Det var inte Doomcock heller. Men det är möjligt att det jag tittar på har honom som källa. Jag minns inte vad de angav, de brukar säga vem de pratat med om det inte är deras egna anonyma källor. Det ska sägas att de inte heller gillar Kathleen Kennedy dock. Vi får se om hon får ett eget produktionbolag (deras egen spekulation) och någon annan tar över Star Wars. Annars hade de väl fel.
Var det Doomcock som läckte synopsen på The Rise of Skywalker innan den kommit ut för övrigt?
Doomcock är den jag kan hitta som ursprungliga källan till den nyheten i alla fall. Och i sådana här fall är källor
alltid anonyma – Disney har ju erkänt stenhårda NDAs om detta. Och anonyma källor kan antingen betyda bull som någon har hittat på, eller faktiska anonyma källor… Men i sådana fall brukar de anonyma källorna höra av sig direkt till de stora tidskrifterna, som är de som faktiskt kan breaka nyheten, istället för tjommar på forum på nätet.
Men rent krasst låter den nyheten ganska orimlig för mig. Kom ihåg att Lucasfilm är beredd att kapa de filmskapare som inte vill följa deras vision – se hur både Lord/Miller lämnade
Solo och Colin Trevorrow lämnade
Rise. Sedan har vi Disney själva, när det gäller att "hantera overbearing chefer", vilket de haft ett problem med redan: Kevin Feige hotade att sluta om Marvel inte gjorde något åt deras "Kreativa Kommitté" och Marvels VD Ike Perlmutter (för övrigt asslemmig dude), vilket löstes genom att Marvel Studios skiljdes åt från övriga Marvel och blev en egen identitet. Och absolut att något sådant skulle kunna ske, där det görs en egen tv-division för Star Wars, som Favreau och Filoni kan ha hand om.
Men det finns en
enorm skillnad: Ike Perlmutter började i leksaksbranschen och hade hela tiden (utöver hans öppna rasism bland annat) ett toyetic perspektiv.
Men här är liksom något vi glömmer: Kathleen Kennedy är ingen gammal leksaks-VD. Hon är en av Hollywoods absolut största producenter: av alla producenter ligger hon på tredje plats över högst biointäkter (efter Spielberg och Feige). Innan Lucasfilm har hon varit chef för Amblin Entertainment (Spielbergs produktionsbolag) och senare med sitt egna Kennedy/Marshall (ihop med sin man Frank Marshall), som hon lämnade för Lucasfilm. Som producent har hon filmer som
E.T,
Jurassic Park och
Indiana Jones under bältet, ihop med att ha varit exekutiv producent på Amblin-produktioner som
Tillbaka till framtiden.
Och därför blir jag så trött på när folk försöker måla upp en bild som att hon är "inkompetent". För att även om jag inte gillar alla besluten som tagits (ofta när det slutat med att playing it safe, som att ta in Ron Howard eller J.J. igen), så förstår jag dem. De är, från en person med 10 års erfarenhet i filmbranschen (jag har seriöst i alla delar av maskineriet, från service providers, till produktion, post-produktion och distribution), beslut som makes sense.
Nyheter, som återigen målar upp en bild av en "imkompetent kvinna". För varför de slår hårt är för att diskursen inte såg ut så här när Lucas var chef – visst att folk hatade på prequelsen, men det var aldrig någon diskussion om att han var "inkompetent" i sin roll som bolagschef.
Vilket, han i jämförelse med Kennedy, var. Utöver Star Wars, Indiana Jones och Willow (som var en samproduktion med MGM) gjorde Lucas en stor mängd blunders under sin tid, från dyra floppar (som
Labyrinth,
Howard the Duck,
Tucker: The Man and his Dream och framförallt Lucas passionsprojekt,
Radioland Murders, som bara drog in lite över 1 miljon) och att sälja det nyskapade Lucasfilm Animation till Steve Jobs, som döpte om det till Pixar…
Vad är min kontenta med detta? Att säga att Kathleen Kennedy är en gudinna? Att säga att Lucas är totalt inkompetent?
Nej, för inget av dem är helt sant: Kennedy har gjort flera dåliga beslut (framförallt hur Solo hanterades, vilket ledde till att den floppade) och Lucas lyckades ju också delvis förstå vikten av att äga franchise- och merch-rättigheter, eller bara saker som att Special Editions hamnade på biotoppen när de hade premiär.
Min kontenta är mest att säga hur vinklad informationen är – och att se på agendan. Läckorna och ryktena jag ser mot Kennedy följer återigen ett och samma narrativ, som går ut på att måla upp henne som inkompetent, där en filmskapare som är "ett sant fan" och har "fansens bästa vilja i åtanke" slåss mot henne… Ett narrativ jag är så trött på. Speciellt då de alla kommer från forum eller "fanspecifika" plattformar. Alla med agendor.
Och att sprida dem, trots att prata om dem som rykten, spär på den här bilden.