Mogger
Hipsteranka
Western är ett spel som alltid legat mig varmt om hjärtat och jag och min spelgrupp har haft en hel hög med riktigt coola kampanjer. Nu kan det snart (well, om någon månad eller så) vara dags igen och jag har funderat på lite tweakningar (inspirerad av Dust Devils).
1. Alla spelare har en Djävul. En Djävul är karaktärens dåliga sida, men även den som eldar på karaktären (samma princip som i mitt spel Revolver, men annan mekanik). Exempel på Djävul är Kallblodig, Alkoholist, Lögnare, Girig, etc. Din Djävul ger dig en extra T20 om den anses ha en dominerande inverkan på konflikten i fråga. Du kan också försaka din Djävul och belönas med en marker. I det senare fallet måste du aktivt ta avstånd från din Djävul (tills dess att du behöver den igen)
2. Du har två karaktärsdrag som beskrivs som ex. Snabb som en oljad blixt, Vacker som en sommarmorgon, Hård som sten, Kall som is, etc. För en marker kan du aktivera ett karaktärsdrag och få (ex) +5 på ditt FV.
3. Marker kan som sagt användas för att aktivera ett Karaktärsdrag men även för att förlora en konflikt på dina egna villkor. Alltså som extraliv med en twist (snott från 3:16).
Syftet är att din Djävul är lockande men riktigt dålig att använda sig av. Som sagt måste Djävulen fullständigt dominera i konflikten för att den ska kunna åberopas. Samtidigt måste du då och då föröska slå dig fri från din Djävul för att kunna överleva. Jag tror att den här ekonomin kan ge en ganska intressant dynamik.
I övrigt används Wsterns regler rätt av.
Kan det här funka?
1. Alla spelare har en Djävul. En Djävul är karaktärens dåliga sida, men även den som eldar på karaktären (samma princip som i mitt spel Revolver, men annan mekanik). Exempel på Djävul är Kallblodig, Alkoholist, Lögnare, Girig, etc. Din Djävul ger dig en extra T20 om den anses ha en dominerande inverkan på konflikten i fråga. Du kan också försaka din Djävul och belönas med en marker. I det senare fallet måste du aktivt ta avstånd från din Djävul (tills dess att du behöver den igen)
2. Du har två karaktärsdrag som beskrivs som ex. Snabb som en oljad blixt, Vacker som en sommarmorgon, Hård som sten, Kall som is, etc. För en marker kan du aktivera ett karaktärsdrag och få (ex) +5 på ditt FV.
3. Marker kan som sagt användas för att aktivera ett Karaktärsdrag men även för att förlora en konflikt på dina egna villkor. Alltså som extraliv med en twist (snott från 3:16).
Syftet är att din Djävul är lockande men riktigt dålig att använda sig av. Som sagt måste Djävulen fullständigt dominera i konflikten för att den ska kunna åberopas. Samtidigt måste du då och då föröska slå dig fri från din Djävul för att kunna överleva. Jag tror att den här ekonomin kan ge en ganska intressant dynamik.
I övrigt används Wsterns regler rätt av.
Kan det här funka?