Nekromanti Djupimmersionismen finns nog inte

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Introrant, hoppa över om du inte orkar läsa:

Det finns en del grejer det kan vara bra att veta om mig: Jag gillar definitioner, attgöralistor, mätare som går uppåt och säger ding när de är klara - och det tar ett tag för grejer att tränga in. Det senare är en grej många stört sig på; att jag argumenterar för A ena månaden, och får massor av mothugg men inte ger mig, och andra månaden har jag plötsligt bytt åsikt. Men så funkar det för mig. Diskussioner är platser där man prövar sina hypoteser och får in ny data, och när det nya sjunkit in kan det få bli en del av ens samling memplex, om man inte hade tillräckligt många argument mot. Lite som undertryckta memplex i Evolutionens Barn, men på en mer hanterlig nivå.

För ett tag sen skrev Genesis en del hyfsat clever grejer om djupimmersionism och immersionism. Det tog en stund för mig att greppa det, och jag är fortfarande skeptisk till att det inte skulle finnas någon poäng i att skilja på "inlevelse-i-X" respektive "inlevelse-i-Y" eftersom det bevisligen finns de av oss som under olika omständigheter föredrar det ena före det andra.

Det jag däremot kommit på är att djupimmersionism är ett skitdåligt namn på vad jag gillar, eftersom det blir en för bred term. Man kan känna precis lika djup immersionism i problemlösningen, i plotten, i dramat, i spelmekaniken, eller vad man nu lever sig in i.

Därtemot är Djupimmersionism, åtminstone här på forumet (och här och var internationellt också, tydligen, där "deep immersionism" dynts en eller ett par gånger i liknande sammanhang), ganska etablerat.

Så vad göra? Hitta på en ny term för just den typ av djup immersion som betyder total-inlevelse-i-karaktären eller hålla kvar vid den som finns?

Ord är viktiga, för utan gemensamma definitioner, om än aldrig så lösa, blir det svårt att kommunicera.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
När jag hör djup immersionism är det din bild bild av den som är etablerad i mitt sinne. Så jag säger, behåll.

Brynolf

Dum fan
Dito. De flesta termer används på inte särskilt perfekta sätt (vad fan är 'läppsyl', liksom?). Alla vet vad du menar med 'djupimmersionism', och det är ju huvudsaken.

Edit: Sölve hann emellan, så jag kan förtydliga att det är Endyamons post 'dito:t' syftar på.

Nabu

Warrior
Jag tror liksom Endyamon och Brynolf att man kan behålla "djupimmersion" som term, men om någon kommer på en bättre (bättre på ett för tillfället odefinierat vis) så är jag inte främmande för det heller.

Sedan skulle jag inte ha något emot ett OT-inlägg som förklarar lite mer utförligt vad som menas med djupimmersionen, så jag vet om jag ska skilja på den och den karaktärsimmersion som jag är ute efter när jag spelar.

Genesis

Ni dés ni maître
Det är väl bara att använda någon annan av de etablerade termerna? Eläytyjism eller turkuism. Okej, jätteetablerade är de kanske inte, men det är inte "djupimmersionism", heller. Länk.

krank

Nabu said:
Sedan skulle jag inte ha något emot ett OT-inlägg som förklarar lite mer utförligt vad som menas med djupimmersionen, så jag vet om jag ska skilja på den och den karaktärsimmersion som jag är ute efter när jag spelar.
Jag brukar snacka om djupimmersionism som "strävandet efter den fullständiga inlevelsen i rollpersonen". Alltså, målet är att man som spelare ska glömma bort sig själv och bara "vara" sin rollperson. Inget "jag" och "han" utan bara ett "jag" som är rollpersonen.

krank

Genesis said:
Det är väl bara att använda någon annan av de etablerade termerna? Eläytyjism eller turkuism. Okej, jätteetablerade är de kanske inte, men det är inte "djupimmersionism", heller. Länk.
Fast som jag uppfattar Turku så innehåller den skolan en hel massa ställningstaganden jag inte är beredd att ställa mig bakom. Eläytyjism hittar jag exakt två sidor som nämner när jag googlar, och ingen av dem var särdeles hjälpsam.

Genesis

Ni dés ni maître
Eläytyjism är samma sak som turkuism. Söker du på "eläytyjist" så hittar du betydligt fler sidor.

Kan dock inte påstå att jag är så insatt.

krank

Genesis said:
Eläytyjism är samma sak som turkuism. Söker du på "eläytyjist" så hittar du betydligt fler sidor.

Kan dock inte påstå att jag är så insatt.
Då ska jag sätta mig in. Problemet är som sagt att Turku blandar in (i sitt manifest) en massa grejer jag absolut inte är beredd att ställa mig bakom, som spelledarens ägande av spelvärlden till exempel.

Krille

Super Moderator
krank said:
Så vad göra? Hitta på en ny term för just den typ av djup immersion som betyder total-inlevelse-i-karaktären eller hålla kvar vid den som finns?
Jag brukade kalla det för "krankimmersionism" just för att särskilja det från vilken immersionism som helst och på grund av att vid tillfället var du den som skrek mest för det. Det tycktes inte om, så istället myntades "djupimmersionism".

Håhåjaja. :gremgrin:

krank

Genesis said:
"Karaktärsimmersionism" tycker jag är ett ganska passande namn, annars.
Jo, det tycker nog jag också...

Krille said:
Jag brukade kalla det för "krankimmersionism" just för att särskilja det från vilken immersionism som helst...
Det uttrycket borde väl betyda att man djupt lever sig in i hur det är att vara krank? Är det verkligen en särskilt vanlig spelstil?

- Mannen

Man Mountainman

Storsvagåret
Ord är viktiga, för utan gemensamma definitioner, om än aldrig så lösa, blir det svårt att kommunicera.
Att ord är viktiga är väl lite av en no-brainer. Däremot har du, som jag tidigare ofta påpekat, fel när du hävdar att man måste ha definitioner för att kunna kommunicera. Ett ords betydelse eller innebörd är inte detsamma som en definition av ordet, då det senare dessutom fordrar något slags explicit akt av betydelseförläning ("låt oss nu definiera X som Y").

Man kan alltså kommunicera alldeles utmärkt utan att först definiera sina ord. Vi människor gör det hela tiden i vår vardagliga språkanvändning.

På detta vis kan ord förstås komma att skifta i betydelse, få sekundära associationer och betyda delvis olika saker för olika människor. Men detta är så att säga en "feature, not a bug" i människospråket. Utan mångtydigheten i ordet "immersion" hade Genesis kanske aldrig kommit på idén att dra likhetstecken mellan immersion i en karaktär och andra former av engagerade aktiviteter.

Ordet "djupimmersion" har fått en viss, någotsånär väl fastställd innebörd genom och inom ramen för de diskussioner vi för här på forumet. Det tycker jag vi ska vara glada för — det, snarare än vår iver att skapa ständigt nya termer och ge dem ständigt nya definitioner, betyder att vår kommunikation fungerar. Låt orden leva sitt eget liv! Detta är mitt ödmjuka råd.

MrG

Swashbuckler
krank said:
Måste det inte finnas någon lajvterm för just det. Det har varit inne i lajvkretsar sedan jag slutade lajva på alvar typ (dvs typ femton år).

-Gunnar