Khan
Kondottiär
Jag har precis läst igenom InSpecters två varv, och chockas lite över hur direkt tilltalet är till läsaren. Det är små skämt i texten, kommentarer av typen "Låter det komplicerat? Lugn, det är det inte." och allt möjligt annat nästan samtalsmässigt tilltal i reglerna. Det gjorde det väldigt mycket lättare att läsa. Visst, det är ett kort spel på bara ~80 sidor, men det var oväntat effektivt för att jag skulle få en känsla för spelet och kunna lära mig reglerna utantill.
Samtidigt tyckte jag det var rent olidligt att läsa Apocalypse World, som också har ett tydligt och direkt tilltal. Men där InSpectres mer låter som en coach som puffar en framåt genom lärprocessen är AW mer som en polare som bara vill prata om den balla filmen han såg häromdagen och vägrar förklara tydligt varför det är ballt. Bara kör, fan. Det är ju ballt ju!
Så det kan ju bevisligen göras både bra och dåligt.
Hur som - frågan var mest hur det funkar för er? Finns det fler regelmängder med så direkt tilltal som flyter? Jag har lite svårt att säga att jag tycker om det efter bara ett positivt exempel, men det gav mig verkligen en skjuts framåt i inlärningen. Det var kul att läsa regler, vilket det typ aldrig är för mig annars.
Har ni några bra exempel på systemförklaring med direkt tilltal annars?
Samtidigt tyckte jag det var rent olidligt att läsa Apocalypse World, som också har ett tydligt och direkt tilltal. Men där InSpectres mer låter som en coach som puffar en framåt genom lärprocessen är AW mer som en polare som bara vill prata om den balla filmen han såg häromdagen och vägrar förklara tydligt varför det är ballt. Bara kör, fan. Det är ju ballt ju!
Så det kan ju bevisligen göras både bra och dåligt.
Hur som - frågan var mest hur det funkar för er? Finns det fler regelmängder med så direkt tilltal som flyter? Jag har lite svårt att säga att jag tycker om det efter bara ett positivt exempel, men det gav mig verkligen en skjuts framåt i inlärningen. Det var kul att läsa regler, vilket det typ aldrig är för mig annars.
Har ni några bra exempel på systemförklaring med direkt tilltal annars?