Nekromanti DMG innehåll

anth

Vetefan
Halloj!
Nu har WotC släppt innehållsförteckningen för Dungeonmasters Guide:

Det är även bekräftat att konverteringsguider för DnD4, DnD3 och OSR kommer att släppas som gratis-pdf:er (för de fick inte plats i DMG).

CapnZapp

Myrmidon
Min fråga är:

Om nu 5e inte per default innehåller priser på magiska föremål, vad är tanken att äventyrarna då ska göra med allt sitt guld?

(Om om du nu vill utbrista "men det är väl självklart, klart man ska lägga guld på att få xp, eller på att bygga borgar" eller vad som helst, så missar du poängen. Poängen är att om nu WotC inte lockar spelarna med magisk loot för sin kosing, vad lockar de med då, och hur säkerställer de att spelarna fortfarande är intresserade?"

Alternativet är att DMG innehåller priser och riktlinjer för magiska föremål i samma grad som 3e (och 4e), men det säher innehållsförteckningen ingenting om...

anth

Vetefan
CapnZapp;n46998 said:
Min fråga är:

Om nu 5e inte per default innehåller priser på magiska föremål, vad är tanken att äventyrarna då ska göra med allt sitt guld?

(Om om du nu vill utbrista "men det är väl självklart, klart man ska lägga guld på att få xp, eller på att bygga borgar" eller vad som helst, så missar du poängen. Poängen är att om nu WotC inte lockar spelarna med magisk loot för sin kosing, vad lockar de med då, och hur säkerställer de att spelarna fortfarande är intresserade?"

Alternativet är att DMG innehåller priser och riktlinjer för magiska föremål i samma grad som 3e (och 4e), men det säher innehållsförteckningen ingenting om...
Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte kolla - men kunde man utläsa av innehållsförteckningen i 3E/4E att magiska föremål var prissatta?

PHB har pris på Potion of Healing, en flaska kostar 50 gp. Varför skulle DMG inte har priser för övriga magiska föremål?

Sedan förstår jag inte riktigt ditt resonemang.
Menar du att du låter dina spelare köpa magiska föremål?
Det har jag aldrig tillåtit under de 25 år som jag varit spelledare. Inte ens när jag spelade DnD4 (vilket iofs var en väldigt kort tid) - och jag har aldrig haft något av de problem som du nämner.

Dessutom har massor med d20-spel klarat sig utan priser på magiska föremål. Jag har för mig att priserna inte ingick i licensen.
CapnZapp said:
Vart går alla de tiotusentals guld som tryckta äventyr genererar till då?

Såvitt jag minns 3e fanns det egentligen bara stöd för en rejäl money sink: magic items
anth said:
Alla spelgrupper gör på sitt eget sätt så jag kan bara tala för mig själv - men mina spelare har aldrig haft problem att göra av med pengar.
En spelare blev kung, men kom fram till att det genererade ännu mer pengar. Så han införde ett års betald allmän värnplikt för hela kungariket (både kvinnor och män), det tömde statskassan väldigt snabbt. :)

Rob

Veteran
Att det går att köpa magiska föremål utöver consumables ser jag som något extremt negativt för spelet. Det innebär helt plötsligt att magiska föremål blir en del av "builds" (eller ännu värre en del av ens "concept" *groan*) och av dpr beräkningar för att man räkna med att få dem när man får pengar.
CapnZapp said:
Jahadu. Men nu var min fråga om 5e har dessa regler, utan att lägga någon värdering.
Rob said:
DMGn har inte kommit ut så jag råder dig att mejla Mike Mearls...

slanfan

Hero
Om DnD 5 inte innehåller priser för magiska föremål så har vi kanske ett problem, eller en möjlighet.

DMG ser ju ut som vanligt, ska bli kul att läsa, men trist att köpa.

