Intressant ämne det här faktiskt. Problemet med din uppdelning tycker jag är att du fortfarande inte berört vilka spel som man kan "alliera sig" i och vilka man inte kan det. Om jag förstått dig rätt så menar du att detta gäller vissa spel i kategori 2 men inte alla?
Själv skulle jag istället vilja göra uppdelningen av spelelement i tre kategorier: Slump, Taktik, Diplomati. Nästan alla spel innehåller mer eller mindre men vissa spel är ganska enkla att placera in: Snakes&Ladders, den försvunna diamanten, monopol är Slumpspel med mer eller mindre taktik men ingen Diplomati.
Schack, Go, Axis and Allies, TP, Carcassone tillhör främst Taktik. Många av de traditionella "spelhobby" spelen innehåller både Taktik och Diplomati men nästan alltid lite slump också: Civ, Diplomacy, Risk, och inte minst Settlers ligger här. De rena Diplomati spelen är dock väldigt svåra att hitta eftersom diplomati nästan förutsätter att det finns taktik men jag menar att Once upon a time, och Rappakalja hör hit, notera dock att eftersom det inte finns någon taktik så kan man här inte alliera sig.
Själv skulle jag alltså vilja dela upp spel i tre grupper:
Slump (Snakes&Ladders, Fia med knuff), Spel med lite slump där man inte kan alliera sig (Schack, Go, Rappakalja, Carcassone, TP, Axis) och spel där man kan alliera sig (Diplomacy, Risk, Settlers, Civ).