Nekromanti DN Kultur idag. Seger eller nederlag?

Johan K

Gammal & dryg
En viss seger, tror jag..

Tycker nog at tden här artikelen är ganska bra skriven om jag ska vara ärlig.
Sen så känns det lite som han blandar ihop dataspel & rollspel.
Tjaa, vad vi ks göra för att vi ska bli finkultur. Bra fråga, antar att vi kan gå ut & visa vad vi gör. T. ex på bibliotek & sånt.

Balderk

Swashbuckler
Bra, det var det jag hoppades att du hade gjort! :gremsmile:
Annars hade jag kanske varit tvungen att gå in i en lång diskussion huruvida det är konst eller inte, och jag tror inte jag har lust med det just nu...

/Herr Balderk, lättad

chrull

Stockholm Kartell
Om någon bestämmer att vissa saker är finkultur innebär det i förlängningen att det finns andra saker som är fulkultur. Varför måste viss kultur vara bättre än övrig kultur? Skulle det vara finare att gå på en Lars Norén pjäs än att sitta hemma och spela Drakar & Demoner? Vem bestämmer i slutändan vad som är fint och vad som är fult?

Horace Engdahl.

Det finns konst och det finns det som inte är konst. Debatter om var gränsen går pågår ständigt och kommer förhoppningsvis alltid att göra det. Anledningen är att det är personligt, men visst finns det exempel på vad som nästan alla anser vara konst och det som absolut inte är konst.
Somliga anser att det räcker med att säga att något är konst för att det ska vara det. Själv vill jag gärna ha något kreativt och skapande för att det ska kallas konst. Hitchcocks Psycho är konst. Douglas Gordons 24 Hour Psycho är det inte. Inget stort konstverk i alla fall. Jag vill gärna ha mer av konst än att man tar någon annans konstverk och visar det i slowmotion...

här är frågan egentligen inte vad som är konst, finkultur eller fulkultur, men om rollspelen och datorrollspelen kommer anses vara det...

Är hobbyn verkligen stillastående? Menar du att det skulle finnas mindre kreativitet i branschen nu än tidigare? Jag kan inte påstå att jag upplevt någon stagnation under mina 10+ år som rollspelare.

Det här hade vi väl en diskussion om för några veckor sedan när Hogshead kastade in handduken...
Vad har hänt med rollspelen. har de utvecklats?
Datorrollspelen har ju gått från helt linjära saker till friheten vi har i morrowind. Där ser vi ju en skillnad. Kan vi se något liknande hos rollspelen?

En ynkans artikel i DN höjer knappast rollspelen ur skräpkulturens djupa träsk. Jag tror faktiskt inte heller som jag tidigare nämner att datorrollspelen håller på att ta över.
Givetvis tror jag inte att rollspelen nu kommer bevakas i kultursidorna på en regelbunden basis eller att DI ska starta en linje för spelledarkonsten.
Men är det något positivt att datorrollspelen här anses som en konstform? För rollspelen dvs. Kan det komma en dag då morrowind är en klassiker? När Rollspelsvetenskap är en universitetsutbildning?

chrull

Balderk

Swashbuckler
Datorrollspel Vs. Bordsrollspel(?)

Jag och flera av mina bekanta upplevde att vi levde oss in i väldigt bra i Fallout 2. Jag själv stornjöt nästan varenda sekund av Torment. Det var inlevelse. Det kanske tog ett tag innan man kom dit. Men det var inget annat än inlevelsen och spelkänslan som fick oss att sitta uppe till morgonen och bara fortsätta spela.

Det kan vara möjligt att vissa känner så... Men jag ogillar nästan alla datorspel jag spelar, om jag gillar något blir jag fruktansvärt trött på det snabbt. Jag har inte gillat ett enda datorRPG jag har spelat. Faktum är att jag kan räkna de datorspel jag gillar på ena handens fingrar (tycker dock det verkar onödigt att räkna upp dem här). Däremot älskar jag verkligen rollspel, om de skulle försvinna från marknaden utkonkurerade av datorrollspelen skulle jag inte börja spela ett sådant, det skulle innebära slutet på mitt rollspelande. Är det många här som tror att datorrollspel skulle kunna erskätta bordsrollspelen helt? Vad skulle ni tycka om det?

/Balderk, hoppas inte det händer

Troberg

Sinister eater
Re: Datorrollspel Vs. Bordsrollspel(?)

Är det många här som tror att datorrollspel skulle kunna erskätta bordsrollspelen helt?
Kanske inte helt, men till stor del. När det gäller datorrollspel så får man ju inte glömma några saker:

-Utvecklingen går mot högre och högre realism.
-Vi börjar se fler och fler massiva multiplayerspel, vilket borde ta bort en del av datorns "kantighet".
-Nya tekniker gör det lättare att interagera. Voice over net, högre bandbredd, kameror som duger för videokonferens för några hundralappar.

