Nekromanti Din bästa och dun värsta död

God45

#PrayersForBahakan
Hur dödliga rollspel ska vara är en pågående diskussion i flera av mina grupper och har tidigare även varit det på det här forumet. Medan diskussionen ofta handlar om genre och personlig smak så tror jag att tidigare upplevelser i spel påverkar vad folk tycker om det. Så för att försöka klaragöra hur folk ser på att deras karaktärer dör så tänkte jag att vi kunde ha en tråd där vi presenterar vår nesligaste och vår favorit bland våra karaktärers dödsfall.

Min favoritdöd i ett rollspel ändras varje gång jag har en riktigt bra en. Men min senaste var i Apocalypse World. Jag spelade en telepatisk Hocus med en våldsam och aggressiv flock som jag knappt hade kontroll över. Efter att ha gjort mig till fiender med... alla och speciellt Gunluggern satte jag upp mina trådar. Utan mig skulle alla bli fiender med alla och inget kunde spåras till mig. Så när Gunluggern konfronterar mig i stadens bar skriker jag ut allas hemligheter och vänder alla mot honom innan han spöar skiten ut mig. Jag skickar min flock för att mörda hans enda kvarvarande familjemedlem och sedan begår jag självmord så att det ser ut som om Gunluggern gjorde det. Alla mina fiender kommer döda varandra, staden kommer brinna när kaoset stiger och slukar den och min flock kommer vara den enda ordentliga maktgruppen kvar om de överlever. Och inget kan drabba mig :D

Den värsta döden var nog när ingen av min trollkarls magier ville fungera och jag blev ihjäl hackad av en grupp riddare. Det suger när ens enda sätt att påverka striden inte vill fungera på grund av dåligt rullande. Det hade varit bättre om mina dåliga rullningar hade exploderat mig istället.

Så, vilka är din bästa och din värsta karaktärsdöd?

Nesligaste var nog min vapenmästare och omsjungen hjälte i DoD som jag spelat väldigt mycket med. en av mina favorit karaktärer. Han blev skjuten i ryggen av en medlem i gruppen tack vare att denna fumlade.
Den omsjungna hjälten dödad av en vän som klantade sig. Död i gyttjan med en pil i ryggen utanför en bondgård mitt ute i ingenstans i en liten strid som ingen längre kommer ihåg

God45

#PrayersForBahakan
Motherfucker. Jag skrev fel i namnet på tråden och nu låter inte fanskapet mig ändra det.

Dun...

God45

#PrayersForBahakan
Reddokk Fheg;n22832 said:
Nesligaste var nog min vapenmästare och omsjungen hjälte i DoD som jag spelat väldigt mycket med. en av mina favorit karaktärer. Han blev skjuten i ryggen av en medlem i gruppen tack vare att denna fumlade.
Den omsjungna hjälten dödad av en vän som klantade sig. Död i gyttjan med en pil i ryggen utanför en bondgård mitt ute i ingenstans i en liten strid som ingen längre kommer ihåg
Det är ganska nesligt. Men vilken är din bästa död?

God45;n22838 said:
Det är ganska nesligt. Men vilken är din bästa död?
Jadu. Jag vet inte om jag haft någon karaktär som dött på något riktigt bra sätt. Tror jag haft otur med döden i det fallet.

Enda jag kan komma ihåg var en rollperson i mutant, något gammalt mutant mins inte vilket bara att det var väldigt länge sedan.
Tror det var så att efter att genom ren klantighet blivit smittad av ett virus som var dödligt så körde han en bil full med sprängämnen rakt in i fiendens läger och utplånade både dom och sig själv i en magnifik explosion.
mins inte ens riktigt vilka fienden var i detta fall men jag tror det var någon sorts elaka terrorister eller något sådant. som var på väg att göra något riktigt hemskt men blev stoppade tack vare denna explosion

CapnZapp

Myrmidon
"Din bästa och dun värsta död"

...jag kände till nymodigheten "hen"; men vad "dun" betyder, det vet jag faktiskt inte... :)

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp;n22857 said:
"Din bästa och dun värsta död"

...jag kände till nymodigheten "hen"; men vad "dun" betyder, det vet jag faktiskt inte... :)
Jäkla forum som inte låter mig ändra mitt satans inlägg...