God45

#PrayersForBahakan
Rob;n47018 said:
Att det går att köpa magiska föremål utöver consumables ser jag som något extremt negativt för spelet. Det innebär helt plötsligt att magiska föremål blir en del av "builds" (eller ännu värre en del av ens "concept" *groan*) och av dpr beräkningar för att man räkna med att få dem när man får pengar.
Är det inte bara att plocka ut den grejen precis som man gjort sedan 3ed. Är det här verkligen något att klaga på?
Rob said:
Naturligtvis men det gör att alla nya rollspelare fastnar i det tänket ("-nej tack Lady of the lake Excalibur passar inte min build men jag kan sälja det och skapa en flaming dancing spiked chain istället som jag alltid har drömt om").
God45 said:
Jag tvivlar på att folk "fastnar i det".
Rob said:
Jag skulle vilja påstå att flaggskeppsprodukterna för världens största rollspel, Pathfinders APs, bygger helt och hållet på den filosofin och därmed kommer det för väldigt många att definiera hur man skall hantera magiska föremål.

Godzillikles

Veteran
Konstaterar något besviket att det åtminstone inte i innehållsförteckningen står något om alternativa XP-lösningar (som XP för guld). Får lösa det själv, eller hoppas att någon annan löser det. (Vilket "någon annan" kommer ha gott om tid till eftersom vi inte skaffar 5e-böckerna förrän nuvarande kampanj är klar, vilket förmodligen inte blir förrän nästa år någon gång!)

anth

Vetefan
Godzillikles;n47201 said:
Konstaterar något besviket att det åtminstone inte i innehållsförteckningen står något om alternativa XP-lösningar (som XP för guld).
Jag kan inte se varför det skulle ha en egen rubrik i innehållsförteckningen.
Stycket om xp är på 3 sidor, det räcker mer än väl för optional rules.
Och skulle det inte finnas med i DMG:n så kommer det med i conversion guides som ska släppas som gratis pdf:er.

Sapient

Swashbuckler
Nu börjar det bli några år sedan jag spelledde, då i 3.5. Men ja, snabbköp för magiska vapen är ett aber. Men det är på sitt sätt också total omöjlighet att köpa annat än consumables.

I en värld där magi inte alls är ovanlig, utan tvärtom har var och varannan person i äventyrarkretsar möjlighet att kasta någon form av spells (än mer så nu i 5:an) och det - åtminstone i de tidigare versionerna - också fanns specifika feats mm som lämpade sig mer för vissa typer av vapen än andra, så blev det potentiellt obra för spelarna.

Jag har både spellett och spelat i situationer där kanske framför allt krigarinriktade karaktärer inte kunde utnyttja reglerna till max, därför att de så att säga satt fast med ett magiskt vapen som var okej men inte bra men samtidigt skulle det inte löna sig att byta till rätt sorts vapen - men utan magibonus.

Okej - detta är inget enormt problem i sig. I OSR uppstår liksom inte ens frågan. Men där och då gjorde det - därför att det inte var OSR. Därför att alla de där buildkedjorna v feats mm fanns och därför att de som valde att spela martial characters inte fick samma möjlighet till att realisera sin karaktärs potential som de som valde magibaserade klasser fick utan hinder.

På många sätt är mitt intryck att 5:an tagit åtminstone ett mycket stort steg för att ta bort själva grunden till problemet. Det är bra.

Behövs det tillfällen för spelarna att så att säga byta upp sig med jämna mellanrum, så går det ju alltid att ordna genom att de helt enkelt träffar andra partyn och byteshandlar. "Hmm, ett plus 2 läderharnesk säger du? Vad sägs om att byta mot den här dolken som ger bonus på backstabbing?"

