Nekromanti Digital battlemat [awesome]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tänkte bara dela med mig av några bilder från gårdagskvällens D&D4-spelande hos Seter (ang. den senaste tidens diskussioner om battlemats och liknande).

Ganska awesome va? Magnus hade kopplat sin laptop till en platt-teve som låg på spelbordet. Vi spelare var grymt imponerade, och det fungerade verkligen jättesmidigt.

rjonas

Hero
Hur stor är teven? Skannade ni in kartorna eller hittade ni de som pdf? Vad spelade ni för äventyr?

Så många frågor. Jag höll på med en takmonterad projektor för fem år sedan men bilden blev för svag och det var mycket jobb att få fram kartor.

Vitulv

Re: Grymt!

Arvidos said:
Yeah!

Men vad tror du om...
Den ser lite liten ut för att fungera som battlemat :gremsmile:

Nä alltså, iPad är en sådan där pryl jag skulle vilja ha för rollspelande, om det inte vore för att jag upprätthåller ett sexårigt handelsembargo mot Apple.

Jag köpte en netbook istället, och jag tror att den kan fylla de funktioner som jag hade velat använda med en iPad.

Vitulv

rjonas said:
Hur stor är teven? Skannade ni in kartorna eller hittade ni de som pdf? Vad spelade ni för äventyr?

Så många frågor. Jag höll på med en takmonterad projektor för fem år sedan men bilden blev för svag och det var mycket jobb att få fram kartor.
Teven är väl typ... 32 tum kanske?

Kartorna var i pdf-format tror jag. De var inte scannade i varje fall.

Vi spelade Revenge of the Giants.

Till nästa spelmöte ska Seter jobba mer med lager och sådant, så att han med ett knapptryck kan dölja/visa områden, fällor och lönndörrar.

rjonas

Hero
Vitulv said:
rjonas said:

Teven är väl typ... 32 tum kanske?

Kartorna var i pdf-format tror jag. De var inte scannade i varje fall.

Vi spelade Revenge of the Giants.

Till nästa spelmöte ska Seter jobba mer med lager och sådant, så att han med ett knapptryck kan dölja/visa områden, fällor och lönndörrar.
Man kunde tycka att Wizards skulle erbjuda färdiga kartor på D&D:I. Men det kanske kommer. Sitta och gömma hemliga dörrar manuellt fordrar mer arbete än vad det är värt.

Åsom var ordet.

Förresten får jag teven till 24".
20^2+12^2=24^2

tull

Hero
Det här är ju riktigt, riktigt coolt! Fan Vitulv du ska vara stolt över din spelledare. Det här visar ju verkligen att rollspel visst är häftigt tillsammans med den tekniska utvecklingen.

OT: Hur gick spelmötet?

Vitulv

solvebring said:
Det här visar ju verkligen att rollspel visst är häftigt tillsammans med den tekniska utvecklingen
Vem har sagt att det inte skulle vara det?
Det finns rätt gott om konservativa nördar som tycker att rollspel och teknik skall hållas långt från varandra.

solvebring

Superhero
Det finns rätt gott om konservativa nördar som tycker att rollspel och teknik skall hållas långt från varandra.
Jo det är sant. Själv är jag inte konservativ men jag tror att mycket omkring spelar roll om det passar sig eller inte. Jag tycker kort och gott att teknik och rollspel är en bra kombination om nu alla kring spelbordet är med på det och om det inte förändrar tillgängligheten till spelet. Alltså, att det är ett val från spelgruppens sida att använda vissa tekniska lösningar för att underlätta olika moment, som till exempel den här askalasa gridden.

tull

Hero
solvebring said:
Det här visar ju verkligen att rollspel visst är häftigt tillsammans med den tekniska utvecklingen
Om du kände dig träffad så var det inte meningen. Jag syftade i det här fallet inte på kritiken mot Riotminds. Men om man går in på t.ex. penandpapergames forum så kan man hitta trådar där folk är allmänt negativ till allt som inte är 1985.

rjonas

Hero
Persson said:
solvebring said:
Om du kände dig träffad så var det inte meningen. Jag syftade i det här fallet inte på kritiken mot Riotminds. Men om man går in på t.ex. penandpapergames forum så kan man hitta trådar där folk är allmänt negativ till allt som inte är 1985.
Jag är både och samtidigt. Jag anser att rollspel spelas bäst runt ett bord med hjälp av penna, papper och tärningar.

Samtidigt tycker jag upplägget enligt ovan är astufft och vill vara med och prova.

tull

Hero
Vitulv said:
Okej hur missade jag detta? Vitulv kan inte du eller någon annan i spelgruppen som huserar här på rollspel.nu lägga upp fler bilder ifrån de effekterna eller ännu bättre en video? Det skulle vara väldigt häftigt att se.

Sånt här trodde man ju bara fanns i amerikat.

Vitulv

Persson said:
Vitulv said:
Okej hur missade jag detta? Vitulv kan inte du eller någon annan i spelgruppen som huserar här på rollspel.nu lägga upp fler bilder ifrån de effekterna eller ännu bättre en video? Det skulle vara väldigt häftigt att se.

Sånt här trodde man ju bara fanns i amerikat.
Mm, jag ska se om jag inte kan filma lite nästa gång.