Det här är dun:

Reddokk Fheg said:
Haha jag tycker faktiskt bättre om titeln som den är nu än om den varit rättstavad

Ymir

Liten kantbaron
Min fetaste död var lätt i årets traditionsenliga Den yttersta domen-scenario. Jag spelade en extremt blåblodig samurajdam i en "hand of the king"-liknande post under den nyss avlidna shogunen, som nu desperat försökte roffa åt sig makten i syfte att bevara adelsklassens privilegier. En av hennes rivaler var stadens överstepräst (annan rollperson), som just är i färd med att inför en enorm publik av stadsbor använda förbjuden technomancy för att återuppliva den döda shogunen (och därefter använda honom som marionett), men kommer få det att framstå som ett religiöst mirakel. Min rollis har dock ingått en ohelig allians med översteprästens livgarde, medan översteprästen har allierat sig med polismakten... när hon inser situationens allvar ger min rollis order till livgardet att attackera, varpå hon själv skriker "Bara Gud kan ge liv!" så att alla åskådare hör, och stormar fram för att dekapitera shogunen med sin katana samma ögonblick som han sätter sig upp från altaret. Dessvärre hinner hon inte fram innan hon blir spräjjad med en eldkastare från en polis-mecha och tar eld, och striden ser fort ut att gå åt helvete för hennes fraktion; översteprästen kommer undkomma med den återupplivade shogunen. Så min rollperson går ned på knä och begår sepukku medan hon brinner.

det var ett fucking episkt badass sätt att dö

Sämst rollpersonsdöd måste också vara något Gothcon-scenario, mina spelgrupper därhemma är alldeles för bra för att man ska kunna dö på något otillfredställande sätt...jag drar mig till minnes ett riktigt bajsigt Cthulhu-scenario på nåt GC way back when där rollisarna krossades av hoppande bautastenar...det var extremt fattigt, typ.

På hemmaplan dör rollisar inte så ofta...min bästa rollpersonsdöd under de omständigheterna var bara en pseudo-död av den här typen som egentligen bara puckade jänkare nånsin skulle definera som död....men odöda tenderar förvisso att tänja på gränserna en del, och vampyrerna i Witchcraft, som det här fallet gäller, är fruktansvärt tuffa och svåra att på något som helst vis döda permanent. I det här fallet spelade jag en manodepressiv tonårsflicka/nybliven vampyr med det oavsiktligt ironiska namnet Joy, som i en särskilt djup och desperat (och väl motiverad) ångestbinge satte sig i ett badkar och blåste skallen av sig med en annan rollpersons hagelgevär. De andra rollpersonerna (som alla var vanliga dödliga människor...sort of) fick sedan typ försiktigt pussla ihop bitarna av hennes skalle och hjärna och lägga allt till rätta i badkaret, och sen lämna henne där i något dygn medan huvudet långsamt reggade ihop så att hon kunde vakna till medvetande igen. Det var. rätt...udda, as självmordsscener goes.

Det här är inte min död utan en av spelarnas (jag var SL).

ADD kampanj med ett episkt Gott vs Ont. Verkligen svart och vitt, inga gråzoner i den här kampanjen inte.

Profetian var att i den avslutande bataljen så skulle endast en person stå upp när det var klart.

Slutstriden blir en belägring där de onda stormar slottet där de goda gör ett desperat last-stand. Striden är heroisk på alla sätt och vis. Rollpersonerna offrar sig en efter en och tar med sig stora mängder motståndare. Hela borgen är ett hav av blod och kroppar. Till slut så står bara palladinen kvar från de goda och de onda är fortfarande ett gäng som leds av en gigantisk demon. Palladinen går till tredje våningen av borgen. Sätter sig på en magisk-mekanisk stålhäst och greppar en supermagisk one-shot lans. Sedan rider han genom en glasvägg, över balkongen och låter hästen hoppa så att han lansar demonen i skallen i luftfärden. Alla tärningsslag går perfekt och lansen samt demonen exploderar och tar med sig samtliga i området (dvs alla som fanns kvar).

Några av de andra rollpersonerna som legat utslagna vaknar så småningom upp och går till borggården. Där ser de den förkolnade kroppen av palladinen stå och fortfarande hålla lansen som sitter i demonen skalle (som nu är på backen). Palladinen var den enda som stod i slutet, men han var död.

IcarusDream

Anti-populist
Sämsta (eller fulaste) döden jag varit med om var i Eon för länge sen. Jag hade spelat en trukh genom Diamantäpplet, sen in i Katres Gåtor och många småäventyr emallan. Trukhen som hette Vargklo hade överlevt hur mycket skit som helst. I Katres Gåtor så var vi under jorden och slogs emot en grendel. När vi slåss fummlar dvärgen i gruppen och skjuter Vargklo i nacken med sin armborst.. Så Vargklo dör av blodförlust då han träffade en artär...