Staffan

Myrmidon
Gällande magihandel är mitt önskemål för DMGn att man skriver något i stil med: "I de flesta världar är permanenta magiska föremål, och de flesta engångsföremål, på tok för värdefulla, sällsynta, och svårtillverkade för att användas i vanlig handel. Möjligtvis kan man byta föremål mot andra föremål eller mot tjänster. Men i andra världar, framför allt de där de är lättare att tillverka föremålen, sker en del handel med dem, och det fungerar ungefär så här:"

Godzillikles

Veteran
anth;n47209 said:
Jag kan inte se varför det skulle ha en egen rubrik i innehållsförteckningen.
Stycket om xp är på 3 sidor, det räcker mer än väl för optional rules.
Och skulle det inte finnas med i DMG:n så kommer det med i conversion guides som ska släppas som gratis pdf:er.
Stirrade mig blind på den där innehållsförteckningen jag vet inte hur länge - lyckades inte se det.
edit: Jag ser det alltså nu, när du säger det, men inte då, när jag skrev det förra inlägget.

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n47316 said:
Gällande magihandel är mitt önskemål för DMGn att man skriver något i stil med: "I de flesta världar är permanenta magiska föremål, och de flesta engångsföremål, på tok för värdefulla, sällsynta, och svårtillverkade för att användas i vanlig handel. Möjligtvis kan man byta föremål mot andra föremål eller mot tjänster. Men i andra världar, framför allt de där de är lättare att tillverka föremålen, sker en del handel med dem, och det fungerar ungefär så här:"
Precis.

Någon sorts riktlinjer - som DM kan använda eller inte - behövs verkligen.

Grundsatsen, dvs att ett magiskt +1 svärd skulle vara "ovärderligt" eller värt halva kungadömet, är nämligen bullshit. Helt oanvändbart.

Okej att vi talar om ett fantasirike som inte behöver följa vardagliga regler och fysiska lagar, men något sådant är fullkomligt ologiskt och helt ohållbart.

Ett magiskt vapen som alltid träffar och alltid gör +30 skador vore en sak. Det skulle man ju enkelt konstatera inte är av denna värld, eftersom det antagligen skulle one- eller twoshotta kungen och hans personliga livvakt även i händerna av den mest fumlige och svage hovtjänare/-inna.

Men nu talar vi om ett +1 Longsword. Och det är närmast omärkligt bättre, och det då i händerna av en kompetent stridsman. Utan noggranna studier går det inte att skilja från ett helt vanligt Longsword, vare sig i hur väl det träffar eller skada.

Och skulle du fått halva kungariket för ett sådant svärd, då hade du garanterat bytt bort det. Eller kungrike och kungarike, det räcker ju med ett års tjänstgöring av kungens personliga livvakt: för dig som låglevel-äventyrare är ju 10 Fighters överlägset mycket mer användbart än något magiskt föremål som helst, särskilt ett +1 Svärd. Det finns inget hot på låg level där inte 10 Fighters vinner... särskilt i 5th edition, som antagligen är den upplaga av D&D som mest gynnar antal jämfört med level.

Om man sedan betänker att vilken låglevel äventyrare som helst antagligen ramlar över ett sådant här svärd under sitt första år som äventyrare, följer det logiskt att det måste finnas rätt många sådana här +1 Longswords.

Då återstår bara att fråga sig: hur mycket guld har en person som kan tänka sig att lägga ner seriöst med cash på något så - ur den vanlige bondens eller hantverkarens perspektiv - meningslöst föremål.

För det är där priset uppstår. Inte för att speldesignern säger det, utan för att pris är lika med utbud och efterfrågan, vare sig mer eller mindre.

Om sedan "rekommenderat cirkapris" sätts till 100 guld eller 1000 guld är av mindre intresse. (Jämför med ett halvt kungarike, som säkerligen värderas i miljoner guld, även om vi då talar varor och tjänster och inte cash)

Men jag hoppas verkligen DMG säger någonting, eftersom vi är rätt många som inte är intresserade av att göra en grej av minsta lilla equipment swap, utan (mycket) hellre lägger den tiden på prinsesräddande och orcherslaktande (typ).