Detta sagt så kvarstår ju en del problem, men jag tror att vi kommer att få se spel som är mycket mer lika "riktiga" rollspel.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Datorrollspel Vs. Bordsrollspel(?)

Dessutom kan man med datorns hjälp överbygga problem som avstånd och tidskrävande resor...

chrull

G

Guest

Guest
Inge personligt Yrade också lite i nattmössan!
:gremconfused:Tänkte mest sticka ut hakan för att se om någon slog till. :gremcrazy:Men gud vad alla rollspelare är snälla. :gremsmirk:

Nightowl

Champion
1, Jag är faktiskt INTE upprörd... du får finstämma din empati lite, chrull. :gremwink:
Han snackar inte om Horatio eller hans oden, det är poängen. Jag försöker spinna vidare på hans jämförelser (EN av hans jämförelser - han pratar bland annat om filmhistoria också). Han pratar om utvecklingen av epiken (=dataspelen). Har inte särskilt mycket med oss som rollspelare (=lyriker) att göra. Och Horatio var senare än Homeros, det var den andra, mer obskyra poängen.

2, Jag misstänker att den där showen som gick här i Arvidsjaur härom sistens, där de presenterade Shakespeares samlade verk på... var det 45 minuter? ... inklusive Iago som rap och något av de historiska verken som matlagningsprogram INTE kunde ha framförts på 1800-talet. Med andra ord, min metafor var inte SÅ felaktig som du vill påskina. Teatern har utvecklats och förändrats mycket, precis som måleriet. Förutom att man gör bilder på sätt som Leonardo skulle vara mycket intresserad av av tekniska skäl (har inte du Paint på DIN dator?) är det liksom skillnad på Picassos och Leonardos sätt att TÄNKA (för att inte tala om folk som är än senare än Pablo P).

Folk spelar visserligen fortfarande Ville Skakspjut som på 1800-talet ibland, men det ändras friskt. Och även om det finns de som spelar rollspel som på 70-talet (dvs ungefär som man börjat kunna göra i datarollspelen typ, nu) finns de det som förändrat det till en del annat.

Så,
A, han pratar bara om utvecklingen av dataspel, som främst går mot att göra det bordsrollspel försökt göra i decennier, och lyckats ganska bra med, så väl att man faktiskt försöker göra annat,
B, det lilla han antyder om vanliga rollspel antyder också att han inte vet särskilt mycket om eller är särskilt intresserad av dem.

Vilket är ganska irrelevant eftersom han inte pratar om dem.

Så artikeln har inte så mycket med oss att göra.

Erik

Balderk

Swashbuckler
Re: Datorrollspel Vs. Bordsrollspel

Ja men det hjälper inte, IMHO.
För mig skulle aldrig ett datorspel kunna ersöätta ett klassiskt rollspel. En förgrening skulle kanske vara bra, men om bordsrollspelen försvann helt skulle det vara en stor förlust, i alla fall för mig.

Visst, jag kanske skulle kunna se de jag spelar med över internet i något chatrum eller så, men det är inte som att se och prata med någon i verkligheten. Dessutom gillar jag inte att man redan har en färdig bild av miljöerna. Jag drömmer mig hellre bort och låter fantasin leka med miljöerna som spelledaren beskriver istället för att få bilden helt färdig på en skärm.

Dessutom kommer dataspel alltid att ha gränser. I ett rollspel kan man gå vart som helst, prata med vem som helst, göra vad som helst. Om man ska prata i klychor så är det bara fantasin som sätter gränserna, det är det inte i ett dataspel. Man kommer kommer aldrig kunna göra vad som helst i ett dataspel. Någonsorts begränsning kommer alltid att finnas. Världarna kan inte vara hur stora som helst. Man kanske kommer kunna snacka med alla människor, men hur många människor kommer så att vandra på gatorna? Ett realistiskt antal? Tror inte det. Kommer slumpmomentet att finnas där? Alltså om jag går på en stor gata i en stor stad. plötsligt stöter man ihop med en fiskare som bär på en stor korg med strömming utan att se honom och välter ut hans korg med fisk. Det är oklart vem som bär skulden för krocken och man har ett långt gräl. I ett dataspel skulle förmodligen bråket redan vara inspelat, eller så skulle det komma upp en dialogruta med alternativa svar. Detta är ändå inte total frihet. Om det är ett onlinespel där alla personer i spelet har människor som styr dem kan man ju bruka bäst fan man vill, men kommer antalet spelare vara tillräckligt? Kan de tillsammans befolka en hel stad? Om inte, vad gör stadsborna? Kan man prata med alla dem? Sitter de hemma hela dagarna i hus man kan eller inte kan gå in i? Kommer speltillverkarna lösa dett spel genom att inte ha några stora bosättningar? Hur realistiskt är det?