Bästa döden var nog min tredje riddare Mordwin i Pendragon. Han dog ganska fult, men hans dödsscen var episk. Mordwin var en av de första riddarna som svor sig till kung Arthur när han kom. Mordwin dödades av nån häxgrej när Arthur hämtade Excaliber, det var en ful strid, men när han låg döende och håller Arthur i handen och som döende önskan ber Arthur att göra Mordwins son Brewin till en av hans riddare.. Det var episkt.

Rhodryn

Hero
Har igenligen inga riktigt dåliga dödsfall... eller jo det har jag väl. Men jag har så pass många att det har förlorat sin betydelse tror jag. Men oftast är det ju dom där dödsfallen som "Du snubblar... hoppsan, du bröt nacken", eller något anfal med en dolk som river igenom din plåtrustning som smör, och gröper ur hhjärtat på dig. Jag har till och med lyckats med att en karaktär dog i Eon från ett 1ObT6 dödsslag mot ett chockvärde på en 16-17. Det var rätt snopet. XD

Jag har där emot ett riktigt episkt dödsfall. Var nog en 10 eller nått år sedan tror jag. Vi skulle spela Eon, och vi skulle skapa karaktärer till det. Men min SL började klaga lite på mitt val av karaktär... en mänsklig krigare av något slag. Som han sa "Men du spelar ju ALLTID en människa och krigare." Mitt "försvar" var rätt svagt "inte alltid, íbland spelar jag ju tjuv ellerjägare eller något, och ibland halvalv." Sanningen var ju att sedan vi började spela pnp rpg's (så en ca 6-8 års tid när detta intrffade) så hade jag ju kanske spelat 1 alv, en 3-5 halvalver, en magiker kanske, en handful tjuvar och/eller jägar typ av karaktärer. Men i motvikt så hade jag not spelar bort åt en 20-25+ människor (där kanske en handfull+ har varit manniskoraser som Högmän och Kraggbarbarer), och bortåt en liknande mängd av diverse olika typer av krigare. Så min SL mer eller mindre beordrade mig, och mina medspelare backade upp hans vall till 100% oxå, att jag skulle skapa en alv som var magiker. Jag försökte argumentera, men tillslut gav jag med mig. Jag var rätt så... purken. XD

Så jag bestämde mig för att vara... besvärlig... Först och främst valde jag att spela en Thism, som skulle vara så högfärdig, överlägsen, och allmänt orimlig som möjligt (jag menar utöver en Thisms standard nivå av det)... och det utöver att han var adel oxå för den delen. Inte nog med det, jag ville inte välja någon av dom standard användbara magiskolorna, utan bestämde mig för att välja en väldigt svår och besvärlig skola att ha, tidsmagi. På toppen av det så var det ju namnet... som han envisades med att alla skulle säga HELA namnet, PLUS hans titel före det oxå, för att han ens skulle tilltala någon. Jag minns inte vilken titel han hadde, men hans namn sitter som sten i mitt huvud (oftast).

"Allodalla Entariel Tanriel"

Tror det namnet skapades med hjälp av att slå på någon typ av "skapa ett alvnamn lista", från antingen Eon eller DoD, och sedan möjligen tweeka litegran med förslagen jag fick på tärnings slagen.

Så, till äventyret. Vi skulle resa någonstans, vart minns jag inte, och varför minns jag inte, men resa skulle vi. Så vi reste, och mot kvällen så var det dags att sätta upp läger. Dom andra karaktärerna i gruppen vägrade ju sätta upp min karaktärs tält, så Allodalla tog sitt tält, lämnade gläntan som gruppen satt upp i, och satte upp sitt tält en ca 40-50 meter ifrån deras tält. Det blev dags och lägga sig, tror att gruppen hade en nattvakt, men inte borta hos Allodalla så klart, han var ju som han var, och dom andra karaktärerna var ju inte specifikt förtjusta i honom. Jag kommer nu berätta vad som hände ur dom andra karaktärernas synvinkel.

SL bad alla av oss att slå vissa typer av slag, sådant som hörsel, syn, eller färdigheter som var relevanta att använda beroende på om man sov, eller vaken som nattvakten var. Vad vi alla förestod sedan var att samtliga av oss hade misslyckats med dessa slag. För den lilla gruppen i gläntan blir plötsligt väckta av ett massivt vit ljus som totalt lyser upp natten så att den blir näst intill dag. Och om ljuset inte väckte dom, så vaknade dom hundradelar senare av den totalt öronbedövande explosion som slet igenom skogen följt av en kraftig tryckvåg som slet i tält, kastade omkull lösa saker och till och med djur och andra varelser som rörde sig i området.

