Nekromanti Diskussion om forumets regler ...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag håller med dig, men...

...just när det gäller de personer som visar sig vara troll och/eller rättshaverister, så handlar det oftast om etiketter som vi andra sätter på dem. Jag betvivlar att de betraktar sig själva som något annat än vettiga människor med rätten på sin sida. Så oavsett hur tydliga reglerna är, så tror jag inte att vi kommer att slippa undan den typen av människor och de problem som de för med sig. Tyvärr.

Sedan tycker jag att man kan skilja på mindre övertramp på grund av en dålig dag och stora och/eller upprepade förseelser.

Nightowl

Champion
Re: Vad jag skulle vilja se.

I nuläget är man ungefär lika frikostig med banningar som farbror Joakim är med drickspengar. Det behövs ärligt talat inte så mycket mer frikostighet för att banninatorer som jag ska bli nöjda (andra banninatorer uttalar jag mig inte om).

De personer som regelbundet stör på ett forum är försvinnande få. Resten är folk som, som du sa, har en taggig dag eller brusar upp tillfälligt.

Erik

Ram

Skev
Re: Jag håller med dig, men...

...just när det gäller de personer som visar sig vara troll och/eller rättshaverister, så handlar det oftast om etiketter som vi andra sätter på dem. Jag betvivlar att de betraktar sig själva som något annat än vettiga människor med rätten på sin sida. Så oavsett hur tydliga reglerna är, så tror jag inte att vi kommer att slippa undan den typen av människor och de problem som de för med sig. Tyvärr.
Det tror jag. De regler som behöver förtydligas om man vill gå den linjen är inte "du får inte rapa", "du får inte prata skit om Centern" osv. utan "Om VI tycker att du beter dig knas så åker du ut. Du kan bli tillfälligt avstängd X gånger, men sedan är det slut på snusket". Kanske behöver formaliseras något för att användas som regel, men andemeningen borde vara ganska klar... :gremgrin:

Detta om man vill hålla en lite hårdare linje förståss.

Sedan tycker jag att man kan skilja på mindre övertramp på grund av en dålig dag och stora och/eller upprepade förseelser.
Håller med och just därför förordar jag korta avstängninar som ett slag på fingrarna.

Att hålla i minnet är förståss att om forumet är helt friskt så kommer ingen av dessa att användas någonsin. :gremgrin:

Ram

Skev
Re: Vad jag skulle vilja se.

De är så välkomna för min del. Men de säger sig representera den grå massan och "alla tycker så här men vågar inget säga", då tänker jag banne mig säga emot. Har jag tid så diskuterar jag mer än gärna, till och med Jehovas vittnen har fått ge upp.
Fast dessa diskussioner ligger som en möglig, blöt filt på allt vad rollspelsdiskussioner och kreativitet heter. Dessa (inte just denna, men de liknande) upplever jag som ett större hot mot debattklimatet än vad "Vampire är inte skräck"-trådarna någonsin var. Eller nja, kanske inte. Men väl i samma härad.

Jamenar, just nu gnälls det inte ens PÅ någonting egentligen utan det bara gnälls. Typ.

Att jag bara är en användare och att även om jag känner Dante sen tusen år, så står mina åsikter för sig och jag är inte någon knähund.
Mja, det vet jag inte riktigt var du fått ifrån...

Det var säkert inte vad du menade men då det blev en del rabalder om Linköpingsmaffia förut så kan det lätt bli likadant igen, så jag stämmer i bäcken.
Jaha ja. Snart kommer du och påstå att La Familia de Estockholmo inte finns och att det avhuggna mjukis-Cthulhu-huvudet i Dimfrosts säng inte alls hade med er att göra. Säääääkert.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Herr Nils ståndpunkt

Nackdelen är att banar man en så tar snart någon annan dess plats. Det är något med hur vi människor funkar igrupp. Plockar du bort "komikern" så är det snart någon annan som tagit över den rollen. Lika så med hackkycklingen eller andra roller.

Det kommer alltså alltid att finnas någon som är den "mest irriterande" om vi inte gör om forumet till en blogg där bara Gardner skriver.
Det tycker jag inte. Vi har varit befriade från Caligulafasoner de senaste åren, och även övriga banningar tycker jag har fått märkbart positiv effekt.

/Dimfrost

Bombu

Hero
Ignore button, ja tack.

Det löser man genom att införa en "ignorera inlägg från denna användare"-funktion. Jag har tidigare inte gillat sådana, men sedan jag började sätta folk på Ignore på EN World, så har det forumet blivit riktigt trevligt.

Intressant iaktagelse, jag skulle uppskatta en "ignore" funktion så jag slipper de postare jag är allergisk emot.

Jag märker själv att jag ibland har svårt att inte bli irriterad av vissa inlägg, visst man kan säga att man ska ignorera inläggen, men jag skulle gärna få lite hjälp med att ignorera dem.

Och det är några postare få jag har allergiska problem med.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det är skilnad på skurk och skurk

Har vi något mer substansiellt än tyckande att gå på när vi mäter positiva effekter efter en banning?
Nä.

I och med att rollspel.nu inte har några måldokument (i allafall vad jag vet av) som säger att detta skall uppnås 1000 dagliga användare, 100.000 i reklam intäkter i månaden eller liknade. Så känns det svårt att avgöra om effekterna är positiva.

