Nekromanti Diskret verktyg för SL-anteckningar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag ska spelleda CoC inom kort; antagligen blir det lite spela av redan den 11:e då en av mina två nya grupper ska ha sitt första möte.

Äventyret jag ska spelleda är första delen av Tatters of the King, och det är ganska informationstungt. Jag hatar att sitta och bläddra i stora, otympliga rollspelsböcker under spelmötet, så jag brukar vilja ha anteckningar som täcker typ allting. Senast jag spelledde äventyret så hade jag en hierarkisk databas i min Psion 5mx-handdator. Jag vet dock inte om jag orkar med den lösningen den här gången. Så jag har funderat på lite alternativ...

- Det sämsta är nog att sitta med laptop. Känns som att risken är stor att det dödar stämning, plus att jag ju då ständigt dras med frestelsen att "göra annat" om t.ex. spelarna sköter sig själva och diskuterar ett tag.

- Att använda mobilen eller surfplatta känns ungefär likadant. Stämningsdödande, risk för distraktioner. Plus att interfacet alltid är jobbigare att använda.

- Kanske kan man skapa en epub och köra på läsplatta? Läsplattor har lång batteritid och ingen lysande skärm, så jag tänker att de kanske dödar stämningen lite mindre. Nackdelen är att det blir svårt att navigera snabbt, då "sidbyten" tar en liten stund. Annars borde det ju gå att strukturera upp något; en epub är trots allt typ bara en zipfil med html-filer i. Och html-filer vet jag ju hur man bygger =)

- Lowtech och kanske mest stämningsfullt, men kräver längre tids förberedelser, är att ha en anteckningsbok, kanske med lämpliga bokmärken och annat för att snabbt hitta rätt sidor. Färgkodat på nåt sätt, tänker jag. Nackdelen är att jag hatar att skriva för hand och att ickelinjär navigering generellt inte funkar så bra i böcker.

Tankar? Erfarenheter?

Och nej, jag är inte intresserad av att höra om era jävla minnespalats. Mitt minne är ett ruckel och "bli bättre på att minnas" är inte en lösning i det här fallet.

krank

Förtydligande: Jag är alltså inte i första hand ute efter något sätt att anteckna under spel, utan bara ett sätt att strukturera minnesanteckningar inför ett möte.

Mundo

Myrmidon
C-map tools.
Såhär gjorde jag tillexempel en platsbeskrivning och event/quest-tabell via C-map tools till Eon IV.

Här är en relations-karta jag gjorde till ett Noir äventyr, spelarkaraktärer och spelledarkaraktärer är blandade på kartan.

Programmet är gratis och det är lätt att editera om något förändras (någon dör, någon bytar roll, någon ska läggas till, etc)

Passar rätt lämpligt för detektivarbete också kan jag tänka mig. Tänk dig att du låser ett "brott" till en mindmap, sen drar du massa linjer med flera olika ledtrådar, och sen nya linjer till varje ledtråd med en beskrivning av hur man kan hitta just den ledtråden (vilket vittne, vilken plats, vilket föremål, etc).

krank

Mundo;n114157 said:
C-map tools.
Såhär gjorde jag tillexempel en platsbeskrivning och event/quest-tabell via C-map tools till Eon IV.

Här är en relations-karta jag gjorde till ett Noir äventyr, spelarkaraktärer och spelledarkaraktärer är blandade på kartan.

Programmet är gratis och det är lätt att editera om något förändras (någon dör, någon bytar roll, någon ska läggas till, etc)

Passar rätt lämpligt för detektivarbete också kan jag tänka mig. Tänk dig att du låser ett "brott" till en mindmap, sen drar du massa linjer med flera olika ledtrådar, och sen nya linjer till varje ledtråd med en beskrivning av hur man kan hitta just den ledtråden (vilket vittne, vilken plats, vilket föremål, etc).

Jo, alltså, ska jag sitta med en lysande laptop framför mig så har jag ju ett antal alternativ. Jag tycker att C-map tools är ganska klumpigt och använder isåfall hellre till exempel draw.io, som har fördelen av att vara molnbaserat, eller något annat.

(Jag trivs dessutom inte jättebra med mindmaps; lutar isf snarare mot en offlinewiki typ Zim)

Men problemet där blir ju att jag sitter med en laptop. När vi spelar CoC. Hittar jag inget smart sätt att bygga epubs eller så, så lär det väl bli där jag hamnar, men jag skulle gärna hitta något bra alternativ...

Lupus Maximus

Tekniker
Anteckningar med stödpunkter kanske? Med tillräckligt stor och tydlig text så att det kan läsas genom att bara snegla på det.

Mundo

Myrmidon
krank;n114160 said:
Jo, alltså, ska jag sitta med en lysande laptop framför mig så har jag ju ett antal alternativ. Jag tycker att C-map tools är ganska klumpigt och använder isåfall hellre till exempel draw.io, som har fördelen av att vara molnbaserat, eller något annat.

