Re: Datorrollspel Vs. Bordsrollspel
Ja men det hjälper inte, IMHO.
För mig skulle aldrig ett datorspel kunna ersöätta ett klassiskt rollspel. En förgrening skulle kanske vara bra, men om bordsrollspelen försvann helt skulle det vara en stor förlust, i alla fall för mig.
Visst, jag kanske skulle kunna se de jag spelar med över internet i något chatrum eller så, men det är inte som att se och prata med någon i verkligheten. Dessutom gillar jag inte att man redan har en färdig bild av miljöerna. Jag drömmer mig hellre bort och låter fantasin leka med miljöerna som spelledaren beskriver istället för att få bilden helt färdig på en skärm.
Dessutom kommer dataspel alltid att ha gränser. I ett rollspel kan man gå vart som helst, prata med vem som helst, göra vad som helst. Om man ska prata i klychor så är det bara fantasin som sätter gränserna, det är det inte i ett dataspel. Man kommer kommer aldrig kunna göra vad som helst i ett dataspel. Någonsorts begränsning kommer alltid att finnas. Världarna kan inte vara hur stora som helst. Man kanske kommer kunna snacka med alla människor, men hur många människor kommer så att vandra på gatorna? Ett realistiskt antal? Tror inte det. Kommer slumpmomentet att finnas där? Alltså om jag går på en stor gata i en stor stad. plötsligt stöter man ihop med en fiskare som bär på en stor korg med strömming utan att se honom och välter ut hans korg med fisk. Det är oklart vem som bär skulden för krocken och man har ett långt gräl. I ett dataspel skulle förmodligen bråket redan vara inspelat, eller så skulle det komma upp en dialogruta med alternativa svar. Detta är ändå inte total frihet. Om det är ett onlinespel där alla personer i spelet har människor som styr dem kan man ju bruka bäst fan man vill, men kommer antalet spelare vara tillräckligt? Kan de tillsammans befolka en hel stad? Om inte, vad gör stadsborna? Kan man prata med alla dem? Sitter de hemma hela dagarna i hus man kan eller inte kan gå in i? Kommer speltillverkarna lösa dett spel genom att inte ha några stora bosättningar? Hur realistiskt är det?
Man kommer att begränsas av de som gör spelet, det är ett faktum. Man begränsas inte alls på samma sätt av spelledare eller regler.
Det kommer ju inte heller handla om rollspel fast via datorn. Med detta påstående menar jag att det är två helt olika sorters rollspel. Vid bordsrollspel har man en spelledare som skriver äventyr osv. Detta finns inte i datorspel, nu talar jag alltså en multiplayer värld på en massa servrar. Alltså kommer det så helt olika ut. Spelarna kommer tillsammans bestämma vad man kommer att göra, vilket vissa kanske tycker är bra. Jag tycker det dock är trevligt med en spelledare som gör i ordning ett äventyr eller scenario, då ligger det mycket tankar och funderingar bakom. I ett datorrollspel kommer man kunna tala och interagera med andra spelare men där finns det ingen spelledare som skapar ett spännande/roligt/skrämmande/intressant/vadsomhelst äventyr utan man får imrovisera eller gå efter en story i spelet (om dessa nu kommer att ha en story, har de det kommer ju storyn förr eller senare ta slut, man har klarat spelet... Man kan inte klara ett rollspel). Rolltolkningmomentet finns ju inte heller där! Är det då egentligen fråga om rollspel? i ordets rätta bemärkelse? Alltså man kommer ju kunna tala med männsikorna... men kommer man göra det som sig själv eller som en roll?
I ett dataspel som har en story och allt är ju det jättestyrt, även om man kan avvika från äventyret som i morrowwind kommer man ändå förr eller senare tröttna på att göra ingenting och fullfölja storyn till dess slut. Och när det är slut är det slut. Visst det kanske finns några alternativa slut. Men i ett vanligt rollspel kan man börja skriva ett nytt äventyr. Går det ens i morrowwind? Nej, man måste vänta på att de ska ge ut ett nytt spel i serien... vilket tar mycket mer tid än att skriva ett äventyr.
Nej jag tror aldrig att ett datorspel helt kan ersätta ett vanligt klassiskt bordsrollspel. De kanske kommer att likna borsrollspel mer och mer, med mer frihet osv. Men rollspelandet har ju även så många andra kvalitéer och dessa kan inget datorrollspel ersätta.
/Herr Balderk, ogillar datorspel