Nekromanti Diskussion om forumets regler ...

G

Guest

Guest
Jag tycker reglerna är bra, typiska husshållsforumregler som vilket pajas som helst ska klara av att fatta. Det ända jag kanske vänter mig mot och att man har olika sorters varningar. Mitt enkla och raka förslag är: 3 varningar=bye,bye!

Konsekvent och enkelt...

Dimfrost

Special Circumstances
Mer byråkratiska och detaljerade, med paragrafnumrering etc, var ju Yyys regler innan jag kom och tafsade på dem. Min ambition var i alla fall att få till något mer lättläst. Föga förvånande är jag rätt nöjd med dem fortfarande. :gremsmile:

Jag skulle dock vilja ha regler som var mindre specificerade, och en stor, fet klausul om att "redaktörerna bestämmer på forumet, och den som inte gillar det kan dra, liksom den som inte kan uppföra sig". Men det är ju snarare något som hör hemma i den andra tråden.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Regelförslag ...

Eftersom denna diskussion inte riktigt tagit fart tänkte jag hjälpa den på traven genom att presentera ett konkret regelförslag för er att tycka till om.

Det skiljer sig inte jättemycket från de nuvarande reglerna, men jag har formulerat om och strukit lite här och var för att göra dem enklare och tydligare.

- - -

<font face="Georgia">Regler för användare</font size>

Alla är välkomna att registrera sig som användare på Rollspel.nu för att delta i diskussioner, skicka in artiklar och nyheter, etc. Att registrera en användare innebär att du förbinder dig att följa de regler och riktlinjer som gäller här. Du är skyldig att läsa igenom dessa regler så att du vet vad som gäller. Du är ansvarig för det som skrivs i ditt användarnamn – även om det är någon annan som skriver det.

Observera att det är reglernas mening som ska följas, inte deras exakta bokstavliga formulering.

Visa hänsyn och var inte otrevlig
Detta är den grundläggande regeln. Använd sunt förnuft och var lika artig och hyfsad som när du diskuterar med främmande människor ansikte mot ansikte.

Användarnamn
Välj inte ett anstötligt eller provocerande användarnamn.

Skriv i rätt forum
Vi har en massa olika forumskategorier för olika typer av diskussioner. Se till att du skriver ditt inlägg i rätt forum. Om det är oklart var ett visst ämne hör hemma kan du läsa introduktionsinlägget som finns överst i varje forum.

Håll dig till ämnet
Om du skriver i en tråd som någon annan startat bör du försöka hålla dig till ursprungsämnet.

Skriv inte innehållslösa inlägg
Undvik att posta inlägg som inte tillför något till diskussionen.

Bryt inte mot svensk eller internationell lag
Dessa lagar gäller förstås även här på Rollspel.nu.

Begå inte personangrepp
Undvik att diskutera personen som skrivit ett visst inlägg – diskutera i stället dess argument.

Skriv inte samma inlägg på flera ställen
Om du skriver samma inlägg på flera ställen blir det oöverskådligt och svårt att följa diskussionen, så posta bara en gång i rätt forum.

Överlåt modererandet på moderatorerna
Undvik att själv läxa upp någon som du tycker begår ett regelbrott. Använd i stället den »meddela moderator-knapp« som finns längst ner i varje inlägg. Då granskar en moderator inlägget och tar ställning till om det brutit mot någon regel eller ej.

En del av dessa regler kan låta lite luddiga, och gränsen för vad som upplevs som otrevligt varierar förstås från person till person. Det är här forumets moderatorer kommer in i bilden. Det är de som har till uppgift att bestämma var gränsen går, och de har tolkningsföreträde.</font face>

Gordeg

Hero
Re: Regelförslag ...

Sista stycket:
En del av dessa regler kan låta lite luddiga, och gränsen för vad som upplevs som otrevligt varierar förstås från person till person. Det är här forumets moderatorer kommer in i bilden. Det är de som har till uppgift att bestämma var gränsen går, och de har tolkningsföreträde.
Jag tycker att den tidigare formuleringen om att man ska undvika att testa gränserna var bra. En användare som konstant agerar i gråzonen stör ganska mycket och tvingar dessutom moderatorerna till konstanta ställningstaganden. Så det föreslår jag ingå även i din version av reglerna.

Gordeg

Bjorn

Hero

Jag tycker att det är bra att reglerna är nedkortade och i punktform.

