Nekromanti Ditt första rollspelande

omgbambi

Veteran
Vilket spel var det?
Advanced Dungeons and Dragons

Hur gammal var du?

Två äpplen hög, ingen aning om hur gammal jag faktiskt var.

Vad minns du av det?

Jag minns vagt att jag slogs mot något träd.. eller om det fanns ett stort träd. Det här trädet hade någon viktigt funktion i alla fall. Jag minns slitna böcker, gamla tärningar och kartor som ritats tio år tidigare.
Det här måste vart i början av 90-talet.. typ 90.. 91 kanske.

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)

Inte så värst mycket tror jag.. rollspel blev lixom en naturlig del av mitt liv, en hobby som man hade lite då och då vid sidan av allt annat. Jag har aldrig slutat med det eller blivit helt uppslukad av det heller. It is what it is lixom :gremsmile:

solvebring

Superhero
Vilket spel var det?
Drakar & Demoner. Utgåva obestämd då den spelledaren mixade allt det material han gillade mellan 1985; EDD och 1994; Chronopia.

När spelade du ditt första rollspel?
År 2000.

Hur gammal var du?
13 år.

Vad minns du av det?
Jag minns att jag spelade en dvärg, en runsmed, och att jag hade nerverna på helspänn och en så otroligt stark känsla som jag inte haft förut. Minns att jag dödade en kunglig kurir typ fem minuter in i spelpasset, kom över ett coolt dokument som jag tvingades översätta. Jag var frälst! =)

Hur påverkade det dig? (as in jag blev rollspelsmakare, jag tyckte det var sjukt, jag tyckte det var skitkul eller nån helt annan referens)
Jag tyckte att det var bland det bsta jag varit med om; det roligaste jag någonsin upplevt. Det var en oerhört, oerhört stark känsla. Tyvärr har jag aldrig lyckats återuppliva känslan från de första spelmötena jag upplevde. Antar att man bara kan känna det just så där i början och att det aldrig kommer åter. Nåväl, sedan dess har jag varit hooked och har mer eller mindre sysslat med rollspel sedan dess, på ett eller annat vis. Det har nog varit min "prio ett"-hobby sedan dess - även om den fått dela plats med allt annat som händer här i livet, så klart. En del imponeras av intresset, andra klagar osv. :gremwink:

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Tja, det var väl i samma veva. Den killen som flyttade till den lilla skitorten jag är uppväxt i hade ärvt sina äldre bröders rollspelsböcker, så där, i hans bokhylla, fanns i princip vartenda svenskt rollspel som trillat ut under 1980-1990-talet. Nåväl, Western tror jag att jag bläddrade i en del då. Dock bläddrade jag mest i Drakar & Demoner, eftersom han hade en hel del av den varan.=)

Krille

Super Moderator
Vilket spel var det? Drakar&Demoner, den blå boxen.

När spelade du ditt första rollspel? 1982.

Hur gammal var du? 12

Vad minns du av det? "Krille får en dusch." Det fanns en fälla i i pyramiden som duschade en med något som gjorde att man luktade gott för en gelekub.

Hur påverkade det dig? Det blev väldigt mycket pyramider i öknar, med omotiverade labyrinter.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med som du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det? Det var en hög amerikanska rollspel nere på Alvglans i mitten på åttitalet. Inget särskilt står ut, utom möjligen Runequest och Cthulhu. Jag har fortfarande inte spelat Runequest (bara läst delar av det), och Cthulhu kom inte att bli spelat förrän ett halvt decennium senare.

Petter42

Swordsman
Niklas73 said:
Vilket spel var det?

Hur gammal var du?

Vad minns du av det?

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Sådana här trådar kan vara intressanta, men formen med frågor och svar tycker jag ger en väldigt styltig form. Det blir inget flyt i texten och det känns som om nån förbereder sig för att slänga det hela i en stor tabell. Tänk lite på frågorna och berätta din historia istället för att ge raka korta svar. Fast... det kanske bara är jag som tycker det.