Man kommer att begränsas av de som gör spelet, det är ett faktum. Man begränsas inte alls på samma sätt av spelledare eller regler.

Det kommer ju inte heller handla om rollspel fast via datorn. Med detta påstående menar jag att det är två helt olika sorters rollspel. Vid bordsrollspel har man en spelledare som skriver äventyr osv. Detta finns inte i datorspel, nu talar jag alltså en multiplayer värld på en massa servrar. Alltså kommer det så helt olika ut. Spelarna kommer tillsammans bestämma vad man kommer att göra, vilket vissa kanske tycker är bra. Jag tycker det dock är trevligt med en spelledare som gör i ordning ett äventyr eller scenario, då ligger det mycket tankar och funderingar bakom. I ett datorrollspel kommer man kunna tala och interagera med andra spelare men där finns det ingen spelledare som skapar ett spännande/roligt/skrämmande/intressant/vadsomhelst äventyr utan man får imrovisera eller gå efter en story i spelet (om dessa nu kommer att ha en story, har de det kommer ju storyn förr eller senare ta slut, man har klarat spelet... Man kan inte klara ett rollspel). Rolltolkningmomentet finns ju inte heller där! Är det då egentligen fråga om rollspel? i ordets rätta bemärkelse? Alltså man kommer ju kunna tala med männsikorna... men kommer man göra det som sig själv eller som en roll?

I ett dataspel som har en story och allt är ju det jättestyrt, även om man kan avvika från äventyret som i morrowwind kommer man ändå förr eller senare tröttna på att göra ingenting och fullfölja storyn till dess slut. Och när det är slut är det slut. Visst det kanske finns några alternativa slut. Men i ett vanligt rollspel kan man börja skriva ett nytt äventyr. Går det ens i morrowwind? Nej, man måste vänta på att de ska ge ut ett nytt spel i serien... vilket tar mycket mer tid än att skriva ett äventyr.

Nej jag tror aldrig att ett datorspel helt kan ersätta ett vanligt klassiskt bordsrollspel. De kanske kommer att likna borsrollspel mer och mer, med mer frihet osv. Men rollspelandet har ju även så många andra kvalitéer och dessa kan inget datorrollspel ersätta.

/Herr Balderk, ogillar datorspel

Björn Hellqvist

Swordsman
Rättelse och annat

I en analogi mellan rollspel och filmen jämför han filmer som "Barnet äter" och "Arbetarna återvänder till fabriken" med rollspelen vi kunde se under tidigt 70-tal. Nu är vi tydligen i rollspelens utveckling i höjd med Fritz Lang.

Vad har ni att säga?
Är vi tråkiga, konservativa och finkulturella som fortfarande håller på med Stiller och Sjöström (Dod och Eon) eller i vissa fall sträcker oss till Utlandet med Griffith och hans Mastodont The Birth of a Nation (D&D)?
Det är min bestämda uppfattning att artikelförfattaren avsåg de tidiga datorrollspelen, och inte de rollspel som vi känner och älskar.

Annars är artikeln bra, då den ger legitimitet åt en spelform som annars mest ses som slöseri med tid i bästa fall och skadligt underhållningsvåld i värsta fall. Såg någon Aktuellt på lördagkvällen? Där våldet i spel som GTA 3 och Duke Nuke'm uppmärksammades? Iofs helt berättigat, men vi ska nog vara tacksamma att Sveriges största dagstidning ägnar utrymme åt spel.

Troberg

Sinister eater
Re: Rättelse och annat

Där våldet i spel som GTA 3 och Duke Nuke'm uppmärksammades? Iofs helt berättigat
Stopp ett tag nu! Duke är gud och lite kreativ bilkörning har väl aldrig skadat någon!

Troberg

Sinister eater

Nyckeln till datorspel är massiv multiplayer. När de man möter är riktiga människor så kommer det att funka bättre. Bättre kommunikation underlättar också.

Detta sagt så kommer det nog aldrig att bli samma sak som ett riktigt rollspel, men de kommer att närma sig varandra.

Azagthoth

Myrmidon
Men det var det här jag undrade och pratade om.

Fast inte det jag svarade på... Hur som helst så är jag inte beredd att gå in på en sådan diskussion. Som jag tidigare har sagt så gör jag ingen skillnad på fin och ful kultur, det finns däremot bra och dålig kultur. Men det är väldigt subjektivt, så en sådan diskussion är inte heller så intressant...

Jonas beskriver det ganska bra i sin artikel. Om du har läst den?

Nepp. Brukar inte läsa DN när jag är i Umeå, nu är jag i Stockholm, men vet inte om jag orkar ta mig tid att försöka rota fram en tidning som inte är dagsaktuell. "Men läs den på webben då, ditt pucko" tänker alla nu, det hanns inte med, hade en resa att planera och nu måste jag gå och jobba...

chrull

Stockholm Kartell

Vilka var datorrollspelen som gjordes under tidigt 70-tal?

