Jag har funderat kring en del designval av spelet och tänkte ta upp dessa för diskussion. Det kommer bli mycket optimeringssnack, känn er förvarnade.
Först ut. Träffsäker.
Denna egenskap är idag endast ett gyllene tillfälle för att sätta lågt i en egenskap. Alla karaktärer som är genomtänkta kommer att dra denna slutsats.
Anledningen till detta är förstås för att
1. Din primära stridsegenskap byts enkelt ut mot annan med hjälp av billiga förmågor.
2. Träffsäker har ingen värdefull sekundär effekt.
Är detta ett medvetet designval eller en olycklig effekt?
Kommer detta ändras i spelarboken?
Personligen tycker jag det är olyckligt att en egenskap blir så oanvänd. De flesta andra egenskaper ger sekundära effekter eller är ofta använda i icke stridssituationer och därför får ett värde rollspelsmässigt. Att vara duktig på att pricka papperskorgar med benbitar är ju roligt men kommer sällan upp.
Vad tycker ni andra? Upplever ni samma sak?
Först ut. Träffsäker.
Denna egenskap är idag endast ett gyllene tillfälle för att sätta lågt i en egenskap. Alla karaktärer som är genomtänkta kommer att dra denna slutsats.
Anledningen till detta är förstås för att
1. Din primära stridsegenskap byts enkelt ut mot annan med hjälp av billiga förmågor.
2. Träffsäker har ingen värdefull sekundär effekt.
Är detta ett medvetet designval eller en olycklig effekt?
Kommer detta ändras i spelarboken?
Personligen tycker jag det är olyckligt att en egenskap blir så oanvänd. De flesta andra egenskaper ger sekundära effekter eller är ofta använda i icke stridssituationer och därför får ett värde rollspelsmässigt. Att vara duktig på att pricka papperskorgar med benbitar är ju roligt men kommer sällan upp.
Vad tycker ni andra? Upplever ni samma sak?