[Dinoblast] Skriva ut alla färdigheter eller inte

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Håller på med rollformuläret till Dinoblast och fastnade vid tanken om jag skulle ha alla färdigheter (Skills) utskrivna eller inte.

  • Vad tycker ni är bäst? Att alla färdigheter finns på rollformuläret från början och det bara är att skriva in värde på dem man har... Eller att man själv får skriva in alla som man har valt.

Det första tar upp mer plats och det kommer finnas med flera som rollpersonen inte just nu har men det blir mindre skrivande och ger en överblick om vad som finns.

Har tagit fram 2 förslag hur det skulle kunna se ut för Dinoblast.
Vänstra har plats för att skriva själv.
Högra har alla utskrivna med plats för att skriva några extra som kan tillkomma.
Character sheet 0.6.1.jpg Character sheet 0.6.2.jpg
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,298
Personligen har jag en handstil som ibland gränsar till det autokrypterade, så det är skönt att ha sådant utskrivet från början.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Det är lite för mycket information overflow. Kanske använd det tomma utrymmet för att lägga till 13 headlines som särskiljer de olika inledande bokstäverna från varandar. Så Animal handling är under A, exempelvis. Tänker mig så som vissa register ser ut, men färdigheterna kanske tar för mycket uppmärksamhet.

Annars tycker jag det är bättre med att skriva dit färdigheterna.

Snyggt med rutorna som inte har någon botten, förresten.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,399
Location
Marjura
Vägrar spel utan utskrivna färdigheter. Helst ska vad Fate-poäng o sånt meta kan användas till finnas med också.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Det är lite för mycket information overflow. Kanske använd det tomma utrymmet för att lägga till 13 headlines som särskiljer de olika inledande bokstäverna från varandar. Så Animal handling är under A, exempelvis. Tänker mig så som vissa register ser ut, men färdigheterna kanske tar för mycket uppmärksamhet.
Håller med, ska nog gå att fixa till.

Snyggt med rutorna som inte har någon botten, förresten.
Tackar, ja, det ger en lite mindre instängd känsla även om det ändå är mycket rutor.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Mycket bättre lösning, men jag hade velat haft mer utrymme mellan de olika sektionerna och dessutom var det förvirrande när "kategori-etiketten" var på höger sida på högerspalten.

En snabb photoshoppning senare för att visa på ett exempel.

dinoblast_charactersheet.jpg
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Mycket bättre lösning, men jag hade velat haft mer utrymme mellan de olika sektionerna och dessutom var det förvirrande när "kategori-etiketten" var på höger sidan på högerspalten.

En snabb photoshoppning senare för att visa på ett exempel.

View attachment 20302
Det där ser ju bra ut, borde gå att få till, ska testa.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Det där ser ju bra ut, borde gå att få till, ska testa.
Försökt bara få till att kolumnerna slutar på samma ställe.

Däremot tycker jag det ser schysst ut att det är så mycket asymmetri. Rollformulär har tendensen att bli rejält stela när alla kolumner är lika stora.

Bara den där lilla designfinessen med att Character Sheet-svärtan går under porträtt-rutan är något jag aldrig skulle tänka på, men det ser läckert ut.

Det är det jag gillar med dina AI-genereringar - just ett annorlunda tankesätt att placera alla rutor.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Försökt bara få till att kolumnerna slutar på samma ställe.

Däremot tycker jag det ser schysst ut att det är så mycket asymmetri. Rollformulär har tendensen att bli rejält stela när alla kolumner är lika stora.
En ny version, baserat på din men att det fortfarande finns plats för att skriva in extra skills.
Hela Action skills blocket kan få vara lite bredare ser jag nu.
Character sheet 0.6.3.2.jpg

Bara den där lilla designfinessen med att Character Sheet-svärtan går under porträtt-rutan är något jag aldrig skulle tänka på, men det ser läckert ut.

