Nekromanti Djupimmersionismen finns nog inte

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Craygh said:
Djupimmersionism är alltså som immersionism, fast mer?
Alltså, öh, typ. Immersionism - fast "djupare", öh. Alltså, man kan känna inlevelse i sin karaktär utan att känna att man "är" personen, liksom. I djupimmersionen tänker man inte på sig själv och rollpersonen som separata varelser.

Och sen är som sagt båda termerna egentligen missvisande eftersom det faktiskt ju som sagt går att leva sig in precis lika djupt i annat än karaktären. "Djupimmersionism" som begrepp skapades för att jag saknade ett ord för den sortens rollspel jag mest tyckte om, och just då var det ledigt och låg bättre i munnen än "krankimmersionism".

Simon

Swashbuckler
krank said:
Och sen är som sagt båda termerna egentligen missvisande eftersom det faktiskt ju som sagt går att leva sig in precis lika djupt i annat än karaktären. "Djupimmersionism" som begrepp skapades för att jag saknade ett ord för den sortens rollspel jag mest tyckte om, och just då var det ledigt och låg bättre i munnen än "krankimmersionism".
Jag tror att jag har sagt det förut, men jag tycker i alla fall att du ska använda "krankimmersionism". Då är det tydligt att det som diskuteras är din inmutade agendateori, inte nåt som borde få ha en bredare, mer common sensig, betydelse.

(Annars kanske "method-immersionism" kunde vara något, kopplat till hur method acting har en närmast transartad emotionell inlevelse i rollfiguren som ett ideal att eftersträva.)