Nekromanti Diskussion om forumets regler ...

Zire

Swashbuckler
Re: Regelförslag ...

Reglerna skulle behöva en förtydlig av typen "här finns ingen demokrati, ingen jämlikhet, ingen rättsäkerhet". För ärlighetens skull tycker jag nämligen att man bör vara öppen med vad man håller på med, framförallt när man inom ramarna för ett förment demokratiskt system driver ett odemokratiskt virtuellt samhälle.
Fast "Det är här forumets moderatorer kommer in i bilden. Det är de som har till uppgift att bestämma var gränsen går, och de har tolkningsföreträde." säger ju i praktiken just det, men där skolans hjärntvätt inte sparkar igång alla synapser.

Gäst.

Veteran
Eller så har man inga skrivna regler. Det borde funka i alla fall. Reglerna gör bara att folk har något att gömma sig bakom om de har gjort fel. När alla regler är oskrivna så funkar det bättre. Eftersom det ändå är godtycklighets som råder så är det lika bra att göra alla uppmärksamma på det genom att inte lägga upp en uppförandekod.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"förment demokratiskt"?

Hur är rollspel.nu ett "förment demokratiskt system"? Jag tycker att det gång på gång tydligt sägs att rollspel.nu inte är en demokrati, både från redaktionen och medlemmarna.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst medhåll

Som sagt, visst medhåll från mig.

Jag tror att man kan skippa en massa regler och instället inse att de som har problem med de regler som gäller idag kommer att ha problem med alla regler. Redaktionen kan inte bygga ett regelverk som tillfredställer de som inte lärt sig att läsa av det social kontrakt som majoriteten anser råda, och därför kommer dessa personer att alltid, konstant och upprepat banka sitt huvud blodigt mot reglerna, oavsett hur de är formulerade.

Men reglerna fyller även en annan viktig funktion. Det är nämligen inte godtycke som gäller på rollspel.nu, även om du och andra verkar tro det. Redaktionen och moderatorerna agerar enligt regelverket, och försöker göra åtgärder inom det utrymme som regelverket skapar åt dem. Visst, ibland kanske vissa tolkningar av regelverket är fel, men det är absolut inte samma sak som att godtycke råder.

Ta bort alla regler, och sätt mig och Herr Nils som övermoderatörer, så ska ni få se på godtycke.

Så reglerna är för min del mest till för att styra moderatorernas agerande. Om reglerna helt skulle tas bort skulle majoriteten av oss som hänger här ändå inte posta inlägg som bryter mot de regler som finns idag, för att de flesta här har inte behovet av att hela tiden gå så långt man kan gå. De vill bara snacka lite rollspel.

Däremot skulle moderatorernas agerande vara helt godtyckligt om vi inte har regler, och den situationen tror jag inte någon av oss vill ha.

/Magnus

krank

Går ondskans ärenden
Re: "förment demokratiskt"?

Hur är rollspel.nu ett "förment demokratiskt system"? Jag tycker att det gång på gång tydligt sägs att rollspel.nu inte är en demokrati, både från redaktionen och medlemmarna.
Läs inlägget igen. Det förment demokratiska systemet är sverige, det odemokratiska är forumet. Tydligare?

Gäst.

Veteran
Re: Visst medhåll

Godtycke var fel av mig at skriva. Jag inser att det inte handlar om godtycke. Men jag ser det snarare som ett problem att moderatorerna har ett regelverk att ta hänsyn till istället för att gå på sin magkänsla av vad som är rätt och fel.

Nightowl

Champion

Medhåll om det andra, framförallt. Sådant som "hotar" själva grundordningen på forumet bör ha hårda påföljder. (Precis som jag anser det bör vara ute i samhället. Korrupta poliser och domare är värre än korrupta rörmokare och banktjänstemän, t.ex.)

Angrepp på grupper är jag mer tveksam till. Förutom när det bryter mot svensk lag (hets mot folkgrupp) och det är ju så självklart att svensk lag gäller på sajten att det inte borde behöva sägas, men det sägs ju ändå, dessutom.

