Nekromanti Diskussion om forumets regler ...

krank

Går ondskans ärenden
Re: Kallar reglerna för riktlinjer istället

Några av oss menar ju att det är just i sådana fall, där det finns en tvist, som det är viktigat att det finns ett regelverk att luta sig bakom.

Fast egentligen vet alla här redan vad jag tycker, så min närvaro i diskussionen är väl inte sådär jättevälkommen. Så det här får nog bli mitt bidrag.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det är tämligen uppenbart att forumets regelverk inte faller alla användare på läppen. Och när jag läste igenom dem igen tidigare idag blev det för mig tydligt att vi lappat och lagt till regler för att täppa till luckor som olika användare försökt utnyttja för att kringgå tidigare regelformuleringar. Detta är inget konstigt – det är så alla lagsamlingar uppkommer. Men är det verkligen en lagsamling, som täcker alla situationer som kan tänkas uppstå, vi vill ha?

Inte jag.

Jag tycker att reglerna blivit för krångliga och specifika (samtidigt som en del är alldeles för luddiga) redan nu.

Jag skulle vilja se ett fåtal breda, men tydligt skrivna regler. Jag skulle vilja att användare och moderatorer följer reglernas mening, inte dess bokstav – och detta måste framgå supertydligt, annars har vi genast grälsjuka användare som skärskådar exakt hur reglerna är formulerade för att försöka hitta kryphål.

Egentligen borde det räcka med något liknande det klassiska »Ordning. Nykterhet. Trevnad.« (Fast jag inser förstås att vi måste vara en smula mer specifika än så.)

Vad tycker ni?

För att detta inte ska urarta till ännu en »moderatorerna är dumma och redaktionen är maktfullkomlig-diskussion« tänker jag ställa upp en del regler för denna tråd:
<ul type="square">[*]Diskutera enbart forumsregler och deras tolkning
[*]Kom med idéer och förslag på hur ni skulle vilja att reglerna fungerade
[*]Ta inte upp gamla oförrätter eller hur dåliga de nuvarande reglerna är[/list]De inlägg som bryter mot ovanstående regler raderas.

De nuvarande regelformuleringarna finner ni här.

Obs! Detta är på intet sätt en omröstning eller ens avlägset likt en demokratisk process. Redaktionen fattar eventuella beslut helt efter eget skön. Däremot hoppas jag att det ska framkomma tankar som vi inte tänkt och att vi ska kunna använda det som skrivs i denna tråd som diskussionsunderlag i beslutsprocessen.

Big Marco

Läskig
Re: Kallar reglerna för riktlinjer istället

Exakt, uppfinn inte hjulet igen. De flesta avtal som ingås när ett konto skapas på forum brukar dels ha ett antal regler och ett antal uppförandekoder. Jmf med MMOs EULA och Conditions of Use/Codes of Conduct.