Nekromanti "Dirty hippie games"

RasmusL

Champion
Vad menar vi med "dirty", "hippie" och "dirty hippie" i det här sammanhanget? Är det inte en superkonstig etikett för det som i regel dröms upp av en elit-klick intellektuella teoretiker? Är det någon form av cirkelrunkande bland utövare som vill känna sig speciella, utanför "normen" och lite ruffiga och därför ägnar sig åt någon form av avancerat självbedrägeri och rekonstruktion av självbild och fasad? Eller finns det faktiskt någon rimlig förklaring till varför det kallas som det gör?

Jag verkligen avskyr sådana termer som "alla" (som är del av GruppenTM) vet vad de betyder men ingen riktigt kan sätta fingret på, någon form av självbekräftande gruppsykos i stil med "play to lose" och "indiespel". Är "dirty hippie games" en av dem?

Mogger

Hipsteranka
Det är väl lite ironiskt och med lite elitistisk självdistans. Främst var det väl motståndarna till "indiespelen" som nedsättande kallade dem för "jävla hippiespel". Reclaima förolämpningen, typ.

Så har jag uppfattat det åtminstone.

Zappelina

Swordsman
Jag ska villigt erkänna att jag mest reagerade av impuls i den andra tråden. För att det var kul och konsekvent med vad jag skrivit tidigare. Jag ser nog inte heller rollspelsskapare som en "elit-klick" eller "intellektuella teoretiker ". Däremot som cirkelrunkare, och i somliga fall avancerade självbedragare, som de flesta andra. (Det är för övrigt den bästa formen av självbedrägeri.) Men varför man hellre vill kalla sig hippie än, ja vad-som-helst annat, det förstår inte jag. Och inte heller vad som är hippie med spelen, förutom då "wilding tales", som var rätt hippie. Eller kanske ännu mer hipster, vad nu det är.

Genesis

Ni dés ni maître
När man kallade dem "indiespel" så fick man höra att alla spel utom D&D var minsann indiespel, så det kan man inte kalla dem. "Story games" har mött liknande kritik, och framförallt kommer ju den termen från communityt med samma namn, som skapades för att det var en plats där alla spelare som spelar spel som berättar historier, vare sig det är D&D eller Nicotine Girls, skulle kunna mötas. Så den termen dög inte heller. "Dirty hippie games" kom till, såvitt jag minns, för att folk som gillar spelen så ofta anklagades för att vara elitistiska och se ner på "vanliga rollspelare", och "dirty hippie games" blev ett sätt att försöka komma bort från elitismen, eftersom det som term är såpass nedsättande och självdistanserad.

Skulle du hellre se att man omfamnade elitismanklagelserna? Jag tycker att det är lovvärt att försöka tvätta bort den stämpeln.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n130331 said:
Jag verkligen avskyr sådana termer som "alla" (som är del av GruppenTM) vet vad de betyder men ingen riktigt kan sätta fingret på, någon form av självbekräftande gruppsykos i stil med "play to lose" och "indiespel". Är "dirty hippie games" en av dem?
Ja, det är den nog. Och jag gillar den. Men jag gillar "play to lose" och "indiespel", också.

gustaf s

Warrior
Kommentarerna runt Wilding Tales är förstås något slags skoj och glimt i ögat osv. Personligen tycker jag dock ganska bra om termen.

Jag ser det som en betydligt mer tilltalande term än den ständigt lika omöjliga ”indie” eller den pretentiöst exkluderande ”story games”. Eftersom hippie av någon outgrundlig anledning används som skällsord har ju ”dirty hippie games” i mina ögon/öron en bit reclaim-the-name-kvalitet och samtidigt en befriande självdistans, ett nedstigande från de höga hästarna. Så visst, kanske ett sätt att ”ruffigfiera” sig själv. Men självbedrägeri? Har för egen del svårt att se det (fast det kanske ligger i sakens natur).

Sen finns det väl hur många termer som helst som inte går att sätta fingret exakt på, det går väl att argumentera ganska väl för att inte ett enda ord har en exakt innebörd utan bara kan existera i samspel med sitt sammanhang Det blir alltid svårt att hitta exakta definitioner eftersom det inte finns några vattentäta skott, i det här fallet runt spel och spelstilar. ”Play to loose” är väl varken lättare eller svårare att definiera och sätta fingret på än ”Rollspel”. Jag tycker diskussionen kring begrepp är superintressant eftersom det ger dem mening, men att nå fram till en precis definition tycker jag är lika ointressant som omöjligt.