Anledningen är att "grupp" blir så pass vagt att det kan bli tekniskt sett omöjligt att föra en diskussion. Är det ett angrepp på grupper om jag uttalar mig om folkpartister? Friformare? Skövdebor? Det är klart att man bör göra något om nån börjar tala illa om alla muslimer/alla svarta/alla bögar etc men det täcks ju av svensk lag, som sagt.

Erik

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Visst medhåll

Det funkar med moder theresa som moderator(fast iofs var hon ju lite av en diktator)

hursomhaver... Det finns inget som heter god magkänsla... moderatorerna är inte perfekta och kommer aldrig vara. De är människor som resten av forumsdeltagarna. Därför behövs det regler för moderatorerna också. Kanske tydligare än för de vanliga deltagarna till och med. Otydliga regler för moderatorerna innebär som nämndes i en annan tråd att konspirationsteorier uppstår. Starka och snäva regler på vad en moderator får och inte får göra är bra.

Svea rikes lag bygger väl på andemeningen av den som författade lagen. Man har sedan byggt upp prejudikat som tittat på syftet med lagen och sedan format rättssystemet efter det.
Så en lag gäller inte förrens den blivit prövad och fått prejudikat.
Problemet här är att vi har ingen domstol vi har en bödel.
Vi behöver bra och omfattande riktlinjer för våran bödel, eftersom vi aldrig kommer att få ett riktigt rättsystem.
Annars blir det bara godtycklighet from moderatorernas sida.

Ibland behövs obekväma saker skrivas. Som kanske inte är påhopp eller bryter mot reglerna. Men förbannar någon(men att förbanna någon är inte ett regelbrott så länge det inte är ett personangrepp?)
Folk kan bli förbannade av idiotiska åsikter tex :p

/lokomotiv med åsikter

Man behöver inte veta exakt var gränsen går. Jag skulle till och med säga att det är aktivt dåligt att ha en för tydlig gräns, för det uppmuntrar och underlättar för troll att komma undan genom att tangera den utan att överskrida den. Ser man till att hålla sig innanför med marginal är det inte ett problem.
Med marginal? Vän av moderator behöver då hålla mindre marginal? Ovän av moderator Större? Det är så jag tolkar det iaf, som sagt vi är människor(även moderatorerna). Så funkar nog alla omedvetet.

Varför vart Troberg Bannad den andra gången?

Svensk lag då? Varför räcker inte de regler vi har satt upp inom dessa? Hur kan vi klara oss i Sverige utan så snäva regler på vad som får sägas och inte sägas?
Jag vet vad som får sägas och generelt sätt vad som får göras i Svensk lag. Jag får ha vilken åsikt jag vill och jag får utrycka den så länge jag inte direkt för smutskastning mot någon?

Hmm är det så att vi måste ha striktare regler här för att man som person inte kan välja att inte lyssna på en person.
Isåfall har jag en tanke. Lägg till ett ignore filter. Låt personer som stör sig på vissa helt enkelt ignorera vad de säger Block...

Med ett sådant filter så vet jag iaf att några i min bekantskap skulle välja sina ord bättre. Eftersom personen i fråga mest söker uppmärksamhet med konstiga uttlanden.

/lokomotiv som vill den med mest folk som ignorerar honom..

Eksem

Champion
Höjd

Alltså, jag är ju för ett slopande av OT-forumet, eller också ett stopp på politiska diskussioner. Utöver recensions- och filmsmakdiskussioner har vi egentliga inga riktigt brandfarliga ämnen som inte är politiska. Så länge besökarna på sajten ägnar sig åt att diskutera precis vad sajten är till för att diskutera, nämligen rollspel, så kan vi ha hur jäkla högt i tak som helst och ändå ha mycket sparsamma moderatoringrepp.

Vad innebär det då, regelmässigt? Jo, jag föreslår bannlysning av politiska trådar, eller eventuellt en stängning av OT-forumet. En regel skulle kunna vara "Delge inte andra din livsåskådning".

