Nekromanti diskussioner om könsmakt och kvinnosyn

Mogger

Hipsteranka
Re: Jag tycker Eksem är på rätt spår

Eksem said:
Dessutom är det faktiskt viktigt att reda ut varför du trodde att jag avsåg att du är anledningen till att jag inte skulle vilja starta Conan-tråden, om inte annat så för mig. Det skulle vara väldigt tråkigt för mig att ha gått igenom hela den här baletten utan att faktiskt lära mig någonting.

Varför var det just exemplet på hur jag inte ville att tråden skulle förstöras som gjorde att du tog åt dig? Jag tycker själv att det verkar helt orimligt att ett exempel som inte passar in på dig skulle vara det som fick dig att tro att det var just dig jag menade, men uppenbarligen var det så du läste situationen. Varför?
Jag har redan gjort det, men jag saxar in det här:

Måns said:
Jag: Jag är f.ö väldigt intresserad av vad du har att säga om Conan
Du: ...de som skulle läsa och skriva i en tråd om krocken mellan underhållning och ideologi i t.ex. Conan är [inte]lämpade att göra det

Är "de" så avgränsande? Jag förstår inte, hur ska jag kunna göra den tolkningen? Är det så konstigt att jag övertolkar dig?
Jag har inte nämnt något om något exempel.
Får jag gå nu?

Eksem

Champion
Re: Jag tycker Eksem är på rätt spår

Jaha, jag menade att det HÄR var det som var menat att vara avgränsande:

"Det vore så lagom spännande att få ett "Jag tycker INTE DET ÄR OK!!!" som svar på en problematiserande framställning."

Recca

Femme Fatale
Re: Stopp och hallå.

Gotcha.

Jag tänkte nämna att diskussionen i tråden "Matriarkatet i Momolan" nu har blivit mysig. Jag vill tro att det beror på att det går att föra en diskussion om genus utan att det går hett till men jag misstänker att det beror på att det hetska klimatet förflyttade sig till den här tråden.

tull

Hero

Recca said:
Gotcha.

Jag tänkte nämna att diskussionen i tråden "Matriarkatet i Momolan" nu har blivit mysig. Jag vill tro att det beror på att det går att föra en diskussion om genus utan att det går hett till men jag misstänker att det beror på att det hetska klimatet förflyttade sig till den här tråden.
Det positiva klimatet beror på att de som vill prata genus samlas i samma rum. Det är inte som i de jobbiga exemplen att trådar som inte handlat om genus kapats för att handla om genus.

Arfert

Facit

Persson said:
Recca said:
Gotcha.

Det positiva klimatet beror på att de som vill prata genus samlas i samma rum. Det är inte som i de jobbiga exemplen att trådar som inte handlat om genus kapats för att handla om genus.
Du är en klok man, Persson.

Recca

Femme Fatale

Persson said:
Recca said:
Gotcha.

Gotcha! Fast jag anser ju att allt mänskligt i mer eller mindre hög grad handlar om genus också! Utöver vad det mer handlar om, vill säga.

daflum

Veteran
Okey för det första tycker jag den här tråden bevisar att det inte direkt är genusdiskussioner som kapar trådarna, folk fortsätter ändå trots moderators varningar och att tråden nu verkligen slutat handla om sitt huvudspår.

Sen får man väl bryta ut trådarna när det enbart handlar om genus. Alltså om vi tar Arferttråden som exempel så fanns det enligt en del en legitim kritik över bilden ur deras(mig själv med) jämställdhetsperspektiv, Andra svarade "neh" och sen var det igång. Skall man då lägga ner kritiken bara för att den berör ett ämne som inte trådskaparen höll med om? Okey jag förstår att om det spårar ur till att bara handla om genus och sluta handla om huvudtopicen men likväl måste man väl kunna komma med kritik som kanske inte alltid är så trevlig. Bara den skrivs på ett bra sätt och utan att nödvändigtvis såga trådskaparen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Recca said:
Persson said:
Gotcha! Fast jag anser ju att allt mänskligt i mer eller mindre hög grad handlar om genus också! Utöver vad det mer handlar om, vill säga.
Exakt. Grejen är ju att vi här på forumet inte alltid är överens om vilka diskussioner det är relevant att diskutera genus i; inte i första hand att genustyckare "envisas med att tränga sig på". Tycker jag.

Nyligt exempel: Klart conan handlar om genus. Och klart det är relevant att diskutera genus när bilder föreställer hel- eller halvnakna fruntimmer.

