Staffan;n47316 said:
Gällande magihandel är mitt önskemål för DMGn att man skriver något i stil med: "I de flesta världar är permanenta magiska föremål, och de flesta engångsföremål, på tok för värdefulla, sällsynta, och svårtillverkade för att användas i vanlig handel. Möjligtvis kan man byta föremål mot andra föremål eller mot tjänster. Men i andra världar, framför allt de där de är lättare att tillverka föremålen, sker en del handel med dem, och det fungerar ungefär så här:"
Precis.
Någon sorts riktlinjer - som DM kan använda eller inte - behövs verkligen.
Grundsatsen, dvs att ett magiskt +1 svärd skulle vara "ovärderligt" eller värt halva kungadömet, är nämligen bullshit. Helt oanvändbart.
Okej att vi talar om ett fantasirike som inte behöver följa vardagliga regler och fysiska lagar, men något sådant är fullkomligt ologiskt och helt ohållbart.
Ett magiskt vapen som alltid träffar och alltid gör +30 skador vore en sak. Det skulle man ju enkelt konstatera inte är av denna värld, eftersom det antagligen skulle one- eller twoshotta kungen och hans personliga livvakt även i händerna av den mest fumlige och svage hovtjänare/-inna.
Men nu talar vi om ett +1 Longsword. Och det är närmast omärkligt bättre, och det då i händerna av en kompetent stridsman. Utan noggranna studier går det inte att skilja från ett helt vanligt Longsword, vare sig i hur väl det träffar eller skada.
Och skulle du fått halva kungariket för ett sådant svärd, då hade du garanterat bytt bort det. Eller kungrike och kungarike, det räcker ju med ett års tjänstgöring av kungens personliga livvakt: för dig som låglevel-äventyrare är ju 10 Fighters överlägset mycket mer användbart än något magiskt föremål som helst, särskilt ett +1 Svärd. Det finns inget hot på låg level där inte 10 Fighters vinner... särskilt i 5th edition, som antagligen är den upplaga av D&D som mest gynnar antal jämfört med level.
Om man sedan betänker att vilken låglevel äventyrare som helst antagligen ramlar över ett sådant här svärd under sitt första år som äventyrare, följer det logiskt att det måste finnas rätt många sådana här +1 Longswords.
Då återstår bara att fråga sig: hur mycket guld har en person som kan tänka sig att lägga ner seriöst med cash på något så - ur den vanlige bondens eller hantverkarens perspektiv - meningslöst föremål.
För det är där priset uppstår. Inte för att speldesignern säger det, utan för att
pris är lika med utbud och efterfrågan, vare sig mer eller mindre.
Om sedan "rekommenderat cirkapris" sätts till 100 guld eller 1000 guld är av mindre intresse. (Jämför med ett halvt kungarike, som säkerligen värderas i miljoner guld, även om vi då talar varor och tjänster och inte cash)
Men jag hoppas verkligen DMG säger
någonting, eftersom
vi är rätt många som inte är intresserade av att göra en grej av minsta lilla equipment swap, utan (mycket) hellre lägger den tiden på prinsesräddande och orcherslaktande (typ).
(Jag ser personligen byteshandel och prutning som ett arbete jag aktivt undviker, på semesterresan såväl som i mitt rollspelande. Att det finns prislappar på saker som låter mig jämföra värdet med ett minimum av insats ser jag som en grundläggande självklarhet. Det innebär inte att det ska vara självklart att man kan omvandla guld till personligt designade items, bara att själva byteshandeln underlättas av teoretiska prislappar)
Dessutom vore det urtråkigt om DMG inte ger alternativ för vad man ska göra med alla de tusentals guld som regnar över dig när du spelar äventyr som Phandelver eller Tiamat...