Nekromanti Div stuff bortskänkes

Troberg

Sinister eater
Jag har ungefär en shitload gamla datorer och skrivare som jag inte använder och inte kommer att använda. Alternativen är att plocka ut de delar jag ev kan ha nytta av och sedan köra resten på tippen eller att ge dem till någon som eventuellt har nytta av dem. Jag föredrar det senare.

Prylarna är ungefär:

10-20 stationära datorer, från 386 till P1.
En handfull matrisskrivare, en billig bläckis och en liten laser.
Några monitorer, 14".
Två seriella terminaler.
Några tomma datorlådor.
Ev lite annat blandat plock (tex några VHS-spelare).

Inga dunderburkar med andra ord, men användbara om man har speciella ändamål för dem. Kanske sätta upp så att man kan dela information diskret via chatt under rollspel? Mus och tangentbord ingår inte. Allt funkade när jag senast testade det, men det kan ha varit flera år sedan, så jag lämnar inga garantier.

Eftersom jag skänker bort stuffet så skickar jag ingenting och kör ingenting någonstans, hämtning på plats gäller (och platsen är Borlänge). Du måste inte ta allt, men jag är glad för allt jag blir av med.

Dimfrost

Special Circumstances
Flyttat inlägg

Köp- och säljforumet är endast till för saker med rollspelskoppling, därför har jag flyttat tråden hit.

/Dimfrost

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Köpes: Div stuff bortskänkes

ARGH!

Varför ska Borlänge behöva vara så förbålt långt bort? Låter som att du har flera av de saker jag behöver till min datorsamling... Framförallt lådorna med 386-P1 hade varit supernajs... Har letat efter en 486:a och en P90 samt en P133 hur länge som helst nu... En 386:a hade inte heller varit fel...

Hade bara logistiken kunnat ordnas, så ska du veta att datorer får ett bra hem hos mig. Hos mig får de kärlek och omsorg och blir rengjorda, omplockade, reparerade och återställda till så bra skick som möjligt, och används sedan för att antingen spela äldre spel eller agera musikspelardatorer, beroende på prestanda... Att meka med och ta hand om pensionerade datorer är en av mina största hobbies vid sidan av rollspelandet...

Gävle är det närmaste jag kommer, tyvärr. Som det ser ut ska jag ner till S-holm på måndag, men det hjälper inte heller, då jag misstänker att mitt resesällskap inte är så piggt på att göra omvägen.

Skit.

Troberg

Sinister eater

Framförallt lådorna med 386-P1 hade varit supernajs...
Hehe, jag har två tomma lådor som innehållit original-IBM 286 också. Bra om man vill bygga en verklig retromaskin!

Hade bara logistiken kunnat ordnas, så ska du veta att datorer får ett bra hem hos mig. Hos mig får de kärlek och omsorg och blir rengjorda, omplockade, reparerade och återställda till så bra skick som möjligt, och används sedan för att antingen spela äldre spel eller agera musikspelardatorer, beroende på prestanda... Att meka med och ta hand om pensionerade datorer är en av mina största hobbies vid sidan av rollspelandet...
Det är precis något sådant jag hoppades på. Nåja, om ingen annan vill ha dem så lär det väl dröja ett tag innan jag kommer för mig att köra till tippen, så det kanske dyker upp något tillfälle senare.

krank

Hehe, jag har två tomma lådor som innehållit original-IBM 286 också. Bra om man vill bygga en verklig retromaskin!
Ujujuj!

Fast om jag ska resa med tåg, vilket det nog blir, så måste jag ändå prioritera... Kommer väl att kunna frakta kanske... Jag vet inte, 2-4 burkar kanske. Skärmar tar för mycket plats och är otympliga, trots att det vore ett inte alltför föraktligt nostalgivärde i att ha en 14-tummare... =)

Det jag är ute efter är alltså primärt en 486:a, en P90 samt en P133. Kanske en P166 också, om du skulle råka ha en sådan. Hur väl känner du prylarna? Har du ordentliga specs, eller bara uppskattningar?