Sedan är inte "diskutera genus" lika med "fördöma". Däremot blir det lätt så om man kombinerar personer som lätt tar åt sig och går på defensiven (och därmed inte kan diskutera ämnet ordentligt) och personer som inte fixar att diskutera utan att fälla nedvärderande kommentarer (och därmed inte kan diskutera ämnet ordentligt).

Man KAN faktiskt diskutera genus kring en bild och komma fram till att den INTE är kvinnoförnedrande eller liknande. Det är en möjlighet, det också.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

krank said:
Man KAN faktiskt diskutera genus kring en bild och komma fram till att den INTE är kvinnoförnedrande eller liknande. Det är en möjlighet, det också.
Citation needed.

...

...

I kid, I kid!

/M

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Recca said:
Så diskussionen behövs inte just här, eller ingenstans, menar du?
Diskussionen behövs. Skulle du kunna ta och peka ut det inlägg jag har gjort i den här tråden där jag påstår något annat?

Recca said:
Det kanske låter som jag bara skickar tillbaks dig till ruta 1, och det gör jag ju också, men faktiskt, om "folk" vill eller inte vill diskutera är en annan fråga än om diskussionen behövs eller ej, och så länge "folk" anser att den behövs kommer den uppstå i en form eller annan.
Jag håller med om att diskussionen behövs och jag har mig veterligen inte skrivit något annat i den här tråden som sagt.

Recca said:
Jag håller så klart med om att diskussionen och dess deltagare tjänar mer på att hålla god ton, men att de i vissa fall inte håller god ton kan inte vara synonymt med att den inte behövs. Och min slutledning här är alltså: Det är tragiskt att vi inte kan hålla god ton i alla lägen, men det är inget argument för att censurera diskussionen.
När skrev jag att jag ville cencurera någon diskussion? Jag har bjudit in dig till att faktiskt diskutera med mig om det här specifika ämnet.

För att försöka få min poäng över igen, jag har ingenting emot diskussionen. Jag har något emot hur den förs. Att köra ner sina argument i halsen på den andra sidan genom att skrika högst och oftast är varken schyst eller produktivt, oavsätt vilken sida det görs från och det är så jag upplever genustrådarna.

Recca said:
Blir det mindre flame'ande om det diskuteras någon annanstans? Eller bara av andra anledningar?
Recca said:
Och är det mer flame'ande nu än det var säg 1890 när emancipationen började, typ?
Jag har valt att inte svara på de här frågorna för att jag anser att jag redan har gjort det. Om någon har en annan åsikt så är jag öppen för att göra det.

Recca

Femme Fatale
Diskussionen behövs. Skulle du kunna ta och peka ut det inlägg jag har gjort i den här tråden där jag påstår något annat?
[...]
Jag håller med om att diskussionen behövs och jag har mig veterligen inte skrivit något annat i den här tråden som sagt.
Nej, men jag kan peka ut alla inlägg där du undvikit att besvara frågan om diskussionen behövs eller ej.

När skrev jag att jag ville cencurera någon diskussion? Jag har bjudit in dig till att faktiskt diskutera med mig om det här specifika ämnet.
Du har kritiserat hur folk diskuterar frågan, precis det som föranledde CapnZapps startinlägg. Jag får be om ursäkt för att jag trodde dig vilja ha samma typ av censur på debatten, men jag tycker inte att det var en så jätteknäpp slutsats från mig med tanke på att du systematiskt undvikit att besvara frågan om huruvida debatten behövs eller ej.

För att försöka få min poäng över igen, jag har ingenting emot diskussionen. Jag har något emot hur den förs. Att köra ner sina argument i halsen på den andra sidan genom att skrika högst och oftast är varken schyst eller produktivt, oavsätt vilken sida det görs från och det är så jag upplever genustrådarna.
Själv har jag inte varit här så jättelänge, men jag har stött på en del trådar som jag uppfattat på samma sätt. De har haft genus-diskussioner som umm.. tema. Sen har jag dock läst en del trådar som inte alls följt den mallen av shouting-game men ändå fört en genus-diskussion.

Jag tycker t.ex. att diskussioner med genus nu på sistone har varit väldigt lyckade (det kanske är bara för att jag inte deltagit i dem x.x ). Kanske var det en sån här idiot-förslags-tråd som lett till att debatten inte är så fräck som innan? Eller så var det bara lite extra tufft när arfert fick kritik och det liksom blev en feministerna vs rollspelarna grej av det hela. Hade det varit nån annan grej det handlat om och inte ett kärt ämne (och en rollspels-skapare (särskilt med Riotminds-tråden i färskt minne)) som rollspel kanske diskussionen hade förts betydligt snällare? Jag vet inte, faktiskt, men att bara säga att det är Genus-debatterna det är fel på är kanske dumt så här i efterhand.

