Vilka frågor - vad tar du mig för, minnesmästare???
Första gången jag spelade var det en äldre polare som lät mig "prova på" - det var ADnD, jag spelade själv (solo), det var utan böcker och han hittade bara på vad som hände. Det var första gången som jag hörde talas om Orcs och Undeads och det var kul! Men jag förstod ingenting.
Jag minns även att jag i samma veva fick följa med honom till Tradition - när det låg i Gamla Stan, så det måste ha varit i början av 80-talet eftersom de flyttade från Gamla Stan 1982.
Sedan hände inget på ett par år, tills jag fick DoD (svarta Elric-boxen) i julklapp - jag tror att Sarkath Hans gravvalv följde med så det så det borde ha varit julen 1984.
Jag ringde min polare och bad honom komma över och förklara reglerna. Han kom över och sa: "det här är precis som RuneQuest" och jag förstod ingenting.
Ytterligare något år gick och jag fick vara med på en CoC-session (första gången jag fick höra talas om Lovecraft). Vi hittade ett par icke-Euklidiska monoliter och jag förstörde hela spelsessionen då jag vägrade lämna monoliterna förrän jag kommit på varför vinklarna inte stämde. Jag förstod ingenting.
Det äldsta spåret från mitt rollspelande är en Character Sheet från 1987; en ADnD Barbarian. Redan vid level 1 plundrade jag och min bror ett gravvalv och vi hittade massor med magiska föremål. Brorsan blev förstenad av en medusa och jag klev i en teleporteringsfälla och hamnade på en öde ö. Ett av de magiska föremålen jag fått med mig var en Periapt of Foul Rotting så min barbar fick spetälska och dog (efteråt fick jag reda på att ett av de andra magiska föremålen som jag fått med mig var en ring of three wishes...). Den här Character Sheeten har en jättefin Character Sketch eftersom han är omritad efter att han fick lepra. Det här var under min gymnasie-tid och det var då jag började spela på riktigt.
Även om DoD stod i bokhyllan så var det ADnD som gällde för hela slanten. Kan det ha varit för att allt lät häftigare på engelska?
Men det första som jag köpte bara för att titta på var GURPS Psionics eftersom jag tyckte att psionicsreglerna i ADnD var dåliga. Jag förstod ingenting och det blev att gå tillbaka och köpa GURPS Basics Rules. Nu förstod jag lite mer, men det skulle dröja ytterligare ett par år innan jag började spela GURPS.
Jag har alltid fnulat med egna husregler (och har även konstruerat ett och annat kortspel och brädspel). Jag skickade även in ett bidrag till någon ny DoD-produkt (Expert?): ett "realistiskt" hit-location system med "realistiska" skadetabeller - jag tror att jag fick svar från Mekanurg där han vänligt skrev: "tack, men det här var lite för avancerat". Refuserad tror jag visst att det kallas...
Mitt stora rollspelsprojekt var dock att korsa GURPS med DoD Experts/Gigants T20-system. Jag ansåg att GURPS var överlägset DoD, men jag var uppvuxen med d20/T20 (projektet höll på i c:a 20 år, tills GURPS4 kom och jag motvilligt erkände att 3d6 inte var så dumt ändå).
I de rollspel jag spelat har tärningsslagen haft stor betydelse (som i ADnD, inget fånigt friformande här inte) och mitt andra stora intresse förutom rollspel är poker där slumpen också har stor betydelse. Jag skulle säga att det rollspelen gett mig är en intuitiv förståelse för sannolikhetslära...