RasmusL

Champion
Genesis;n130339 said:
När man kallade dem "indiespel" så fick man höra att alla spel utom D&D var minsann indiespel, så det kan man inte kalla dem. "Story games" har mött liknande kritik, och framförallt kommer ju den termen från communityt med samma namn, som skapades för att det var en plats där alla spelare som spelar spel som berättar historier, vare sig det är D&D eller Nicotine Girls, skulle kunna mötas. Så den termen dög inte heller. "Dirty hippie games" kom till, såvitt jag minns, för att folk som gillar spelen så ofta anklagades för att vara elitistiska och se ner på "vanliga rollspelare", och "dirty hippie games" blev ett sätt att försöka komma bort från elitismen, eftersom det som term är såpass nedsättande och självdistanserad.

Skulle du hellre se att man omfamnade elitismanklagelserna? Jag tycker att det är lovvärt att försöka tvätta bort den stämpeln.
Jag vet inte vem som myntat termen och det kanske kom till som en "förolämpning" av något slag men i mina ögon är "hippie" ett ord och en subkultur som även för med sig en historik och en massa bra attribut, åsikter och handlingar som inte på något sätt har något över huvud taget gemensamt med den grupp spel och spelare som tagit etiketten. Var är miljöaktivismen, fredssträvan, sexliberalismen, etc etc i de spel och bland de spelare som kallas "dirty hippie games"?

Min, troligtvis väldigt begränsade och säkerligen felaktiga, bild av gruppen spel som innefattas är att de har gemensamt att de differentierar sig från befintliga sätt att skriva och spela rollspel i en riktning som (just nu i alla fall) sprider spelledarautkoriteten kring spelbordet samt riktar sig mer mot att skapa berättelser än att övervinna speliga utmaningar.

De här spelens natur, att de hela tiden differentierar sig från tidigare normer och återuppfinner "rollspelande", gör att jag tror att de kommer att fortsätta byta etikett om och om igen. Det sagt så ogillar jag den nuvarande starkt (troligen till och med värre än "indiespel"! *ryser*) och röstar för ett snabbt och smärtfritt byte till "progressiva dramaspel" eller liknande.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n130343 said:
Jag vet inte vem som myntat termen och det kanske kom till som en "förolämpning" av något slag men i mina ögon är "hippie" ett ord och en subkultur som även för med sig en historik och en massa bra attribut, åsikter och handlingar som inte på något sätt har något över huvud taget gemensamt med den grupp spel och spelare som tagit etiketten. Var är miljöaktivismen, fredssträvan, sexliberalismen, etc etc i de spel och bland de spelare som kallas "dirty hippie games"?
I fråga om termen "dirty hippie games" så tvivlar jag på att den började som en förolämpning, men däremot har ju ordet "hippie" ofta använts som skällsord. Här används det inte i betydelsen "miljöaktivist" eller "fredssträvande person", utan i beydelsen "flummig person". Du själv använder ju termen "flumspel", och "hippie" används exakt likadant i den här termen. Ett nedsättande ord för folk som håller på med känslor och kramar och luddiga saker.

Det sagt så ogillar jag den nuvarande starkt (troligen till och med värre än "indiespel"! *ryser*) och röstar för ett snabbt och smärtfritt byte till "progressiva dramaspel" eller liknande.
Jag tolkar det som "omfamna elitismen". Den termen kommer ju definitivt att skrämma iväg folk. Den låter intellektuell och allvarlig och inte som att man håller på med något roligt, vänner emellan. Om man däremot säger "Jag gillar sådana där smutsiga hippiespel, hö hö", så märks det tydligt att man inte sätter sig ovanför andra rollspelare. Säger man "Jag spelar progressiva dramaspel" så kommer en massa människor att sätta sig på defensiven och elitismanklagelserna kommer som ett brev på posten.

RasmusL

Champion
Genesis;n130339 said:
Jag har kanske inte upplevt de här anklagelserna, varifrån brukar de komma?

Genesis

Ni dés ni maître
Från traditionella rollspelare som inte gillar den här sortens spel. De har tonats ned på senare år, till stor del för att vi faktiskt blivit mindre elitistiska. I rörelsens barndom fanns det en viss tendens till evangelism. Folk som just funnit spel som uppfyller behov de inte visste att de hade och som har visat dem ett helt nytt sätt att spela kan bli överentusiastiska. Det är lätt att tänka att alla egentligen vill spela såhär, för det är så mycket roligare, och man pratar om spelen på ett språk som låter nedsättande mot andra spel. Vi har blivit bättre på detta, och elitismanklagelserna har avtagit, men jag minns fortfarande tiden när det kunde vara ganska hetsiga diskussioner på wrnu, och så sent som senaste GothCon hörde jag termen "elitister" användas om folk i Indierummet av en Eon-spelare.