Jag har två äldre bröder och var rätt sjuk när jag var liten (epilepsi, hjärnhinneinflammation), och var egentligen mobbad i lågstadiet (fast det fattade jag inte förrän efteråt). Det är väl åtminstone en bidragande faktor till att jag är så inåtriktad och något av en ensamvarg (vilket sagts på varje utvecklingssamtal jag haft i skolan (som om det vore ett problem som behövde lösas)). Vi hade även en dator på vilken vi kunde köra tidens mest avancerade spel (Age of Empires 2 var lite för tungt dock, men Carmageddon, Heroes 3, Diablo och Red Alert gick bra). Det var väl där min nördighet började. I synnerhet gillade jag Heroes och Diablo, och när tvåan några år senare kom så körde jag det och gled därifrån vidare ut mot dator-RPG-genren. Typ Baldurs Gate, Neverwinter Nights, KotOR osv. Nu var jag väl typ 10 eller nåt.
När min yngre storebror (alla med storebröder brukar förstå vad man menar med idolisera) började rollspela lite och lajva (EON och Vampire mest) och allt han gjorde var ju ascoolt och det passade mina intressen så jag ville också vara med, men tror ni en 14-årig kille vill ta med lillbrorsan till sina coola polare? Icke! Det tog nog tre-fyra år innan jag var på mitt första riktiga möte. Vi skulle köra EON med brorsan och hans polare. Jag kunde redan reglerna utantill eftersom jag under åren läste alla rollspelsböcker som han tog med eller glömde hemma. Jag hade väl gjort hundratals karaktärer.
I övrigt hade jag bara kört friform med ett par killar i högstadiet. Det var väldigt oseriöst och eskalerade ofta till dess att nån var så mäktig att han "råkade" förstöra en planet och sådana saker.

Jag spelade en girig, snål och allmänt skitjobbig thismalv och hamnade i rätt mycket bråk med de andras karaktärer. Vi körde nog bara 2-3 timmar, och sen började dom dricka öl i stället. Dom var ju runt 18 och hade inte sett varandra på länge (delades upp efter högstadiet).

Antar att just det mötet egentligen aldrig blev så viktigt. Det blev mest en besvikelse, men det kanske inte kunde bli lyckat efter så mycket peppande. Nördigheten har alltid funnits där, men jag kan nu säga att rollspel är en... "finare" form av nördighet och när jag började på gymnasiet i "storstan" så hittade jag några att rollspela med, och det var väl inte förrän då som jag kunde rollspela på riktigt. Så här i efterhand kan det tyckas att de tio åren mellan 6 och 16 bara var en väntan på att få rollspela på riktigt.
I övrigt tror jag att rollspelandet utvecklar mig socialt, både i teorin(förstå människor) och praktiken(agera "rätt") och att jag har band till många några (har ju inte så många) av mina närmaste vänner genom rollspel.

Nu är det visserligen jag som skrivit, så labyrinter av bisatser och parenteser förvirrar väl dom flesta och det blev kanske lite väl många namn i början, men men...

G

Guest

Guest
Vilket spel var det?
Chock.

97-98

Hur gammal var du?
Tio eller elva.

Vad minns du av det?

Jag minns att hela scenariot var placerat i Kupolen och att vi jagade en vampyr som barrikaderat sig där. Dessutom så blev vi anfallna av hamburgare på McDonalds.

Tja, sen den dagen har väl rollspel varit min största hobby i princip. Det har gått lite i vågor under åren men jag har alltid återvänt till rollspelen.

Mitt absolut första möte med rollspel var när jag hittade min brorsas välltummade exemplar av Mutant 2089 på vinden. Förstod dock inte riktigt hur det var tänkt att man skulle spela det - men alla vapenillustrationer och coola bilder gjorde ju att jag direkt insåg vilken skatt jag hittat.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vilket spel var det?

Min kompis Uffe sa att det hette Drakar och Demoner, men han hade aldrig någon regelbok. Jag tror inte att vi hade riktigt fattat det där.

Det borde ha varit i slutet av åttiotalet. 87-88, kanske?

Hur gammal var du?

8-9 år

Vad minns du av det?

Att jag gick runt i en labyrint hela tiden, och det kom orcher och slogs med mig. Jag hade en jättestor kaststjärna, som min kompis sa var en "morgonstjärna".

