Lupus Maximus
Tekniker
Även om jag tycker "ni måste fixa"-mentaliteten som vissa har är uppåt väggarna, så finns det minst tre fördelar med att diskussionen förs.
1. Det minskar saker som utförts av slentrian. Jag anser att Chronicle of Gor-rollspelet har ett fullständigt existensberättigande, om det någonsin blir släppt. Men det är en "fetisch-baserad" setting. Men rollspel som är nutida, eller generella, kan lätt bli aktiva vita muskulösa män, och passiva kvinnliga sexobjekt, för att det brukar vara så. Är man inte medveten om att problemet finns, så riskerar man att missa detaljen.
I Noir är ca. hälften av ledarna för de mäktiga ätt-familjerna kvinnor, och en av de mest "no-nonsense" personerna som världen presenteras genom är en kvinnlig polis, som beskrivs via hur hon gör. Alla dessa kvinnor skulle kunnat, slentrian-mässigt, ha skrivits som män. Det är mycket möjligt att Noir ändå hade skrivits på det sättet även om dessa diskussioner aldrig förts. Men att de förs ökar chansen att fler är medvetna om det, och att det åtminstone skramlar någonstans i bakhuvudet.
2. Genom att diskussionen förs kan någon känna att det finns ett utrymme för dem att skapa ett rollspel, och ta steget. Har man ett intresse utanför den nuvarande huvudfåran kan det kännas som om det inte är en idé, för man tror igen annan delar intresset. Ett vettigt förd diskussion kommer inte att begränsa Conan-fantasterna att få leva ut sina Arnold-fantasier, men det kan göra att de som spyr åt macho-spel att inse att det kanske finns mer.
3. Information och kunskap kan gå åt andra hållet också. Det är mycket klagomål om att allt är hetero-normativt och vitt, men de som klagar är ofta t.ex. väldigt "vanilj-normativa". Vissa "segrar" har också varit på andras bekostnad. Det anses vara en förbättring att Lara Croft nu har en "mer realistisk kroppsform". Jag har hör mer än en kvinna av sydamerikansk härkomst säga att den gamla Lara hade "latina-rumpa" och de kände sig representerade. Nu har hon en "stuprörsrumpa som nordeuropeer". Om man gillar att prata om "privilegier", så har det "vita privilegiet" fått vinna.
1. Det minskar saker som utförts av slentrian. Jag anser att Chronicle of Gor-rollspelet har ett fullständigt existensberättigande, om det någonsin blir släppt. Men det är en "fetisch-baserad" setting. Men rollspel som är nutida, eller generella, kan lätt bli aktiva vita muskulösa män, och passiva kvinnliga sexobjekt, för att det brukar vara så. Är man inte medveten om att problemet finns, så riskerar man att missa detaljen.
I Noir är ca. hälften av ledarna för de mäktiga ätt-familjerna kvinnor, och en av de mest "no-nonsense" personerna som världen presenteras genom är en kvinnlig polis, som beskrivs via hur hon gör. Alla dessa kvinnor skulle kunnat, slentrian-mässigt, ha skrivits som män. Det är mycket möjligt att Noir ändå hade skrivits på det sättet även om dessa diskussioner aldrig förts. Men att de förs ökar chansen att fler är medvetna om det, och att det åtminstone skramlar någonstans i bakhuvudet.
2. Genom att diskussionen förs kan någon känna att det finns ett utrymme för dem att skapa ett rollspel, och ta steget. Har man ett intresse utanför den nuvarande huvudfåran kan det kännas som om det inte är en idé, för man tror igen annan delar intresset. Ett vettigt förd diskussion kommer inte att begränsa Conan-fantasterna att få leva ut sina Arnold-fantasier, men det kan göra att de som spyr åt macho-spel att inse att det kanske finns mer.
3. Information och kunskap kan gå åt andra hållet också. Det är mycket klagomål om att allt är hetero-normativt och vitt, men de som klagar är ofta t.ex. väldigt "vanilj-normativa". Vissa "segrar" har också varit på andras bekostnad. Det anses vara en förbättring att Lara Croft nu har en "mer realistisk kroppsform". Jag har hör mer än en kvinna av sydamerikansk härkomst säga att den gamla Lara hade "latina-rumpa" och de kände sig representerade. Nu har hon en "stuprörsrumpa som nordeuropeer". Om man gillar att prata om "privilegier", så har det "vita privilegiet" fått vinna.