Dock tycker jag att man kan korta ytterliggare i det inledande stycket och endast ha med det som faktiskt är regler. Dvs. meningen om att man genom att registrera sig förbinnder sig att följa nedastående regler.

Är också lite skeptisk till uttrycket "sunt förnuft" som jag uppfattar som att det tolkas extremt olika från person till person. Faktum är att jag skulle stryka allt i den första regelns förklaring utom "var lika artig och hyfsad som när du diskuterar med främmande människor ansikte mot ansikte."

Tycker även att man kan strycka det sista stycket. Det är väl ändå självklart att moderatorerna tvingas tolka när någon inte visat hänsyn, speciellt som man redan i början av reglerna har uttalat att det är reglernas mening som gäller.

/Bjorn

Dante

Staff member

Bjorn said:
Det är väl ändå självklart att moderatorerna tvingas tolka när någon inte visat hänsyn, speciellt som man redan i början av reglerna har uttalat att det är reglernas mening som gäller.
Man kan tycka att det borde vara självklart. Empiriska tester har dock visat att så långt ifrån alltid är fallet …

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycker ni?
Sålänge reglerna är tydliga så är jag mer än lovligt nöjd. Håller med dig om man kanske inte behöver regler för allt. Det känns lite väl mycket kanske..
En tanke åxå, man kanske ska göra en notis om vem som har tolkningsföreträde inför reglerna.. Så man har det på det kalra åxå.

Rickard

Urverk speldesign

Skriv i rätt forum
Vi har en massa olika forumskategorier för olika typer av diskussioner. Se till att du skriver ditt inlägg i rätt forum. Om det är oklart var ett visst ämne hör hemma kan du läsa introduktionsinlägget som finns överst i varje forum.

Håll dig till ämnet
Om du skriver i en tråd som någon annan startat bör du försöka hålla dig till ursprungsämnet.

Skriv inte innehållslösa inlägg
Undvik att posta inlägg som inte tillför något till diskussionen.
Bör det här verkligen vara regler? Det är väl mer "Att tänka på..." än något man slaviskt bör följa. Jag menar, jag själv har ibland svårt att placera en trådstart i rätt forum. Ska jag få en tillsägelse för det, då det bryter mot reglerna? Jag vill ibland inflika något i förbigående som kan vara utanför ämnet. Bör man få en tillsägelse för det? Vad är ett innehållslöst inlägg? Många tycker Medhåll [NT] är menlösa medan andra (som jag) tycker det är ett vettigt inlägg.

Den första punkten brukar ju moderatorer åtgärda genom att flytta på tråden, den andra genom att bryta ut tråden (vilket på senare tid, enligt mig, har gjorts väldigt föredömligt - jag huserar dock inte på OT-forumet). Angående tredje punkten, vad spelar det för roll om man drar ett litet skämt? Det tycker jag bidrar till ett trevligare forumsklimat.

Möjligt att man kan omformulera de följande tre "reglerna" till en punkt som nämner upprepande av vissa företeelser och så ges exempel på de tre sakerna (typ i en punktlista). Typ...

<font face="Georgia">Visa hänsyn
Försök inte provocera eller testa tolkningarna för reglerna. Se också till att bidra till ett ordnat forum. Upprepade övertramp mot följande punkter ogillas.
<ul type="square">[*]Skriv i rätt forum. Vi har en massa olika forumskategorier för olika typer av diskussioner. Se till att du skriver ditt inlägg i rätt forum. Om det är oklart var ett visst ämne hör hemma kan du läsa introduktionsinlägget som finns överst i varje forum.

[*]Håll dig till ämnet. Om du skriver i en tråd som någon annan startat bör du försöka hålla dig till ursprungsämnet.

[*]Skriv inte innehållslösa inlägg. Undvik att posta inlägg som inte tillför något till diskussionen.</font>[/list]/Han som hade lite svårt att formulera sig

Dante

Staff member

Visserligen har jag inte tagit upp vad brott mot de olika reglerna/riktlinjerna medför för åtgärder (den diskussionen hör bättre hemma i den andra tråden), men det du skriver har onekligen sina poänger.