Morgonstjärna, förresten. Är inte det det häftigaste namn som finns på ett vapen?

Hur påverkade det dig?

Inte så mycket egentligen. Jag vill minnas att jag tyckte att det var ganska tråkigt. Jag ville vara spelledare, men det fick jag inte för min kompis och han gjorde bara en massa orättvisa grejor mot mig i äventyren.

Något år senare fick jag vara med och spela rollspel med en annan kompis och hans storebrorsa. Först då tyckte jag att det var roligt och insåg vad det gick ut på.

Jag tror att det var det svenska sagan om ringen-rollspelet någon gång i början-mitten av nittiotalet. Jag fick det av en kompis vars mamma hade köpt det till familjen så att de skulle kunna spela något på julaftonskvällen :gremsmile:

Ett mer eller mindre obegripligt spel som jag aldrig fattade ett skit med. Men det var fina illustrationer. Av MiG, tror jag.

Übereil

Swashbuckler
Robert Jonsson said:
Ubereil said:
Ja du, vad kan jag ha varit? 17, kanske. Robert, help me out here (Robert var SL - första gången jag träffade honom, för övrigt)!
Innan Angel kommit ut tror jag, så mellan 2002-2003 var det. Jag fick intrycket av att du inte alls hade roligt då, men nu inser jag ju att du bara var blyg då. Idag är du bättre att ta för dig!
Så tidigt, då var jag ju snarare 15-16. Och nej, så jättekul hade jag inte. Det samma kan sägas om min första riktiga kampanj, som var Mutant : Undergångens Arvtagare. I den satt jag mest och aldrig kom igång. Det var först i nästa kampanj (Hunter: The Vigil) som det började hända saker, vad jag minns.

Übereil

Übereil

Swashbuckler
För övrigt så funderar jag på om inte det faktum att jag började så sent (17-18 när jag började på riktigt), började med folk som var mycket äldre och hade mycket mer erfarenhet (det kändes som alla i gruppen var 27 och hade spelat i 10-15 år) gjorde att jag aldrig (mentalt) riktigt fick chansen att vara nybörjare. Jag har sedan startet kännt att jag varit tvungen att prestera på en nivå som ligger över min faktiska förmåga (långt över, i början) och att jag inte fick göra misstag för att inte förstöra för alla andra (min tafflighet skulle dra ner kvalitén på kampanjen för mycket).

Kanske om jag börjat när jag var 14 med mina högstadiepolare att jag varit en betydligt bättre spelare idag. Dålig i det här avseendet mäts i "kul" snarare än något abstrakt "bra"/"finkulturellt". Dvs jag hade kanske haft lättare att slappna av och släppa loss.

Übereil

solvebring

Superhero
Sicket jäkla bra inlägg! Det var ett rent nöje att läsa det. En skopa naiv barndom, en skopa nostalgi och ett par skopor humor.
... Ja, det är så det ska va! :gremdrink:

... tycker solvebring som log sig igenom hela Vitulvs inlägg, och som dessutom tycker att någon borde göra ett skummande ölstop att komplettera det där fjôlliga martiniglaset med.

Caravisi

Veteran
Petter42 said:
I övrigt hade jag bara kört friform med ett par killar i högstadiet. Det var väldigt oseriöst och eskalerade ofta till dess att nån var så mäktig att han "råkade" förstöra en planet och sådana saker.
Och en av dem var jag.

Det var första gången jag kom i kontakt med rollspel över huvud taget och Petter tippsade mig om bl. a. Morrowind.
I skolan gjorde vi ett flertal karaktärer varav min favorit var en man som var en tredjedel man, en tredjedel ängel och en tredjedel demon. Som ni förstår var det inte särskilt seriöst men tillsammans med de få cRPG-spel jag fick tag i så fick jag blodad tand.

Under antingen sista året på högstadiet eller första året på gymnasiet spelade vi seriöst för första gången. Fast jag får nog sätta citationstecken kring ordet seriöst men det var en stor förbättring och det var jättekul. Vi träffades en eller två gånger till och det hela var riktigt trevligt, men det var inte mycket mer med det.

