anth
Vetefan
Nu kommer jag antagligen att göra dig djupt besviken, men det här är första (och antagligen sista) gången som jag överhuvudtaget räknat på encounters i DnD5.God45;n48815 said:Nu ska det sägas att anth gör det här med matte och planering och grejer vilket är ett professionellt sätt göra det på.
Jag ser "Oh, Kill-murder-scorpion! Den har jag inte använt innan!" och slänger in den. Spelarna är smarta nog att döda den eller undvika den. Eller, det är så jag gör de få gånger jag använder en monster manual i alla fall.
Och den enda anledningen att jag ens räknade är att chrull inte tycker om när jag snyter ut siffror utan att kunna backa upp dem eller ange källa.
När jag byger encounter slänger jag bara ihop ett par saker som jag tycker verkar kul. Eller så slumpar jag fram saker.
Jag tycker att balanserade encounters är det tråkigaste som finns och jag förstår inte spelledare som i förväg försöker räkna ut hur spelarna ska klara av äventyret.
Min inställning är: "Det här verkar svårt, undrar hur spelarna ska klara av det här."
En bra spelomgång är när spelarna överraskar mig - och det är så mycket lättare att bli överraskad om jag inte själv vet hur spelarna ska klara av äventyret.
Det betyder inte att jag saknar metod i galenskapen. Jag har 30 års erfarenhet av DnD, varav 25 år som spelledare. Samt att jag har extremt lätt för matematik och tycker att de nya encounter-reglerna är huvudräkning på dagisnivå.
Jag har alltså en ryggmärgskänsla för vad som är bra eller dåligt på ett sätt som många andra spelledare inte ens får om de sätter sig ner med papper och penna och räknar. Därför har de svårt med encounters på ett sätt som är obegripligt för mig.
Skillnaden mellan mitt sätt och WotCs sätt att bygga encounters kan liknas med:
- WotC vill att alla ska ha säkerhetsbälte på sig och att alla sitter i en stor SUV som kör på en trefilig väg där maxhastigheten är 50 km i timmen och ingen bryter mot några trafikregler samtidigt som alla i bilen sjunger.
- Jag vill köra enduro en månlös natt när åskan går.
Någon kanske tycker att mitt sätt att spelleda är vansinnigt, men jag kan bara kontra med att jag ännu inte har några dödsfall i DnD5, medan andra som kör de mes-encounters som finns i äventyret har massor med dödsfall och i vissa fall även TPK.
Det kan ha att göra med att mina spelare vet hur mycket jag bryr mig om deras rollpersoner: precis lika mycket som Cthulhu bryr sig om mänskligheten.