Recca

Femme Fatale
Tony.M.Meijer said:
Jag har bjudit in dig till att faktiskt diskutera med mig om det här specifika ämnet.
Om du vill diskutera privat med mig så får du jättegärna skriva privat till mig.

tull

Hero

krank said:
Recca said:
Persson said:
Exakt. Grejen är ju att vi här på forumet inte alltid är överens om vilka diskussioner det är relevant att diskutera genus i; inte i första hand att genustyckare "envisas med att tränga sig på". Tycker jag.

Nyligt exempel: Klart conan handlar om genus. Och klart det är relevant att diskutera genus när bilder föreställer hel- eller halvnakna fruntimmer.

Sedan är inte "diskutera genus" lika med "fördöma". Däremot blir det lätt så om man kombinerar personer som lätt tar åt sig och går på defensiven (och därmed inte kan diskutera ämnet ordentligt) och personer som inte fixar att diskutera utan att fälla nedvärderande kommentarer (och därmed inte kan diskutera ämnet ordentligt).

Alltså. Ja Krank, du har en poäng i att de som mottar genusbudskapen lätt går på defensiven och att de som kommunicerar genus lätt uppfattas som nedvärderande. Men jag tycker det behövs ett tillägg. I början av ditt inlägget tar du upp roten till problemet nämligen att det finns olika syn på om en tråd får plats med genus eller ej.
För mig kommer allt ned till social kompetens. Av samma anledning som frikyrkliga är fett jobbig när de envisas med att missionera, av samma anledning som SD-troll är jobbig när de kommenterar ALLA nyhetsartiklar är genuspredikanter jobbig. Det är ett jävla massa predikande rent ut sagt. Man kan prata om genus och det finns intressanta poänger att ta upp. Men att se problem överallt och nämna de problemen ALLTID, hela tiden. Det är missionerande.

Kunde man ibland släppa taget och tänka "nej jag tar inte den här fighten" skulle allt bli mycket bättre. Vi andra gör det, hela tiden i våra liv. På skolan, arbetsplatsen, med släkt och vänner. Det handlar inte om feghet utan social kompetens. Ingen gillar en missionär och det finns tid och plats för allting..

(och att skriva ett inlägg i stil med "här kunde jag tagit upp en genuspoäng men gör det inte" är också sjukligt drygt och visar på bristande social kompetens. Respekterar man inte samtalet då är man en dålig konversatör)

Det här forumet jämförs ofta med en "fest" snarare än ett "land" eller liknande för att markera olika saker. Jag tänker därför spinna vidare på den etablerade metaforen. När man är på en fest där grupper är väldigt olika och som hänger i olika rum som handlar om olika samtal. Väljer man då att stiga upp ur soffan och gå in i hallen för att ansluta sig till ett samtal är det oartigt och buffligt att ta över konversationen. Genom att kapa samtalsämnet till att handla om något helt annat och genom att predika det där budskapet man tyckte var så himla viktigt.

Tycker man det är så viktigt att prata med personerna i hallen kan man erbjuda dem att följa med till ett annat rum. (Det vill säga starta en ny tråd)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Persson said:
Kunde man ibland släppa taget och tänka "nej jag tar inte den här fighten" skulle allt bli mycket bättre. Vi andra gör det, hela tiden i våra liv. På skolan, arbetsplatsen, med släkt och vänner. Det handlar inte om feghet utan social kompetens. Ingen gillar en missionär och det finns tid och plats för allting..
Ärligt talat: Jag gör det hela tiden. Men det märks inte, för det är svårt att göra så att det syns när man inte gör grejer =) Du märker bara när jag tar fighten.

Och alla genusintresserade är inte inne i alla genustrådar. Det kanske känns så, men vi är ingen homogen massa vi heller.

tull

Hero

krank said:
Persson said:
Ärligt talat: Jag gör det hela tiden. Men det märks inte, för det är svårt att göra så att det syns när man inte gör grejer =) Du märker bara när jag tar fighten.

Och alla genusintresserade är inte inne i alla genustrådar. Det kanske känns så, men vi är ingen homogen massa vi heller.
Det var inte kritik mot dig som person utan mot den underliggande strukturen bland massorna. Ingen gillar en predikant.

För att förtydliga: Jag tänkte inte på dig överhuvudtaget utan svarade på det du skrev bara.