Jag frågade Gardner för 5-6 år sen vad målet med rollspel.nu var och fick väldigt svävande svar.
Ja, det är ett stort problem för webbplatsen att det helt saknas övergripande mål.

/Dimfrost

Flurtis

Hero
Re: Det löser man inte med regler

Det löser man genom att införa en "ignorera inlägg från denna användare"-funktion. Jag har tidigare inte gillat sådana, men sedan jag började sätta folk på Ignore på EN World, så har det forumet blivit riktigt trevligt. Det behövs bara att jag ignorerade fem eller sex personer på hela EN World, så minskade mitt blodtryck dramatiskt. Här på rollspel.nu räcker det kanske med att sätta tre personer på "ignore", så skulle det genast bli mycket lättare att inte gå i svaromål.
Eller så åker man på konvent och tar en bärs i puben med forumiten ifråga och märker att mannen bakom ölglaset är en helt annan än bakom tangentbordet.

Man får en helt annan förståelse för folks åsikter om man pratar med dom face to face.

//Flurtis, som framhäver socialkontakt framför ignorering.

Flurtis

Hero
Re: Regelförslag ...

Svea rikes lag bygger väl på andemeningen av den som författade lagen. Man har sedan byggt upp prejudikat som tittat på syftet med lagen och sedan format rättssystemet efter det.
Så en lag gäller inte förrens den blivit prövad och fått prejudikat.
Problemet här är att vi har ingen domstol vi har en bödel.
Vi behöver bra och omfattande riktlinjer för våran bödel, eftersom vi aldrig kommer att få ett riktigt rättsystem.
Annars blir det bara godtycklighet from moderatorernas sida.
Ähh kom igen. Som om en perm banning skulle liknas vid dödstraff. Jag tror att en "gedigen rättsprocess" är skaplig overkill för WRNU.

//Flurtis

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Jag håller med dig, men...

Jag har blivit kallad både troll och rättshaverist, jag ser mig inte som någotdera... Men jag ser mig inte heller som någon som automatiskt har rätten på min sida.. jag företräder heller
inte någon grå massa. Jag är kanske mest dålig på att föra fram mitt budskap på ett övertygande sätt över det digitala mediet.

Tja bara mina tankar... Jag tycker personligen att det är dumt och nervärderande att sätta sådana titlar på folk, men samtidigt så bryr jag mig inte heller om någon gör det på mig, andra kan se det som äkta mobbing dock då det ganska ofta nervärderar en person, härskarteknik är ett ord som kommer upp...
Men som sagt hoppas jag inte rör upp några känslor här, är bara mina tankar och är intresserad av att diskutera dem, men jag kommer inte. Eftersom att jag inte vill att en viktig diskution ska styras om till att handla om min person.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Deltråd raderad! ...

Då denna deltråd slutade handla om forumets regler raderade jag de irrelevanta inläggen.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Det löser man inte med regler

Själv skulle jag ha mer nytta av en knapp för att ignorera vissa trådar. När forumet svämmas över av trådar om D&D, som nu, så vore det helskönt att bara kunna säga åt det att låta bli att visa de trådarna. Rent och snyggt, och jag kan snabbt se om det finns nya inlägg i de trådar jag är intresserad av.

entomophobiac

Low Prep High Play
den som inte gillar det kan dra, liksom den som inte kan uppföra sig

Sagt och gjort. :gremwink:

Skulle jag tycka något om regler så skulle jag tycka att de absolut är på sin plats, men precis som påpekats av andra -- kanske dock inte i denna tråd -- så är modereringen en smula överdriven ibland.

Detta är dock min fullkomligt subjektiva åsikt. Jag frekventerar inte det här forumet längre. Delvis för att jag inte haft lika mycket tid till rollspel och delvis för att jag tyckte det blev mer tjafs än något annat. Jag själv däremot i ärlighetens namn delaktig.

Kommer alltid tycka att moderering ska vara måttlig och att den inte varit det här alla gånger. Men, men. Sannolikt kommer moderatorer alltid tycka att folk ska sköta sig och det har inte jag gjort alla gånger heller.

Blabla.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Kallar reglerna för riktlinjer istället

Om man kallar reglerna för "riktlinjer för användande av Rollspel.nu" så är det helt enkelt så att sköter man sig enligt riktlinjerna går man säker, rör man sig utanför dem kan det vara okej, men det kan också vara så att man åker ut utan att passera gå.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Kallar reglerna för riktlinjer istället

Det trodde jag var underförstått. Det är inte ett rättssamhälle, liksom.

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Jag tänkte faktiskt göra både och.

Dvs. dela in regelverket i a) regler som tillämpas ganska strikt; och b) riktlinjer som är mer som »det vore önskvärt om du gjorde såhär, men om du inte gör det så är det inte hela världen«.

(Och för den som undrar vad som hände med de nya reglerna och modereringssystemet osv. – jag jobbar på det.)

Feliath

Swashbuckler

Fast det viktiga här är ju att undvika situationer som »enligt reglerna kan vi inte banna honom« om folk som uppenbart förpestar forumet.
Det måste gå att golfa ut sådana användare som vållar konsekvent dålig stämning i alla fall, även om de inte överträder några regler strikt enligt lagboken.

/Feliath — reglerna finns ju till för forumet, inte tvärt om

Dimfrost

Special Circumstances

Ja. Och då måste det vara forumledningens ord som gäller.

/Dimfrost