Det är precis något sådant jag hoppades på. Nåja, om ingen annan vill ha dem så lär det väl dröja ett tag innan jag kommer för mig att köra till tippen, så det kanske dyker upp något tillfälle senare.
Det låter bra. Jag kämpar just nu för att fixa så att jag får fortsätta vid Gävle, och får jag det så får jag ju också studielån+bidrag. Isåfall kommer jag nog att vilja företa mig en liten resa. Kollade just, och en resa med SJ skulle gå på kanske omkring 400 spänn tur och return, och det vore i allra högsta grad överkomligt för de där burkarna. Återstår isåfall bara att hitta i Borlänge, där jag aldrig varit... =) Men det blir ett problem lite längre fram, som sagt...

Troberg

Sinister eater

Hur väl känner du prylarna? Har du ordentliga specs, eller bara uppskattningar?
En gång i tiden har jag haft perfekt koll på det. Numera så har jag glömt detaljerna, så även om jag vet ungefär vad det är så är det inte exakt.

krank

En gång i tiden har jag haft perfekt koll på det. Numera så har jag glömt detaljerna, så även om jag vet ungefär vad det är så är det inte exakt.
Tja, om du vet tillräckligt för att, när jag kommer, utrusta mig med just de datorer jag nämnde ovan (en 486:a, en P90, en P133 och en P166) i den mån de öht finns i samlingen, så är det gott nog för mig - hälften av nöjet är ju arkeologin i att räkna ut vad det är för ljudkort, hur man hittar grafikdrivisar till prylarna, etc.

//Krank, som har börjat planera ett gamla-datorer-system, med en hög men smal, nästan fyrkantig hylla fylld av äldre datorer som alla styrs från en skärm, ett tangentbord, och en mus via KVM...

Troberg

Sinister eater

Tja, om du vet tillräckligt för att, när jag kommer, utrusta mig med just de datorer jag nämnde ovan (en 486:a, en P90, en P133 och en P166) i den mån de öht finns i samlingen, så är det gott nog för mig
Nja, jag har koll på vilken generation av processor det är och ungefär om den är tidig, mellan eller sen. Vissa står det dessutom på lådan (framför allt 486-orna) vilken klocka de går på.

486-or har jag gott om, i olika varianter. P1 är lite glesare, men jag tror att jag har en 90MHz och en 133MHz. Har även en handfull 386-or, plus en tower-modell av IBM PS/2 med den där varianten av 486 som sitter i en 386-sockel.

Cirka 2/3 av maskinerna är märkesmaskiner i någon form (Victor, AST, IBM (inklusive några IBM PS/2), Dell, Commodore, Goldstar osv), resten är hopplock av generella delar. Lådorna är en blanding av fullstora desktop, små desktop, minitower och fulltower. Kablage ingår bara i den mån de är specifika för maskinen ifråga.

Delar av stuffet syns på de sista två bilderna på den här sidan: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=67 . På de andra bilderna syns vakthundarna som äter upp inbrottstjuvar som försöker ta resten av mitt stuff.

Ingen behöver känna det som om de tar emot allmosor om de vill ha dem, jag ser hellre att grejorna används än att jag slaktar dem och slänger resterma.

krank

486-or har jag gott om, i olika varianter. P1 är lite glesare, men jag tror att jag har en 90MHz och en 133MHz. Har även en handfull 386-or, plus en tower-modell av IBM PS/2 med den där varianten av 486 som sitter i en 386-sockel.
Strålande. Då blir det nog en 486:a, en 90 och en 133... Den där towermodellen låter också intressant...

Jag tror att jag primärt är intresserade av desktopburkar, iaf om jag ska stapla dem som jag tänkt och koppla ihop dem med en KVM-switch... Däremot premierar jag också icke-märkesdatorer helt enkelt eftersom min erfarenhet säger att märkesburkar dels är krångligare att meka med och dessutom tenderar att lättare gå sönder - och, när det gäller äldre datorer, svårare att finna reservdelar till.

Troberg

Sinister eater
Last chance

Om ingen anmäler intresse och avsikt att hämta upp grejorna så börjar jag skruva ur de prylar jag eventuellt kan ha nytta av imorgon, sedan går resten till tippen.

krank

Re: Last chance

Ach, skit. Har inte möjlighet (=råd) att hämta upp dem just nu, så jag får leta på annat håll...