RasmusL

Champion
Genesis;n130349 said:
I fråga om termen "dirty hippie games" så tvivlar jag på att den började som en förolämpning, men däremot har ju ordet "hippie" ofta använts som skällsord. Här används det inte i betydelsen "miljöaktivist" eller "fredssträvande person", utan i beydelsen "flummig person". Du själv använder ju termen "flumspel", och "hippie" används exakt likadant i den här termen. Ett nedsättande ord för folk som håller på med känslor och kramar och luddiga saker.

Jag tolkar det som "omfamna elitismen". Den termen kommer ju definitivt att skrämma iväg folk. Den låter intellektuell och allvarlig och inte som att man håller på med något roligt, vänner emellan. Om man däremot säger "Jag gillar sådana där smutsiga hippiespel, hö hö", så märks det tydligt att man inte sätter sig ovanför andra rollspelare. Säger man "Jag spelar progressiva dramaspel" så kommer en massa människor att sätta sig på defensiven och elitismanklagelserna kommer som ett brev på posten.

Hm, ja OK det köper jag iofs. Jag tänker mig nog att termen används i samtal med människor som redan vet "vad det är" då dirty hippie games inte direkt förklarar "vad det är" och att det då är bättre, och rätt riskfritt, att använda något som faktiskt ger en fingervisning om vad som åsyftas. Jag skulle dock aldrig pitcha spelen som "progressiva dramaspel" till någon som jag inte på förhand visste var intresserad av dylikt och kallar det uteslutande för "rollspel" när jag försöker sälja in det till oinvigda. Hur hjälper "dirty hippie games" i kontakten med ex ovan nämnda Eon-lirare, hypotetisk situation?

((egentligen är jag rätt obekväm med kategoriseringar inom hobbyn ÖHT, varje spel är unikt och alla breda definitioner blir snabbt rätt meningslösa, men jag har väl insett att det kanske är ett nödvändigt ont för att navigera bland olika avarter))

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n130352 said:
Jag skulle dock aldrig pitcha spelen som "progressiva dramaspel" till någon som jag inte på förhand visste var intresserad av dylikt och kallar det uteslutande för "rollspel" när jag försöker sälja in det till oinvigda. Hur hjälper "dirty hippie games" i kontakten med ex ovan nämnda Eon-lirare, hypotetisk situation?
I den situationen hade det nog inte hjälpt, för där var epitetet befogat, då det just skämtats en del på Eons bekostnad. Däremot har jag använt termen när jag snackat med någon rollspelare och han (tyvärr alltid en han) frågat vad jag gillar att spela för spel. Han säger kanske "Jag har spelat en del CoC och Vampire, och rätt mycket Mutant: UA". I det läget känns det underligt att säga "Jag gillar Carolina Death Crawl, Prosopopée och Montsegur 1244", för det säger honom ingenting. Jag kan heller knappast säga "Jag gillar rollspel", för det säger ungefär lika mycket. Säger jag "Jag gillar progressiva dramaspel" så ger jag en bild av något väldigt seriöst, och med bakgrund av många diskussioner om vad som är "seriöst" och "ROLLspel" och annat bajs så har jag ingen lust att ge det intrycket. Säger jag däremot "Jag gillar sådana där smutsiga hippiespel" så har personen antagligen en aning om vilken sorts spel jag talar om, men jag slipper bagaget av "seriöst rollspel", för jag visar att jag har lite distans och inte sätter mig på några höga hästar.

RasmusL

Champion
Genesis;n130370 said:
I den situationen hade det nog inte hjälpt, för där var epitetet befogat, då det just skämtats en del på Eons bekostnad. Däremot har jag använt termen när jag snackat med någon rollspelare och han (tyvärr alltid en han) frågat vad jag gillar att spela för spel. Han säger kanske "Jag har spelat en del CoC och Vampire, och rätt mycket Mutant: UA". I det läget känns det underligt att säga "Jag gillar Carolina Death Crawl, Prosopopée och Montsegur 1244", för det säger honom ingenting. Jag kan heller knappast säga "Jag gillar rollspel", för det säger ungefär lika mycket. Säger jag "Jag gillar progressiva dramaspel" så ger jag en bild av något väldigt seriöst, och med bakgrund av många diskussioner om vad som är "seriöst" och "ROLLspel" och annat bajs så har jag ingen lust att ge det intrycket. Säger jag däremot "Jag gillar sådana där smutsiga hippiespel" så har personen antagligen en aning om vilken sorts spel jag talar om, men jag slipper bagaget av "seriöst rollspel", för jag visar att jag har lite distans och inte sätter mig på några höga hästar.