Pom

Swashbuckler

Ser bra ut, särskilt om det offentliga modereringar införs så att praxis blir väl synlig.

En sak: jag under om det inte vore bra att helt ta bort Skriv inte innehållslösa inlägg, av två skäl:

- Dels håller jag med med Han om att det är knepigt att tolka vad "innehållslöst" innebär.

- Meningen med regeln är som jag förstår det att få bort rena nonsensinlägg såväl som inlägg som raljerar om trådens existensberättigande. Bägge dessa ofog menar jag redan täcks av Håll dig till ämnet och i extremfall även av andra regler.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tillägg

Bryt inte mot svensk eller internationell lag

Dessa lagar gäller förstås även här på Rollspel.nu.
"Uppmana eller uppmuntra ej heller andra att bryta mot svensk eller internationell lag".

/M

krank

Går ondskans ärenden
Re: Höjd

En regel skulle kunna vara "Delge inte andra din livsåskådning".
Ursäkta, men det där var nog det dummaste jag läst på hela veckan.

Allt man skriver påverkas direkt av ens livsåskådning. Jag ser därför hellre att folk är öppna med sina livsåskådningar, eftersom det då är mycket lättare att tolka det de faktiskt skriver...

Sedan har vi alla gränsdragningsproblem också; om jag vill bygga ett rollspel baserat på min religion eller min politiska uppfattning så bör jag kunna diskutera just min religion/politiska uppfattning. Allt annat vore absurdt.

Politiska diskussioner är ett väldigt bra sätt att lära känna sina medforumiter, samt undersöka sin egen värdegrund och sina åsikter. I den processen föds en massa kreativitet.

Det är just i politiska diskussioner det behövs högt i tak. Det är bara gnällputtar som bjäbbar bara för att politiska trådar blir långa eller uppspelta. Den enda rimliga kritiken som kan uppbådas är att det kostar serverutrymme.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Det är just i politiska diskussioner det behövs högt i tak. Det är bara gnällputtar som bjäbbar bara för att politiska trådar blir långa eller uppspelta. Den enda rimliga kritiken som kan uppbådas är att det kostar serverutrymme."

Är det inte lite märkligt att i ena stunden tala om försoning, respekt för andras känslor och tolerans, för att i nästa stund fullkomligt avfärda de som inte delar ens egen åsikt?

Jag, personligen, tycker att OT-forumet har ett värde och borde få finnas kvar, trots alla politiska diskussioner och gräl som förekommer där. Men jag förstår också att det finns andra som främst betraktar wrnu som ett forum för rollspel och rollspelsdiskussioner och därmed mest betraktar OT-delen som en onödig källa till dålig stämning.

Även om politik som regel är känsligare och mer personligt än rollspel, så tycker jag inte att vi ska glömma alla de gräl som har uppstått kring jämförelser av olika personer favoritspel, kritiken mot D20, diskussioner om "rätt" sätt att spela och så vidare. Min poäng är att vi utan problem kan hitta andra källor till konflikter även utan vårt OT-forum. Jag tror att vi har en viss förmåga att glömma alla de rollspelsrelaterade gräl som alltid varit en del av sajten.

Eksem

Champion

Problemet med det här med att lära känna sina medforumiter är att vissa bråkstakar (ingen nämnd, ingen glömd) har en tendens att flytta med sina aversioner till helt andra diskussioner. Och så försvann all saklighet ut genom dörren.

De politiska diskussionerna här är dåliga och bråkiga, eftersom ingen som deltar i dem klarar av att föra en sansad politisk diskussion. Det blir mest Flashback av alltihop. Eftersom vi inte klarar av att föra politiska diskussioner, och inte har som syfte att föra politiska diskussioner, så bör vi inte heller ha politiska diskussioner.

För det vore en sak om bråkmakarna höll sitt bråkande till just sådana trådar, då kunde jag bara låta bli dem; men inte när bråkandet läcker ut över hela forumet.