Förra året (höstterminen på gymnasiets tredje år) så fick jag (eftersom Petter ofta var/är annorstädes) spelleda för första gången (annat än i högstadiet). Det hela gick bra och vi har haft totalt tre eller fyra möten i gruppen (en av medlemmarna är Petters inspirerande broder) och jag tycker det går galant, med undantag att vi inte spelar så ofta. Det enda jag kan önska är att vi spelar oftare men nu är jag ute på praktik i fem veckor, håller på att ta körkort och är i slutet på min sista termin. Jag har helt enkelt inte ork eller tid.

Vad jag har lärt mig om rollspelande: En spelare kan hitta på vad som helst. En spelledare skall alltid kunna ge spelare frihet att göra det de vill (men glöm inte bort konsekvenserna).

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Vilket spel var det?
Drakar och Demoner 2.1

Sommaren 84 el. 85 tror jag

Hur gammal var du?
ca 10

Vad minns du av det?
Spelade en jägare med arbalest som letade efter nycklarna till Maktens Portar i Döda Skogen. Tog oss in i magikern Vindhands undervattenskomplex och spelade även ett figurscenario där vår SL gjort iordning en rutad karta på en spånskiva.

Hur påverkade det dig?
Helt fascinerad över gränslösheten jämfört med "vanliga" spel. Spelade och spelledde från och till de följande 10 åren. Efter ett längre uppehåll hittade jag av en tillfällighet romanen Svavelvinter 2005 vilket återfödde intresset och har spelat/spellett sedan dess.

Återigen Svavelvinter. Minns att jag såg boxen i en leksaksaffär 1987 och gillade namnet och den blekgula färgen på lådan. Trodde först att det var ett nytt rollspel eftersom inga DoD-äventyr kommit i boxar tidigare. Såhär nästan 25 år senare så blev den blekgula boxen tillslut rollspel...

Genesis

Ni dés ni maître
Vilket spel var det?
Nå'n DoD-version

Öh, 90-talet?

Hur gammal var du?
Äldre än 8, yngre än 15.

Vad minns du av det?
Inte ett någe. Antagligen spelade jag med min bror och mina kusiner, som jag misstänker sysslade med rollspel innan jag började (men det är bara en gissning). Jag kommer ihåg att någon gång under min uppväxt spelade min bror en alv med två svärd. Det är ungefär så långt mina minnen av den tiden sträcker sig. Åh, och min kusin gjorde ett eget rollspel där man kunde spela balrog.

Hur påverkade det dig?
Jag började spela rollspel.

Minns inte.

Personlig notering: Jag fattar inte hur folk har så tydliga minnen av sin uppväxt. Mina tidigaste minnen som är mer än en lösryckt bild utan sammanhang är från när jag var typ femton. Innan dess är det mesta ett töcken.

Men så har jag också svårt att komma ihåg handlingen i en film jag såg förra veckan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Personlig notering: Jag fattar inte hur folk har så tydliga minnen av sin uppväxt. Mina tidigaste minnen som är mer än en lösryckt bild utan sammanhang är från när jag var typ femton. Innan dess är det mesta ett töcken.
Jag är precis likadan, och har ofta funderat på om jag är ensam om saken. Känns skönt att vi är två iaf...

Jag har under senare år försökt pussla ihop de lösa fragment jag har med sånt andra kunnat återberätta för att retroaktivt kunna bygga på minnena lite, så jag kan känna mig som en hyfsat normal människa.

För mig är det dessutom inte bara tiden innan 15, jag är sån vad gäller det mesta fram till för ett fåtal år sedan. Det skrämmer mig, ibland, hur dålig jag är på att minnas sånt som hänt mig. Medan jag däremot minns tydligt och klar enstaka händelser i rollspel, fakta och vad typ alla Transformers ur generation 1 heter och vad de förvandlar sig till.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Genesis said:
Mitt första minne är från tiden då jag låg i en barnvagn, lite mindre än 1 år gammalt. Det minnet är iofs. lösryckt, men jag minns kylan (det var vinter) och vyn.

Så att minnas en rollspelshändelse då jag var 12 som formade hela mitt liv är inte så svårt i jämförelse.