(Jag trivs dessutom inte jättebra med mindmaps; lutar isf snarare mot en offlinewiki typ Zim)

Men problemet där blir ju att jag sitter med en laptop. När vi spelar CoC. Hittar jag inget smart sätt att bygga epubs eller så, så lär det väl bli där jag hamnar, men jag skulle gärna hitta något bra alternativ...
Man skriver ut bilden när man är färdig.
Sen uppdaterar man den med en penna och stryker över och fixar bilden under spelmötets gång.

Inför nästa spelmöte uppdaterar man bilden på datorn och printar ut en ny.

krank

Lupus Maximus;n114162 said:
Anteckningar med stödpunkter kanske? Med tillräckligt stor och tydlig text så att det kan läsas genom att bara snegla på det.

Med "anteckningar", menar du fysiska med papper och penna eller på dator?

Kan säga att informationstätheten i äventyret, så som jag minns den, tyvärr var rätt hög för sånt. Äventyret har typ listor över vilka böcker SLP:er man träffar en enda gång skrivit... och jag älskar det som SL, för det ger mig massor av stöd och ger känslan av en koherent värld som existerar bortom det spelarna frågar efter.

Just nu kollar jag lite på Sigil, som verkar vara ett väldigt lättarbetat och sammanhållet program för att skapa epubs. Jag funderar på att föra in anteckningar för den första delen och sen testa på min läsplatta om jag upplever att navigationen/bläddrandet går snabbt nog.

krank

Mundo;n114165 said:
Man skriver ut bilden när man är färdig.
Sen uppdaterar man den med en penna och stryker över och fixar bilden under spelmötets gång.
Då ser jag inte riktigt fördelen (för mig) framför att bara ha papper med anteckningarna... Efter ett antal år har jag insett att mindmaps inte räcker för mig; jag kan använda mig av flödesscheman för att se till så att platser och personer har nog med ledtrådar från sig och att mina egenskrivna äventyr hänger ihop, men annars föredrar jag nog text... Men jag ogillar papper.

(Sedan skulle en mindmap som innehåll allt jag behövde komma ihåg i form av detaljerad information uppta betydligt mer än ett A4...)

Cybot

Mest spelbar
Alltså. Skapa en egen notebook. Dela upp en A4 sida i fyra delar så att du får A6 sidor. Skapa informationsblad på datorn, omorganisera dem så att de ligger på A6 sidor. Printa och klipp ut dem, slå hål i sidorna så att du kan sätta dem i en notebookspiral.
Skapa bokmärken med hjälp av postit lappar i lagom frenetisk handstil.

krank

Cybot;n114170 said:
Alltså. Skapa en egen notebook. Dela upp en A4 sida i fyra delar så att du får A6 sidor. Skapa informationsblad på datorn, omorganisera dem så att de ligger på A6 sidor. Printa och klipp ut dem, slå hål i sidorna så att du kan sätta dem i en notebookspiral.
Skapa bokmärken med hjälp av postit lappar i lagom frenetisk handstil.

Det vore rätt coolt, definitivt. Kanske inget jag gör den kommande veckan, men det kan inte uteslutas för framtiden...

Helst skulle jag ju då rentav vilja ha en inbunden bok med mina utskrivna sidor, men det känns svårgenomfört... Framför allt om den ska kunna uppdateras emellanåt =)

krank

Hmmm... Ska nog kolla om den lokala bokförsäljaren har A6-pärmar hemma... A6 är ett trevligt och lagom stort format.

Arazand

Veteran
Jag har 2 'snygga' böcker med blanka sidor (icke linjerade alltså) i två olika storlekar, en lite mindre som är min everyday carry. Dvs, den är alltid i min väska. I den skriver jag ner alla idéer jag får när jag är på språng. Alla skapare bör ha en sådan, spelar ingen roll om du är möbeldesigner eller programmerare, det är bara sjukt användbart.

Min större bok är min SL anteckningsbok, främst används den för att skriva ner stöd inför nästa möte och hållar reda på stridsordningar och varierande värden.

Slutligen har jag två mappar med utskrifter, Här har jag den riktiga förberedelsen inför spelmötena. Så den biten som intresserar dig mest. Jag har valt en stor bok i A4 format så mina utskrifter kan jag snyggt gömma i boken. En mapp är för använt material andra för det material jag vill använda snart. Så behöver jag bara gömma in de blad jag vill använda i min stora SL bok och det ser häftigt ut för alla runt bordet när den stora gröna boken med läder-look kommer fram.

Med andra ord, jag använder bara vanliga utskrivna A4 för att hålla reda på förbereda saker, och gömmer dem i min anteckningsbok.

EDIT: Köpte böckerna på Akademibokhandeln. De är ganska dyra med klart värt det.

Bilder:
http://i.imgur.com/WC5UQxL.jpg
http://i.imgur.com/MX9HYo8.jpg

krank

Mitt huvudsakliga bekymmer, det som oroar mig mest, är att jag verkligen avskyr hur dåligt fysiskt papper funkar så snart man ska försöka hålla reda på större mängder ihopkopplad, ickelinjär information. Böcker är bra om man 1) har bilder så det går att bläddra snabbt eller 2) inte behöver hoppa runt. Det finns så att säga en anledning till att hypertext krävde ett elektroniskt medium för att funka...

