Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag tror det är Krille som brukar säga: "När jag köper ett rollspel vill jag att de ska vara hela, inte trasiga. Om jag behöver husregla, så är de trasiga."w176 said:Jag ser den viktigaste agenda definerade gruppen inte är konstuktärer utan den faktiska spelgruppen och att rollspelsprodukter är redskap för att ta fram den spelupplevelse gruppen stävar efter. Att alltså systemet och produkten kan mixas och twekas och misshandlas bort oigenkännerlighet av spelgruppen.
När man köper ett rollspel vill jag att det ska stödja det sätt att spela som det utger sig för (vilket oftast är vad konstruktören har i åtanke). Om inte spelet gör det, är det trasigt. Då måste jag skapa husregler för att reparera det, och då har spelet misslyckas i min mening. Jag håller med andra ord med Mikael här.
Om jag vill ha sönder spelet och göra något annat med det kan man oftast göra det ändå. Det är dock betydligt mer jobb att laga ett ofärdigt eller dåligt fokuserat spel för att passa det den ska göra.
Och man måste inte modifiera ett spel heller för den delen. Man kan helt enkelt köra ett annat rollspel som är ute efter det man vill ha.