Krille
Super Moderator
Det enda i förslaget jag inte gillar är naming and shaming-grejen. Det får mig att rynka på näsan.
Vi gör det ju redan idag, med våra modererande inlägg.Krille said:Det enda i förslaget jag inte gillar är naming and shaming-grejen. Det får mig att rynka på näsan.
Skammen är onödig i sammanhanget. Det vettiga i sammanhanget är att man får insikt i varför saker sker. Genom att man skriver detta rent ut lägger man korten på bordet. Det har inte skett hittills, med den dumma anledningen att man inte vill hänga ut folk. Resultatet blir att man istället smusslar med saken, vilket är orättvist mot den som fått en tillsägelse. Vederbörande är väl upprörd nog ändå för att man klämt dit honom; jag kan inte förstå hur det blir värre för att folk får veta om det. Dessutom stoppar det dumheter som "vafför säger ni bara till mig ni säger inte till urban fastän han gjorde ditt och datt" när man i själva verket slagit Urban på näsan med en kempetorsk.Vidare tycker jag att modereringar bör ske öppet. Tidigare är det bara de modererande inläggen som varit offentliga. Att i direkt anslutning till inlägget deklarera att »detta och detta betraktar vi som regelöverträdelser« visar tydligare var vi drar gränserna. (Och så får syndaren skämmas lite.)
Gott så.Jag skulle vilja se dina förslag som riktlinjer för hur det vardagliga arbetet ska fungera, men inte som bindande regler.
Jo, jag vet. Det är i mångt och mycket dina och RipperDocs tankar och funderingar som ligger till grund för det förslag jag presenterat.Marco Behrmann said:Om du letar i Moderatorforumet så har du mina tankar kring detta nedtecknat […]
Jag instämmer helt. Jag vet hur mycket det kliar i fingrarn hos moderatorerna att hjälpa till att försvara vad de uppfattar som ett korrekt domslut, men det borde vara stenhårda regler bland moderatorer att låta en, och bara en, talesperson hantera diskussioner rörande en viss moderering. Det kan vara olika personer från fall till fall förstås. Dessutom är det ju ingen som hindrar moderatorerna från att diskutera saken internt innan man ger offentliga svar.Sedan tycker jag att man borde göra något åt att flera moderatorer/redaktörer skriver på forum-forumet, när det kommer klagtrådar. Jag tycker att en person, förslagsvis forumsredaktören eller en moderator vars roll är att styra upp på forum-forumet, endast ska svara i en tråd när det förekommer klag.
Jag tycker att om det ska vara temporära avstängningar så ska de vara ordentliga. Minst en månad. Tandlösa avstängningar på 12-72 timmar är just tandlösa och om man vill ha sådana så ska det vara en ytterligare "nedkylnings"-nivå.Dante said:<ul type="square">[*]Tillsägelse. Mild uppmaning vid lindriga regelöverträdelser.
[*]Tillfällig avstängning i X dagar. Vid grova eller upprepade regelbrott.[/list]
Rent spontant så tycker jag nog att det känns lite väl kort närd et gäler att bara ha två lägen på modereringarna & dess följder.. 3 kanske skulle vara lagom, så man har lite fluff att gå på. Så linjerna inte blir så hårda.Vad tycker ni?