Dom sovande karaktärerna flög upp och ut ur sina tält med vapen i högsta hug, medan det vita ljuset någerlunda sakta bleknade bort, och explosionen ekade bort sig igenom skogen tills det enda som var kvar var en totalt ljudlös natt. Vad karaktärerna noterade nu var att dom var näst intill helt döva, ingen kunde knappt höra mer än ett mumlande ljud när dom andra försökte tala. Nattvakten hade oxå blivit kraftigt förblindad och kunde knappt se något, samtidigt som han sakta kravlade sig upp på fötterna efter ha blivit kastad omkull av tryckvågen. Gruppen börjar titta sig runt för att försöka få en uppfattning av vad som pågår, deras hörsel börjar återhämta sig. Ljuset är nu nästan helt borta. Varpå ett högljutt kommenderande vrål rullar igenom skogen, en i gruppen förstår vad som vrålas. "Upp med er era svin, anfall ANFALL!!!" Karaktären utrycker till resten av gruppen "Tiraker!", medan en mängd högar som ligger i skogen börjar röra på sig och försöker komma upp på fötterna för ett anfall, varpå dom sist resterna av det vita ljuset försvinner och lämnar natten i sitt vanliga mörker, med det enda ljuset som är kvar är deras mindre lägereld som lyckats lverleva tryckvågen.

En efter en börjar Tiraker och Gûrder stapla in i cirklen av ljus, dom flesta av dom verkar oerhört yra, eller ser knapp något, eller är till och med skadade redan, deras fördel näst intill helt försvunnen. Gruppen börjar försvara sig, först är det lätt, men efter hand som fler av fienderna kommer in, och efter hand som fienderna återhämtar sig efter explosionen, så blir det svårare och svårare. Dom får lite underlättande hjälp när nattvaktens syn är tillräckligt bra för att han ska kunna hjälpa till. Och när gruppen lyckas döda fiendernas Trukh, så börjar fienderna tveka och flyr tillslut när ett upprepat vrål av "Fly!" ringer igenom skogen. Gruppen börjar rätt snabbt kolla över sina skador, fixa vad som måste fixas för att ingen ska dö, mm. Tillslut frågar någon "Var är Alven?" Ingen som vet, dom börjar titta runt bland kropparna i och runt lägret, han finns inte där. Så sökandet vänder sig till där han satte upp sitt tält. Dom får med sig några faklor och börjar röra sig mot tältet. På vägen hittar dom några döda Tiraker och Gûrder lite var stans, någon här som ligger med sitt huvud i konstig vinkel mot en sten eller träd, någon med ett träd över sig, några som blivit huggna till döds (antaglien från förvirringen när anfallet började).

Tillslut hittar dom tältet... eller snarare platsen där tältet borde vara. Vad dom istället hittar är en ca 10 meter i diameter, och ca 5 meter djupt, nästan perfekt hål i marken. I hållet ligger vad som är kvar av träd som brukade stå där, eller stenar som ramlat ner från kanten. Med lite mer letande så kommer dom fram till att Alven är helt borta, finns inte ens ett enda spår av honom. Och att dom ytorna som efterlämnats på träd och sten, där det saknades bitar, kändes totalt släta, nästan som om dom var polerade. Det är nu som SL berättar för dom andra vad som hände, för SL tog mig åt sidan för att ta hand om vadf som hände med mig efter vårat första slag mot syn och hörsel mm misslyckats.

Vad som hände var att vi alla misslyckas med att upptäcka denna rätt stora gruppen av Tiraker mm som var på väg för att ge sig på oss. Jag hade ju oxå lyckats med att sätta upp mitt tält exakt i vägen för där SL hade tänkt att Tirakerna skulle komma ifrån. Så innan dom ens nådde gruppens glänta stötte dom på mitt tält. Två av tirakerna fick i order att smyga in och ta hand om vem som nu än fanns i tältet, medan resten av tirakerna smög vidare mot gläntan. Allodalla Entariel Tanriel vaknar upp i ögonblicket som en av tirakerna skär halsen av honom. Han dör inte av trauman i sig, men kommer förblöda till döds rätt så snabbt. Dessutom så är det omöjligt för Allodalla att varna dom andra karaktärerna, med halsen avskuren så kan han inte få ifrån sig något ljud tillräkligt högt. Så jag rådfrågar SL om det är möjligt för min karaktär att på något sätt försöka lägga tids magi på sig själv. Anledningen är att försöka sakta ner tiden på sig själv, så att om dom andra i gruppen överlever anfallet så kan dom ha tid till att hitta Allodalla, och möjligen kunna rädda honom från att förblöda till döds. SL säger att det är ok, att min karaktär kan göra det, men att pga omständigheterna så kommer varje slag som behövs vara oerhört svårt att lyckas med, och att jag behöver ha rätt bra slag oxå. Men det ger min karaktär i alla fall en chans.