Mukwa

Swashbuckler
Vilket spel var det?

M2089.

Jag var 8 år första gången jag spelade, men vi spelade det inte som det var tänkt. Det hände nog först när jag var 9.

Vad minns du av det?
Jag och en kompis klurade ut hur man gjorde karaktärer (hjälpligt, alla rollpersoner inklusive robotar hade mutationer och det var säkert mängder av andra fel). När vi hade varsin cool gubbe bar vi ut böckerna, lådan och tärningarna på trappan som ledde in till huset och sedan läste vi ur introäventyret samtidigt som vi lekte hur vi sparkade, sköt och undvek attacker ur tomma luften från stridsrobotar och elakingar. Ibland stannade vi upp och konsulterade rollformulären och reglerna, slog några CL-slag för att se om vi lyckades, och agerade ut scenen med mer lek och improvisation. Vi tyckte att det var skitkul, men det tog ett tag innan vi förstod att det inte var tänkt att spelas så egentligen. Ett par månader efter spelade jag (egentligen spelledde) mitt första scenario. En kompis till oss som var ett par år äldre hade spelat nån gång innan, och jag läste igenom reglerna och gjorde ett eget äventyr med karta där nycklar var utritade, så att de kunde stanna upp och plocka upp rätt nycklar till rätt dörrar för att äventyret skulle fortsätta. Jag kommer ihåg att de fick uppdraget av en polischef som hette Helge och att en av dem tog en torkad brödlimpa ur ett skafferi och slog ihjäl en tjuv inne i ett hus med. Det var roligt :)

Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?Jag såg DoD (troligtvis -91) som en kompis berättade om, och det var då jag och min kompis ville börja spela (se ovan). Jag pratade om vad min kompis hade upplevt och jag var aspepp, men jag var lite för liten för att få vara med dem att spela. Min äldre bror (10 år äldre än mig) hade däremot kvar M1, M2089 och Chock från när han var typ 14-15. Det var detta som jag först ordentligt tittade på och läste i. Det tog lite längre tid efter en jäkla massa husreglande och lappande innan jag bestämde mig för att göra ett regelverk från grunden.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vilket spel var det? Dungeons & Dragons, ursprungsversionen

När spelade du ditt första rollspel? Gothcon I, maj 1977

Hur gammal var du? 18

Vad minns du av det? Grottkräl. Kompisen Dan, med en mesig magiker, provocerade två tungt rustade dvärgkrigare till angrepp ("Må era skägg växa inåt!") De anföll honom med yxor, men han besgrade dem med sin dolk.

Hur påverkade det dig? Jag tyckte det var bland det häftigaste jag någonsin gjort och blev omedelbart entusiast.

Vilket var det första rollspel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det? Empire of the Petal Throne (1976 års utgåva), ett par veckor före Gothcon. Jag bläddrade i det och fattade nada.

Storuggla

Champion
"Vilket spel var det?"

Drakar och Demoner. Vilken version vet jag inte exakt, men det bör vart fjärde.

"När spelade du ditt första rollspel?"

Det bör ha vart, rent matematiskt uträknat... 1988-89 någon gång?

"Hur gammal var du?"

Matematiken säger att jag bör vart 10-11 år gammal i sådana fall.

"Vad minns du av det?"

Jag spelade en riddare. Jag gick ut starkt och kokade gröt det första jag gjorde (jag frågade om man fick göra precis vad som helst och det är vad jag kom på att jag ville göra, för man kan inte äventyra på tom mage). Sen hoppade jag över ett staket. Sen anföll orcher och jag dog efter två stridsrundor.

"Hur påverkade det dig?"

Jag ville spela mer. Inte nödvändigtvis koka mer gröt, men mer spel! Det dröjde inte länge förän jag köpte första rollspelet jag hittade på Åhlens i Farsta sen - Mutant.

"Vilket var det första spel du kom i kontakt med om du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?"

Oj. Det var en svår fråga... vad fan kan det ha vart. Det bör ha vart Wastelands. Det fanns där på en hylla minns jag, men jag köpte det inte förrän långt långt senare.