Ja, där ser jag absolut nyttan med något lite mindre högtravande. Jag brukar säga "väldigt nischade spel" och jag förstår att etiketten måste förändras efter omständigheter men helst inte som det sätt vi pratar om "den här typen av spel" generellt. Frågan är då kanske varför vi känner att vi inte hittar en bra term i stil med OSR eller liknande som både beskriver det vi gör och inte går i fällan att vara förolämpande mot de som inte är del av "vi"? Är det den... progressiva naturen hos den här typen av spel som gör att de trotsar och stretar emot alla försök att föra in dem i taxanomin?

God45

#PrayersForBahakan
De kallas hippie spel för att de är som hippies. De är flummiga och inte särskilt djupa. Folket som spelar dem exklusivt tenderar också att vara ett gäng hippies. Psuedo-intellektuella akademiska wash-outs som är känslobesatta och har usel klädsmak.

Det är såklart en förenkling på samma nivå som att Vampire spelare är machiavellianska sociopater som lyssnar på The Cure. Så det finns alltså en del sanning i det även om det är en överdriven stereotyp.

God45

#PrayersForBahakan
Genesis;n130351 said:
så sent som senaste GothCon hörde jag termen "elitister" användas om folk i Indierummet av en Eon-spelare.
Jag tror inte vi kan göra något åt den attityden från den typen av rollspelare. Varför?

RasmusL

Champion
Näää, tog du bort din sista kommentar? Jag tyckte ju att den var bra, kul och träffsäker! Ingen ska behöva leva i rädsla för att säga sanningen, fuck the banhammer!!!

God45

#PrayersForBahakan
RasmusL;n130390 said:
Näää, tog du bort din sista kommentar? Jag tyckte ju att den var bra, kul och träffsäker! Ingen ska behöva leva i rädsla för att säga sanningen, fuck the banhammer!!!
They're out to get me man!

Men seriöst, om jag ska gå efter vad man blir avstängd för här gick det inte att ha kvar den posten utan att den nuvarande moderatorkåren sparkar ut en. Suger det? Ja. Men vad ska jag göra? Tja, sluta ha glimten i ögat plus att sluta säga sanningen om saker. Speciellt om det är saker som moderatorerna gillar så kan man inte kritisera det längre.

RasmusL

Champion
God45;n130392 said:
They're out to get me man!

Men seriöst, om jag ska gå efter vad man blir avstängd för här gick det inte att ha kvar den posten utan att den nuvarande moderatorkåren sparkar ut en. Suger det? Ja. Men vad ska jag göra? Tja, sluta ha glimten i ögat plus att sluta säga sanningen om saker. Speciellt om det är saker som moderatorerna gillar så kan man inte kritisera det längre.
Vem är du? Du är God45! Skulle God45 sluta säga sanningen!?

De har alltid funnits där men de har inte agerat förrän nu. Du närmar dig sanningen men samtidigt så smalnar ditt handlingsutrymme. Enkelriktat. Snart är du en av dem.

Krille

Super Moderator
God45;n130392 said:
Speciellt om det är saker som moderatorerna gillar så kan man inte kritisera det längre.
Moderering (och off topic):

Asså, det handlar inte om vad vi gillar, utan vad vi inte gillar. Typ förolämpningar, personangrepp, nedsättande ton, påhopp på olika grupper, off topic etc.

Personligen tycker jag att termen "dirty hippie games" är rätt kul, att spelen i den gruppen är rätt inte min kakbit men har massor med bra tankar som jag som trad-tomte lätt snor (och en massa tankar som jag tycker är rett meh), och att det inte har ett skit med huruvida jag modererar en tråd om "dirty hippie games". Modererar jag så beror det på det där som jag inte gillar (se ovan).

Som till exempel nu, när det är off topic.

Återgå därför hemskt gärna till ämnet, termen "dirty hippie games".

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, eftersom vi är i en tråd om Dirty hippie:ande och jag pratar med trådskaparen om hur "The Man is keeping me down" känner jag att jag är on topic. Det är svårt att hävda att en tråd inte är on topic när trådskaparen är med i diskussionen, den handlar om innehållet i diskussionen och det hela utförs med en ton som satiriskt påminner om hippierörelsen. Men snyggt att svara omedelbart på den minsta antydan till en avvikande åsikt om moderatorernas arbetsprestation. Det är en grym parodi på Nixon!