Så länge alla förberedelser får plats på 2-3 papper går det väl an, men mer? Jag har svårt att se hur man hittar information tillräckligt snabbt.

Mundo

Myrmidon
Alltså Krank... Det finns en annan tråd som du borde posta i... *host host*

krank

Mundo;n114185 said:
Alltså Krank... Det finns en annan tråd som du borde posta i... *host host*

Jag vet; håller på och lagar mat, ska börja se avsnittet så snart den är klar =)

Arazand

Veteran
krank;n114182 said:
Mitt huvudsakliga bekymmer, det som oroar mig mest, är att jag verkligen avskyr hur dåligt fysiskt papper funkar så snart man ska försöka hålla reda på större mängder ihopkopplad, ickelinjär information. Böcker är bra om man 1) har bilder så det går att bläddra snabbt eller 2) inte behöver hoppa runt. Det finns så att säga en anledning till att hypertext krävde ett elektroniskt medium för att funka...

Så länge alla förberedelser får plats på 2-3 papper går det väl an, men mer? Jag har svårt att se hur man hittar information tillräckligt snabbt.
Hmm, jag skriver ju mest fotnoter och enskild särskild information, resten improviserar jag. Det är sällan jag skriver så detaljerat.

Om din metod är tvärt emot min och du hellre planerar mer saker, skriver mer så är det nog bättre att göra en bok av det på riktigt. Tror att den modellen jag har i A4 finns i tjockare modell och spiral-klipp. Ta en titt på Akademibokhandeln. Sådana post-it lappar jag har i lilla boken är också användbara för sådant. Då kan du skriva ner vad det är för kapitel nummer eller något ord, så hittar du direkt och behöver inte ens bläddra för att hitta rätt sidnummer.

Gick ut på tillverkarens sida, de ska tydligen släppa surfplatte skydd i liknande stilar som böckerna... men verkar inte ha kommit till sverige ännu... :(

Märket är Paperblanks för övrigt.

Lupus Maximus

Tekniker
krank;n114166 said:
Med "anteckningar", menar du fysiska med papper och penna eller på dator?

Kan säga att informationstätheten i äventyret, så som jag minns den, tyvärr var rätt hög för sånt. Äventyret har typ listor över vilka böcker SLP:er man träffar en enda gång skrivit... och jag älskar det som SL, för det ger mig massor av stöd och ger känslan av en koherent värld som existerar bortom det spelarna frågar efter.

Just nu kollar jag lite på Sigil, som verkar vara ett väldigt lättarbetat och sammanhållet program för att skapa epubs. Jag funderar på att föra in anteckningar för den första delen och sen testa på min läsplatta om jag upplever att navigationen/bläddrandet går snabbt nog.
Vi spelleder rätt olika, så det vara bara en tanke som slog mig. Men då jag undervisade lite på en datorutbildning så skrev jag stödpunkter i ett A4-block, med text jag kunde läsa på avstånd. Syftet med punkterna var att trigga minnet, och ha ev. värden jag ville använda.

Ur spelledarsynpunkt skulle man kunna lägga till sidhänvisningar till var man hittar mer information.

Arazand;n114174 said:
Jag har 2 'snygga' böcker med blanka sidor (icke linjerade alltså) i två olika storlekar, en lite mindre som är min everyday carry. Dvs, den är alltid i min väska. I den skriver jag ner alla idéer jag får när jag är på språng. Alla skapare bör ha en sådan, spelar ingen roll om du är möbeldesigner eller programmerare, det är bara sjukt användbart.
Snygga böcker och snyggt tangentbord. Det finns kollegieblock med blanka papper i för den som inte har råd med finböcker.

krank;n114146 said:
Tankar? Erfarenheter?
Det här är inte ett svar på Kranks fråga men du har inte övervägt att spelleda på ett sätt som inte kräver att man håller koll på informationstunga äventyr?

krank

Framsynt bakåtsträvare;n114221 said:
Det här är inte ett svar på Kranks fråga men du har inte övervägt att spelleda på ett sätt som inte kräver att man håller koll på informationstunga äventyr?
Jag brukar kunna klara mig med en lägre grad av informationstäthet, när jag skriver äventyren själv. Problemet är att jag är en oerhört kinkig perfektionist när jag skriver äventyr, så det brukar ta mig 2-6 månader att få ihop ett äventyr som tar 2-3 tillfällen att spela igenom. Jag är dessutom rätt kass på improvisation och dessutom helt ointresserad av improviserade äventyr och fisktankar och sånt.

Så just nu är valet mellan att antingen typ aldrig spelleda, och ständigt känna stress över att inte få ihop äventyr jag tycker håller måttet, eller att spelleda köpe-äventyr jag tycker om. Jag har valt det senare.

Hade jag mer tid att plugga äventyr så hade jag kunnat slippa mer anteckningar. Hade jag kunnat tänka mig att skita i eller ignorera delar av infon i köpeävantyret till förmån för egna improviserade (sämre) påhitt, likaså. Men nu behöver jag sätt att anteckna och komma åt information =)