det går utmärkt för annorstädes måste man även ta hänsyn till vilka andra typer av attacker som går eller inte går att utföra i just det här fallet.

Går det tex. att utföra snabba attacker, snabba motanfall, finter och annat som kräver dryg finess etc...?

Nä säger jag, har man uppfyllt STY-kravet så har man och då fungerar det prexis som ett vanligt enhandsvapen.

Däremot kan det vara lite intressant att reflektera över huruvida man lärt sig att använda vapnet tvåhänt likväl som enhänt. Ety då kan man lära ut sin stridskonst till en elev som inte uppfyller STY kravet.

Eller kanske inte av samma anledning som ovan... :gremsmirk:

Mouja

Hero
Re: Inga demoner i heliga föremål

Vad skiljer en Gud från en Demon? Mer än en kasse Qadosh och några extra teotropiska filament i bakfickan?

Vad jag menar är att jag tror inte att Guden sitter och alstrar alla filamenten åt alla användare världen över, jag tror de har bättre saker för sig.

I alla fall i mitt Mundana har gudarna bättre saker för sig än att hjälpa patetiska humanoida varelser världen över. :gremsmirk:

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Inga tillbedjare = Ingen gud!

I alla fall i mitt Mundana har gudarna bättre saker för sig än att hjälpa patetiska humanoida varelser världen över.

Guden får sina teotropiska filament från sina tillbedjare. Varje gång någon ber till guden (alltså deltar i gudstjänster osv, inte bara "daak vare mig nådig") så får denne ett teotropiskt filament. I Dibuks fall så kan tänkas att gudomen får ett teotropiskt filament varje gång någon offrar något levande osv. eftersom dibuk är dödsguden. Om guden inte hjälper sina troende så finns ju ingen anledning att tillbe guden/gudomarna (om nu inte denne gudom hotar folk till tillbedjan). :gremgrin:

Det är nog av ovanstående anledning som gudarna skänker kraft till sina tillbedjare :gremgrin:

Pendragon

Swashbuckler
Re: En liten detalj om Riposter...

Däremot kan det vara lite intressant att reflektera över huruvida man lärt sig att använda vapnet tvåhänt likväl som enhänt. Ety då kan man lära ut sin stridskonst till en elev som inte uppfyller STY kravet.
Tja.. det är nästan frågan om det inte borde vara separata moment.

Fast å andra sidan, efter lite diskuterande med en hobbybokkensvingande kamrat, är det nog mer troligt att man kan anta att den som tränat med ett tvåhandsvapen som de utan problem kan använda i en hand också är lika kapabel att veva loss med det i enhänt grepp som i tvåhänt.

Om inte annat så för att undvika ytterligare förvirrande extraregler.

/Joel - sätter gränser för vad som bör regelregleras

Mouja

Hero
Lotto...

Jo, det var menat lite ironiskt...

Men mina gudar hjälper inte till så mycket, de sitter mest och avvaktar, på vad skulle bli en spoiler så det skriver jag inte. Men jag kan säga att de alla har samlat ganska stora arméer vid det här laget..

Men i mina kampanjer ingriper inte gudarna om inte Rpn är/har:
- Är utvald
- Har mycket qadosh
- Har vunnit på bingolotto

Om någon av de tre ovanstående är uppfyllda kan guden se humanoiden som värdig att få hjälp, annars så är han/hon bara en i mängden.