Att göra en sån indelning visar tydligt vilka regler vi tar hårdare på och vilka vi kan tänkas ha överseende med.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Mina spontana idéer till tillägg är ett om angrepp på grupper och ett om att inte försöka kringå avstängningar genom att till exempel skapa nya användarnamn eller använda en polares inloggning. Med temporära avstängningar kan jag mycket väl tänka mig att sådana försök att bedra moderationen kan ske, och jag föreslår då permanent avstängning som åtgärd. Det kan tyckas hårt, men det är den enda rimliga stegringen från den temporära avstängningen. Dessutom är det ett regelbrott som i så pass hög grad syftar till att kringå regelsystemet att det bör straffas hårt.

Bjorn

Hero

Jag försöker bara påpeka att jag tror att det är EXTREMT viktigt att reglerna är korta om man nu har ambitionen att alla nya användare som registrerar sig eller alla gamla användare då reglerna ändras skall både läsa och komma ihåg reglerna.

Jag vet själv med mig (och mina erfarenheter tyder på att jag är långt ifrån ensam) att min tolerans för att faktiskt läsa igenom forumregler, EULAs och liknande snarare än att bara kallt konstatera att det egentligen inte finns något annat reelt alternativ än att trycka "OK" är jävligt låg...

/Bjorn

krank

Går ondskans ärenden

Jag måste säga att jag nog föredragit lite mer konkreta regler. Luddiga regler leder till situationer där en eller flera användare motsätter sig något beslut för att de minsann anser att det beslutet gällde inte alls bröt mot några regler eller ens rörde sig i gråzon, medan moderator hävdar att det var way over the line.

Problemord:

"sunt förnuft" (högst subjektivt)

"anstötligt eller provocerande" (vad som helst kan vara anstötligt/provocerande, det är bara en fråga om vem man frågar)

Sedan får jag erkänna att jag ser det som ett problem med moderatorer som i praktiken ges frikort iom att de alltid har tolkningsföreträde, men det är en problematik som inte skulle kunna lösas med mindre än ett faktiskt rättsystem och demokrati på forumet, och det kommer inte att hända i vår livstid.

Jag skulle gärna se några "allmänna uppmaningar" - sånt som egentligen inte är regler, men som man kan hänvisa till om man tycker att någon bete sig knepigt. Som t.ex att påpeka att det faktiskt inte gör ont att be om ursäkt, och att det inte är snyggt att prata om hur gnällig någon är när den tar illa vid sig, oavsett om det gäller ett forumregelbrott eller ej.

Flurtis

Hero

"sunt förnuft" (högst subjektivt)

"anstötligt eller provocerande" (vad som helst kan vara anstötligt/provocerande, det är bara en fråga om vem man frågar
Men regelbrotts frågorna kommer ju också vara subjektiva. Om vi låtsas att vi har en individuell standard i vårt huvud, där vi föreställer oss var dessa subjektiva gränser skall gå, vilket är precis vad vi gör nu. Din tröskel för "använd sunt förnuft" är med all säkerhet högre än Dantes. Med andra ord är den subjektiv. I och med att problemet är subjektivt så måste också lösningen (regeln) vara det. För med fasta regler t:ex "bete er si och så" så skulle det antingen brista på din Tröskel eller Dante's tröskel. En subjektiv regel tror jag är det bästa här. Däremot bör inte den Regeln (Regel 1 i Dante's utkast, sunt förnuft) ligga till grund för längre avstängningar än 48timmar, därför att den är just subjektiv.

//Flurtis, som bara vill poängtera att användarna i artikeln bara är tagna som exempel

krank

Går ondskans ärenden

I och med att problemet är subjektivt så måste också lösningen (regeln) vara det.
Problemet är att den ena parten har tolkningsföreträde. Jag vill inte behöva gissa mig till vart moderatorernas individuella trösklar ligger. Jag, som användare, vill vid varje givet ögonblick kunna vara medveten om hur långt jag kan gå, så att säga.

Big Marco

Läskig

Problemet är att den ena parten har tolkningsföreträde.

Det är inget problem eftersom sajten inte är en demokrati. Så hela den typen av hypotetiska funderingar är värdelösa.

Jag vill inte behöva gissa mig till vart moderatorernas individuella trösklar ligger. Jag, som användare, vill vid varje givet ögonblick kunna vara medveten om hur långt jag kan gå, så att säga.

Och är du en intelligent lärande människa som kommer du att lära dig detta, genom trial and error. Om det nu är viktigt för dig att "gå så långt du kan"?

thark

Hero

Problemet är att den ena parten har tolkningsföreträde. Jag vill inte behöva gissa mig till vart moderatorernas individuella trösklar ligger. Jag, som användare, vill vid varje givet ögonblick kunna vara medveten om hur långt jag kan gå, så att säga.