(Jag ser personligen byteshandel och prutning som ett arbete jag aktivt undviker, på semesterresan såväl som i mitt rollspelande. Att det finns prislappar på saker som låter mig jämföra värdet med ett minimum av insats ser jag som en grundläggande självklarhet. Det innebär inte att det ska vara självklart att man kan omvandla guld till personligt designade items, bara att själva byteshandeln underlättas av teoretiska prislappar)

Dessutom vore det urtråkigt om DMG inte ger alternativ för vad man ska göra med alla de tusentals guld som regnar över dig när du spelar äventyr som Phandelver eller Tiamat...

chrull

Stockholm Kartell
Men nu talar vi om ett +1 Longsword. Och det är närmast omärkligt bättre, och det då i händerna av en kompetent stridsman. Utan noggranna studier går det inte att skilja från ett helt vanligt Longsword, vare sig i hur väl det träffar eller skada.
Va? Ett +1 Longsword är ju en stor grej! I 3.X så hade vi att 1 av 3 av dem LYSER. I ODD var hälften av dem intelligenta. I alla(?) versioner så kan de skada sånt som i vanliga fall är odödligt. Andar, demoner och änglar.

CapnZapp

Myrmidon
chrull;n47556 said:
Va? Ett +1 Longsword är ju en stor grej! I 3.X så hade vi att 1 av 3 av dem LYSER. I ODD var hälften av dem intelligenta. I alla(?) versioner så kan de skada sånt som i vanliga fall är odödligt. Andar, demoner och änglar.
Det är en "stor grej" för att du eller DMGn säger det.

Men om du tittar på funktionen, vad är då den stora grejen med att få +5% träffchans och +1 skada (ofta +10% eller mindre).

Och "stor grej" och "stor grej", klart ovanstående bonusar är en stor grej, ungefär som att hitta tillbaka till värdshuset eller rädda prinsessan är en stor grej.

Men det är inte en "ovärderligt fynd" stor grej.

Nu talar jag om ett +1 vapen utan några som helst extraförmågor. Ingen lampa, inga änglar.
Och jag talar ur lågnivåäventyrarens synvinkel. På högre level blir det ju värdefullt med ett vapen som kan hugga monster som är motståndskraftiga mot omagiska vapen.

Kalla mig trist, men om enda anledningen till att jag ska ooh:a och aah:a över ett +1 Longsword är att DM säger det, så vill jag inte vara med.

Eller rättare sagt, jag vill inte ändra på hur du spelar, jag vill bara att DMG ska stödja även min spelstil :)

anth

Vetefan
CapnZapp;n47559 said:
Det är en "stor grej" för att du eller DMGn säger det.

Men om du tittar på funktionen, vad är då den stora grejen med att få +5% träffchans och +1 skada (ofta +10% eller mindre).
Nej. Det är en stor grej för att DnD5 säger det.
Om du inte tycker att det är en stor grej kan du försöka slåss mot en varulv eller skugga utan magiska föremål - jag skickar mina kondoleanser till din rollpersons begravning redan nu. :)

Jag spelleder just nu "Starter Set"-äventyret för en grupp som just blivit level 3.
De har ETT magiskt föremål. Inte ett föremål var, utan hela gruppen delar på ett föremål.
Och vid denna nivå är det helt OK att skicka både varulvar och skuggor mot dem. Att rollpersonerna inte klarar av att skada sina motståndare är inte mitt problem som spelledare, utan spelarnas problem.

chrull

Stockholm Kartell
CapnZapp;n47559 said:
Nu talar jag om ett +1 vapen utan några som helst extraförmågor. Ingen lampa, inga änglar.
Och jag talar ur lågnivåäventyrarens synvinkel. På högre level blir det ju värdefullt med ett vapen som kan hugga monster som är motståndskraftiga mot omagiska vapen.
Alltså, ett föremål som listas som +1 Longsword ska enligt 3.x ha 30% chans att lysa som en Light spell när det är draget/på kommando.
Ett magiskt vapen behövs för att skada spöken, demoner och änglar. Ett +1 Longsword är ofta nog. Inga "specialförmågor" på vapnet behövs.
I OD&D (iaf enligt Delving Deeper) var 50% av alla magiska vapen intelligenta på något sätt. Hittar man ett +1 Longsword skulle man kontrollera om det var intelligent.