Minns inte hur många ObT6 jag var tvungen at slå på varje del moment av magin, men det var nog som minst 5 tärningar, men antagligen fler. Min karaktärs alstra magi slag blev perfekt, alla T6 blev en 1, vilket SL sa gjorde att jag lyckats dra in en ovanligt massiva mängder av elementet/elementen som behövdes. Sedan gick det ut för, dom slag som behövdes for att formge magien, kontrolera den mm blev alla fummel, av stora propertioner. Specielt det sista slaget som behövdes fummlade på massiva nivåer... den slutgiltiga summan av det fummlet var någon stans i storleken av ca 40-50+ poäng över min karaktärs färdighetsvärde (antagligen 15, så ett slag på en ca 55-65+). Så SL bestämde sig för att vad som hände var helt enkelt det att den massiva mängd fillament, eller vad det nu än heter, han lyckats dra in var alldeles för stor för honom att kontrolera, och när han misslyckades försökte omvandla allt detta till besvärjelsen som behövdes så skapade han något helt annat av misstag, och sedan när sista slaget kom att kasta magin så släpptes den lös på det absolut sämsta sättet för vad den var... så magin släpptes lös helt okontrolerat och i slutändan exploderade (eller imploderade, eller kanske något annat...), varpå min karaktär och dom två tirakerna i hans tält, och alla inom 5 meters radie från explosionen dog omdedelbart.

Tack vare den explosionen dock, så räddades resten av gruppen, för mängden tiraker minskades, dom förlorade sitt överaskande anfall, och deras förmåga att strida var grovt förminskad under en signifikativ tid. Det satte oxå den karaktären i legend status bland spelarna, och Allodalla Entariel Tanriel brukas ofta nämnas bland oss. Det har dock inte gjort att jag spelar så avsevärt mycket mer av andra grejer än mänsklig krigare... men jag har gått från en 95% av dom med 5% annat, till en 70-80% av dom med en 20-30% annat. Fortfarande få magiker jag spelar dock. :p

Som tur är var det den enda gången min SL tvingade just mig till att spela något väldigt specifikt som det (om det inte är så att alla måste vara något specifikt för kampanjens skull), och den typen av besvärlig som jag var där är inget som är vanligt för mig. :wink:

Men legenden lever kvar.

"Allodalla Entariel Tanriel Lives!"

Eon är rätt bra på det där, ämlans Ob-tärningar och slumpade trauman.

En av de allra första situationer vi var med var med en annan spelare som hade en milisman som var rädd för havet och jag var en gycklare. Milismannen sa han inte ville med på skeppet och jag följde efter honom. Min gycklare tog flatsidan av sin yxa för att knocka honom och planen var att bära honom ombord på båten där han sen inte kunde protestera... Sen slog jag på tok för högt skadevärde och traumat blev: HJÄRNA! Milismannen stendog och jag smög därifrån och skyllde allt på några hamnbusar.

Den enda bra jag kommer på var i ett scenario för Call of Cthulhu där jag var spelledare. Det var ett färdigskrivet scenario från Chaosium så jag ska inte spoila och säga vilket men i sluttampen av scenariot så hade små maskvarelser börjat anfalla inuti ett förfallet hus. Alla rollpersoner hade tagit sig ut medan betjänten till en av dem blivit uppkäkad. En avdankad polis, nu detektiv, lyckades komma till framsidan och började köra deras bil runt till baksidan, medan två professorer från Miskatonic hade hoppat ut på baksidan. Den ena av dem svimmade pga fallet, och den andra professorn vars betjänt nu var död försökte släpa undan sin avsvimmade kamrat (Något han var van att delegera till sin tjänare).

Professorn motar bort maskvarelserna när hans kamrat ligger på marken och precis när detektiven kommer inkörandes för att meja ner flera av maskvarelserna så beskriver jag hur flera av dem kryper upp på kroppen tillhörande den modige professorn som skyddat sin vän, och hur den motar sig in i hans mun för att sen krossa hans hals. Men lyckas detektiven släpa in den avsvimmade rollpersonen och köra därifrån, så uppoffringen var inte förgäves!