Det finns goda skäl att de gamla reglerna hade--och att det har föreslagits att även de nya bör ha--punkten "testa inte gränserna". (Det är också framförallt konstanta överträdanden av denna punkt som är huvudskälen till att Troberg bannats från forumet två gånger.)

Man behöver inte veta exakt var gränsen går. Jag skulle till och med säga att det är aktivt dåligt att ha en för tydlig gräns, för det uppmuntrar och underlättar för troll att komma undan genom att tangera den utan att överskrida den. Ser man till att hålla sig innanför med marginal är det inte ett problem.

Om någon i sakernas hetta skulle få spatt och kasta ur sig några riktiga grovheter någon enstaka gång är det IMHO förlåtligt (och dessutom tydligt, och lätt att åtgjärda). Mycket värre när någon är konstant passiv-aggressiv, eller gnällig, eller kastar ur sig smågliringar, eller på andra sätt urholkar stämningen på forumet utan att nånsin ge upphov till ett solklart exempel på "det där var för mycket".

krank

Går ondskans ärenden

Det är inget problem eftersom sajten inte är en demokrati.
Såvida man inte ser avsaknaden av demokrati och rättssystem som något negativt, då. Det har jag redan skrivit - mycket av det jag kritiserar, inser jag, skulle inte gå att fixa till med mindre än att man gjorde forumet demokratiskt och införde något slags rättssäkerhet. Och det inser t.om jag att det inte lär hända inom överskådlig tid. Demokrati är nämligen bara fint i teorin, när det handlar om något som rent konkret har med folks vardag att göra behåller gärna de som skapade (det virtuella) samhället sin järnhandskontroll.

Big Marco

Läskig

Såvida man inte ser avsaknaden av demokrati och rättssystem som något negativt, då.

...och om man nu gör det gällande rollspel.nu så är fortfarande inte något som sajten inbjuder till. Målfokus för sajten är diskussioner om spel.

Det är en privat driven sajt. Kommer det att ändras? Knappast.

Behövs regler? Ja, definitivt.

Blir sajten bättre av att en godtyckligt vald grupp bestämmer över resten av besökarna? Absolut!

krank

Går ondskans ärenden

Blir sajten bättre av att en godtyckligt vald grupp bestämmer över resten av besökarna? Absolut!
Tja, tågen lär ju gå i tid i varje fall...

Men, mer allvarligt: Ett demokratiskt rollspel.nu-forum är en utopi, liksom demokrati i verkligheten. I praktiken tvingas man välja mindre bra lösningar på tillsvidarebasis. Tills vi har riktig demokrati, duger det hyfsat med parlamentarism. Tills vi har demokrati på forumet, duger det med tillsatta moderatorer.

Man får fråga sig: Hur viktigt är det att ha rättvisa på forumet? Är det viktigt alls? Att alla behandlas lika, att alla ser sina behov tillsedda, etc... Det är klart man kan underställa rättvisan för de individuella användare det man rent subjektivt ser som ett "bra debattklimat", om man nu anser att man inte kan ha både och - det är i många ögon det rimliga. Men då får man nog, är jag rädd, också leva med att det finns folk som anser sig bli mycket orättvist behandlade och som i en hel del fall också blivit det. Det är effekten av att man underställer rättvisa något annat.

Jag har inga problem att fortsätta vara här oavsett vilket. Mig blir ni inte av med utan livstidsbanning. Men jag tycker att man bör vara medveten om och öppen med vad man håller på med.

Reglerna skulle behöva en förtydlig av typen "här finns ingen demokrati, ingen jämlikhet, ingen rättsäkerhet". För ärlighetens skull tycker jag nämligen att man bör vara öppen med vad man håller på med, framförallt när man inom ramarna för ett förment demokratiskt system driver ett odemokratiskt virtuellt samhälle.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag, som användare, vill vid varje givet ögonblick kunna vara medveten om hur långt jag kan gå, så att säga.
En bra tumregel är att om du är osäker på om något du tänker skriva är på rätt sida "gränsen" bör du antagligen inte skriva det.

Visst skulle man kunna önska att reglerna var oändligt tydliga i alla sammanhang, men jag kan ärligt talat inte föreställa mig hur sådana regler skulle se ut. Kan du?

/tobias