Det är det jag gillar med dina AI-genereringar - just ett annorlunda tankesätt att placera alla rutor.
Ja det blev en nice grej. Håller med om det och var lite därför jag började leka med AI för koncept, får en att bryta tankemönster.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Snyggt! Det enda som "sticker" lite i mina formgivarögon är de små rutorna på skadecirklarna. Kan ha med trångt mellan cirklarna eller tjockleken på strecken att göra.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Snyggt! Det enda som "sticker" lite i mina formgivarögon är de små rutorna på skadecirklarna. Kan ha med trångt mellan cirklarna eller tjockleken på strecken att göra.
Det håller jag med om, har inte fått till den än. Också lite osäker på hur jag vill ha det och vad som är smidigast under spelet.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Snyggt! Det enda som "sticker" lite i mina formgivarögon är de små rutorna på skadecirklarna. Kan ha med trångt mellan cirklarna eller tjockleken på strecken att göra.
Har gjort om detta. Det ligger nu som två rader med rutor på vänsterkanten istället. Det är två rader för att man kan ha två typer av skapa. För människor Fysisk/Mental för robotrar Mekanisk/System.

De små rutorna i de större är till för att checka i om en skada har stabiliserats genom första hjälpen, då får man inte lika mycket negativa effekter men skadan måste fortfarande tas om han ordentligt senare.

Finns även en massa andra små förbättringar, börjar bli nöjd och ska kolla på baksidan också.

Är lite fundersam om dinosaurier ska få plats på baksidan eller ha ett helt eget formulär. De kommer kunna ha lite egna Skills/Feats och annat.
Fordon är enklare och kan få plats på baksidan.

Rutan för profil bild gjorde jag större för att det fanns plats men ska nog göra den mindre igen, lite osäker.
Character sheet 0.7.jpg
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,075
Location
Nordnordost
Har en rollperson mer än fem färdigheter skall de vara färdigskrivna på rollformuläret.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,310
Location
Helsingborg
Rutan för profil bild gjorde jag större för att det fanns plats men ska nog göra den mindre igen, lite osäker.
Testa ta bort strecken i botten för att följa designen på övriga rutor och flytta Portrait upp till vänstra topp-strecket.

Varför är de orangea strecken på base skill smalare än de andra? Jag hade nog föredragit dessa smalare streck på alla andra platser.

Ser jäkligt bra ut annars.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Testa ta bort strecken i botten för att följa designen på övriga rutor och flytta Portrait upp till vänstra topp-strecket.

Varför är de orangea strecken på base skill smalare än de andra? Jag hade nog föredragit dessa smalare streck på alla andra platser.

Ser jäkligt bra ut annars.
Kan testa, det är en annan typ av ruta och enklare att ha en bild kant i kant om det inte är öppet.

De är smalare för att det är förskrivna, de tjockare är där man skriver in själv. Men ja det är lite oklart och ser nog bättre och luftiga ut med smala. Ska testa.

Tackar!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Har gjort om detta. Det ligger nu som två rader med rutor på vänsterkanten istället. Det är två rader för att man kan ha två typer av skapa. För människor Fysisk/Mental för robotrar Mekanisk/System.

De små rutorna i de större är till för att checka i om en skada har stabiliserats genom första hjälpen, då får man inte lika mycket negativa effekter men skadan måste fortfarande tas om han ordentligt senare.

Finns även en massa andra små förbättringar, börjar bli nöjd och ska kolla på baksidan också.

Är lite fundersam om dinosaurier ska få plats på baksidan eller ha ett helt eget formulär. De kommer kunna ha lite egna Skills/Feats och annat.
Fordon är enklare och kan få plats på baksidan.

Rutan för profil bild gjorde jag större för att det fanns plats men ska nog göra den mindre igen, lite osäker.
View attachment 20726
Det börjar se fint ut! Det finns en del små skavanker som jag hade velat rätta till (radien nedtill på de svarta rubrikfälten, de orangea strecken hade jag velat se sluta lite innan hexagonen, den är en vit linje runt det översta rubrikfältet, profilbilden har vågig linje och inte rak (som övriga fält). Det finns någon obalans i de svarta fälten längs till vänster). Men detta är detaljer. Slutfix/korr eller vad man vill kalla det. Jag tycker formuläret är väldigt bra!
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,124
Location
Uppsala
Det börjar se fint ut! Det finns en del små skavanker som jag hade velat rätta till (radien nedtill på de svarta rubrikfälten, de orangea strecken hade jag velat se sluta lite innan hexagonen, den är en vit linje runt det översta rubrikfältet, profilbilden har vågig linje och inte rak (som övriga fält). Det finns någon obalans i de svarta fälten längs till vänster). Men detta är detaljer. Slutfix/korr eller vad man vill kalla det. Jag tycker formuläret är väldigt bra!
Ja exakt, mera småfix väntar jag med då jag säkert kommer ändra om när speltest börjar. Men bra synpunkter. Tackar.
 
Top