Men om DMG den här generationen inte listar priser (vilket jag tror att den kommer göra) så rekommenderar jag att kolla på tex d20pfsrd.com

Staffan

Myrmidon
Det vi framför allt inte vet om magiska prylar i D&D5 är hur lätta de är att tillverka. I D&D3 var tillverkning av magiska föremål tämligen enkelt: lär dig rätt feat, ha rätt spells, spendera pengar och tid, så har du prylen. D&D4 var ungefär liknande, fast jag har för mig att "ha rätt feat, ha rätt spells" var utbytt mot "ha rätt ritual," och man tjänade inga pengar på att tillverka magiskt föremål på egen hand, utan enda bonusen var att man kunde få precis det föremål man ville ha till sin "build." Under sådana förhållanden är det fullständigt rimligt att det dyker upp en handelsekonomi runt de magiska föremålen.

I äldre versioner var det dock rätt mycket svårare att göra magiska föremål. Det var bara rätt mäktiga magiker som kunde göra det - jag är för lat för att slå upp det, men jag har för mig att wizards var tvungna att vara level 9 för engångsföremål som scrolls och potions, och level 11 för riktiga prylar (präster hade det lite lättare men var å andra sidan begränsade i vad de kunde tillverka). Du behövde även göra en rätt stor investering i ett magiskt lab, och varje föremål krävde diverse underliga komponenter och/eller procedurer. Då är vi inte längre riktigt i en position där greven ser till att alla medlemmar av hans livvakt har varsitt +1-svärd, för det finns helt enkelt inte så vansinnigt många +1-svärd.

Och som Zapp nämner, ett +1-vapen är inte direkt en stor game-changer för en lågnivå-äventyrare, utan det coola med den är när man kommer upp på mellannivå och behöver det för att slåss mot vissa monster. Och vet du vad mellannivå-äventyrare ofta har rätt gott om? Guld.

Men det vi vet om magiska föremål är att de är klassificerade i olika "vanlighetsgrader": Common, Uncommon, Rare, Very Rare, och Legendary. Det verkar som om "grundinställningen" är att det inte är några problem att köpa Common-saker, då Potion of Healing klassas som Common och finns i PHB för 50 gp. Även scrolls gjorda på cantrips och level 1-spells är Common. Magiska vapen är Uncommon till Very Rare, och magiska rustningar är Rare till Legendary.

Jag har inte Starter Set, så jag vet inte hur Lost Mines of Phandelver är med att dela ut magiska prylar. Hoard of the Dragon Queen är tämligen restriktivt - i del 4 (då RP bör vara level 4) finns det eventuellt ett +1-vapen, men det är en möjlig konsekvens av ett möjligt encounter, så det är inte direkt säkert att man får tag på det. I del 6 (level 5) finns ytterligare ett magiskt vapen med en specialförmåga, men det ligger undangömt. Det är inte förrän i del 7 som det börjar regna magiska prylar, och de flesta av dessa får man tag i Charlton Heston-style.

CapnZapp

Myrmidon
Så diskussionen inte spårar ut i "jag vill inte ha magic item priser" - min grundläggande invändning är alltså:

Om det inte går köpa magiska vapen för pengarna, vad kan jag spendera dem på då?

DMGn måste besvara denna fråga. För närvarande har våra RP i Phandelver tusen guld vardera (tror jag) men det finns ingenting worthwhile att spendera guldet på.

("köp tjugo healing potions" är inte worthwhile, det är astrist)

Detta är inte bara astrist, det är helt oacceptabelt.

Sedan är det en annan sak att även om DMG ger ett alternativ, hur vet WotC att vi tycker det är lika roligt som att köpa magiska föremål?

Med andra ord, jag föredrar att en prislista inkluderas som ett av många alternativ för de spelare vars främsta drivkraft samla guld är att pynta sin karaktär med plusbonusar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag ser fram emot att läsa kapitel 5 mest, helt klart. Visserligen bara 20 sidor, men det är sånt jag känner att jag vill lära mig mycket mer om. Appendix A lockar också.