Storuggla, horse and hound

Storuggla

Champion
"Empire of the Petal Throne (1976 års utgåva), ett par veckor före Gothcon. Jag bläddrade i det och fattade nada."

En vanligt förekommande reaktion på Empire of the Petal Throne! :gremgrin:

Storuggla, men det är bättre än så

Organ

Out of time, out of mind
Niklas73 said:
1982.

Niklas73 said:
Vilket spel var det?
DragonQuest. Andra spel som spelades kort därefter i ungefär samma veva var Drakar och demoner, Stormbringer, Traveller och Star Frontiers.

Niklas73 said:
Hur gammal var du?
Jag var tretton år gammal.

Niklas73 said:
Vad minns du av det?
Jag fick på nåder hoppa in i en redan pågående kampanj när en av de ordinarie spelarna inte var där. De ordinarie spelarna var mina kompisars storebrorsor som, vid behov, lust och plats lät sina småbrorsor vara med, och just denna gång spillde ynnesten över på mig. Vad rollspel gick ut på hade jag innan endast en tämligen suddig bild av. För mig var "spel" vid den här tiden lika med sådant som monopol, yatzy och fia med knuff. Men jag hade hört vilda berättelser av mina kompisar om hur de fått ge sig iväg på olika äventyr där man tampades med monster, plundrade gravkammare och hittade skatter. Och när jag till slut skulle få chansen att uppleva allt detta jag med så var jag så exalterad att jag knappt kunde bärga mig.

Av själva äventyret minns jag endast bitar men många av dessa bitar minns jag mycket klart. Vi hade fått i uppdrag att bege oss ut i en öken och där stjäla en stor diamant som fanns i ett tempel mitt i en stad befolkad av amasoner. På vägen dit minns jag att vi stötte på ett spöke som hade någon form av skräckattack, något jag tyckte var oerhört spännande. För att göra en lång historia kort så blev vi, efter ett par katastrofala smygförsök, tillfångatagna och slängda i en fängelsehåla. Efter ett tag gick det upp för oss att de planerade att införliva de mer välbyggda medlemmarna i partyt i deras harem. Dessvärre var min figur inte vad man kan kalla "fysiskt särskilt imponerande", så amazonerna beslöt sig raskt för att göra sig av med honom, något som de gjorde med besked. De petade raskt ut hans ögon, skar av hans tunga och öron, högg av hans händer samt skar bort hans könsdelar. Alla hans lösa delar lades i en påse som hängdes runt hans hals. I detta skick slängdes han sedan ut i öknen.

Niklas73 said:
Hur påverkade det dig?
Jag blev total-hooked och har så varit sedan dess. (Egentligen borde väl denna första spelsession avskräckt mig från rollspelande för evigt. Men så blev det inte. Undrar varför? Jag kanske har en latent masochistisk ådra?)

Niklas73 said:
Här är jag inte helt säker på att jag förstår vad du menar men de första gången jag såg spel till salu i en affär var när jag för första gången traskade in på Tradition när de låg på Storgatan 29 i Stockholm. Det torde ha varit kort efter min speldebut.

/Anders

jakobius

Veteran
Vilket spel var det?
Chock.

1986.

Hur gammal var du?
10 år.

Vad minns du av det?
Min storebror var spelledare och hade fått rollspelet i julklapp julen -85. Ett par kompisar och jag var spelare, jag spelade en walesare med yviga mustascher inspirerad av Lord Bolton på omslaget. Vi körde introäventyret "Skräck i Warwick house". En berusande känsla av frihet, en helt annan känsla än något spel jag tidigare spelat.

Hur påverkade det dig?
Det var omvälvande. Rollspel blev min huvudsakliga hobby framöver. Jag hade själv fått Drakar och demoner samma jul och började spelleda en egenhändigt hopsnickrad kampanj.

Vilket var det första spel du kom i kontakt med som du INTE spelade utan bara kollade på/såg det i hyllan etc och när var det?
Svenska Dungeons & Dragons tittade jag på i en butik i Göteborg men spelade aldrig. Senare var det Nya Mutant, jag bläddrade i det men tyckte inte att det verkade vara lika originellt och bra som Mutant 2.