Nekromanti DN Kultur idag. Seger eller nederlag?

Björn Hellqvist

Swordsman
GTA osv

Haken var att man uppmärksammade - livfullt illustrerat av exempel ur spelen - våld mot kvinnor. Manliga figurer sparkade, slog, pryglade och sköt lättklädda kvinnliga figurer. Det sattes i samband med fall av kvinnomisshandel/övergrepp. Även om våldet mot kvinnor inte är något som är själva spelets motiv, så är möjligheten att utöva våldet illa nog. I allmänhetens ögon är det osmakligt, och kan hjälpa förslag om förbud.

Troberg

Sinister eater
Re: GTA osv

Haken var att man uppmärksammade - livfullt illustrerat av exempel ur spelen - våld mot kvinnor.
Nu kan jag ju ha missat något här, men jag har inget minne av att Duke gör något våldsamt mot kvinnor, tvärtom. Allting annat är fair game, och hans kvinnosyn kanske inte direkt är jämlik ("Shake it baby!"), men han är inte våldsam mot dem.

GTA har iofs våld mot kvinnor, men inte specifikt mot kvinnor utan mot fotgängare i allmänhet (varav en oproportionellt lite del är kvinnor), vilket måste anses som behjärtansvärt så här i juletider. Jag menar, de där fotgängarna förökar ju sig som ohyra!

Misstänker att det här är en sedvanlig mediavinkling.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Datorrollspel Vs. Bordsrollspel

Men chansen är väl stor att den här utvecklingen kommer gå frammåt.
Och det är utveckling vi pratar om. inte hur det är nu.
Som det ser ut nu så verkar ju datorrollspelen kunna funka som rollspelssessioner snart. Om man bara kombinerar Morrowind med NWN så att säga..

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Re: GTA osv

Den här diskussionen kan ni ta i allmänna spelforumet om någon stans här på forumen tack.

Azagthoth

Myrmidon
Det här blir ju otroligt OT (vilket vi inte borde syssla med), så jag fattar mig kort.

En diskussion har inga ramar, om vi endast pratade om det som var förutbestämt skulle vi aldrig komma framåt, utvecklingen skulle stagnera. Jag nappade på ditt inlägg på grund av någonting, det var detta jag besvarade. Detta var dock inte vad du ursprungligen ville diskutera, då får du välja om du, i din tur, nappar på det jag skrev som svar till dig.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vad har hänt med rollspelen. har de utvecklats?"

Kanske inte så mycket som man hade kunnat önska, men hur spelarnas bild av ett rollspel blir beror väldigt mycket på deras egna åsikter och bakgrund samt vilken spelledare de har. Mitt eget rollspelande har utvecklats i takt med att jag själv har det och så är det nog för det flesta. Sedan kan förstås fråga sig om det går att mäta rollspelens ökade eller minskade kreativitet eller kreativitet överhuvudtaget.

"Datorrollspelen har ju gått från helt linjära saker till friheten vi har i morrowind. Där ser vi ju en skillnad. Kan vi se något liknande hos rollspelen?"

Visst har friheten i datorspelen ökat men den har ännu inte hunnit ikapp den som finns i rollspelen. Även om Morrowinds värld är gigantisk och full av överaskningar så är dialogen fortfarande lika torftig. Man satsar mer på yta än innehåll. Risken finns förståss att denna utveckling även kan komma att gälla rollspelen.

"När Rollspelsvetenskap är en universitetsutbildning?"

Aldrig gissar jag, fast konstigare saker har ju hänt. Kommer det att inträffa så kommer man säkert att fokusera på en annan sorts rollspel än den vi själva utövar.