JAg vet iofs inte vad som var först, men alla jag känner till kom tidigast 1978.

Vad som däremot dök upp i början av 70-talet var D&D.

Men det kanske spelar föga roll då rollspelen låg och ligger till grunden för våra CRPG idag.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Hm. På vilket sätt är rollspelare lyriker. Jag vet inte om jag tycker jämförelsen är särskilt lyckad.
Vad försöker du säga med det?

Du sa att man inte spelade Shakespear som man gjorde på 1800-talet idag. Det är fel. Det görs, men givetvis spelas hans verk på andra sätt också. Vilket jag också sa.
Jag sa precis samma sak om Måleriet.
Man målar som på 1500-talet idag också. Men inte bara så.
Vilket jag sa.

I början av 70-talet såg väl rollspelen mer ut som Heroquest än som Morrowind? eller?
Jag vet inte, jag var inte där. Men det är vad jag hört.

A, han pratar bara om utvecklingen av dataspel, som främst går mot att göra det bordsrollspel försökt göra i decennier, och lyckats ganska bra med, så väl att man faktiskt försöker göra annat,
JAg känner inte till några datorrollspel som gjordes i början av 70-talet. därför trodde jag han menade att de första versionerna av rollspel som då dök upp var vad han gjorde jämförelsen med.
JAg kan ha fel där. men det spelar ingen roll egentligen. Rollspelen är grunden för datorrollspelen. precis som du säger så strävar ju CRPG för att bli som RPG. Men med ett annat medie.
Är inte CRPG-utvecklingen intressant för utvecklingen av rollspelen i allmänhetens ögon? Som status och konst?

B, det lilla han antyder om vanliga rollspel antyder också att han inte vet särskilt mycket om eller är särskilt intresserad av dem.

Vilket är ganska irrelevant eftersom han inte pratar om dem.

Så artikeln har inte så mycket med oss att göra.

Se svar på A.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
JAg hittade den inte på webben. då hade jag postat en URL.

Men det känns ganska meningslöst att svara på ett inlägg och svara på något annat än meningen med det. Särskilt utan att ha läst det som inlägget utgår ifrån.
Nåja. jag kanske uttryckte mig dumt i första inlägget.

chrull

chrull

Stockholm Kartell

Om det är ett onlinespel där alla personer i spelet har människor som styr dem kan man ju bruka bäst fan man vill, men kommer antalet spelare vara tillräckligt?

Öhm. Vilken Uo-server som helst har fler spelare än vad jag kan hantera NPCs.
Det är en sak som är säker.

Vid bordsrollspel har man en spelledare som skriver äventyr osv. Detta finns inte i datorspel,
Neverwinter Nights.

ett datorrollspel kommer man kunna tala och interagera med andra spelare men där finns det ingen spelledare som skapar ett spännande/roligt/skrämmande/intressant/vadsomhelst äventyr utan man får imrovisera eller gå efter en story i spelet (om dessa nu kommer att ha en story, har de det kommer ju storyn förr eller senare ta slut, man har klarat spelet... Man kan inte klara ett rollspel).
Neverwinter Nights.

Där kan äventyret ta slut. Precis som de har en tendens att göra när du rollspelar. Sen är det bara för Spelledaren att göra Nästa del tills nästa spelmöte.

Går det ens i morrowwind? Nej, man måste vänta på att de ska ge ut ett nytt spel i serien... vilket tar mycket mer tid än att skriva ett äventyr.
Neverwinter Nights och Morrowind.
Modding kallas det visst. Något som växer mer och mer bland spelen. Något Jonas Thente nämner i sin artikel också...

chrull - svarar kortfattat

Oldtimer

Slava Ukraini!

Vilka var datorrollspelen som gjordes under tidigt 70-tal?

Tja, Crowther programmerade väl 'Adventure' 1972 om jag minns rätt.

Men under 70-talet fanns det väl inte mycket annat än det. 'Zork' kom ju inte förrän 1980.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Öhm. Vilken Uo-server som helst har fler spelare än vad jag kan hantera NPCs.
Det är en sak som är säker.
Även om jag i grund håller med så har vi ett problem här. De flesta spelare vill ha lite mer dominerande roller än en genomsnittslig NPC. De flesta spelare är dessutom från datorspelslägret och mer powergamers än rollspelare.

Neverwinter Nights.
God ide, men jag skulle hellre sett det i ett spel som morrowind. Morrowind är uppbyggt som ett "rollspelsoperativsystem", hade man bara lagt på multiplayer och spelledarfunktion så har det mycket större möjligheter till inlevelse med sin detaljerade och mer utfyllda, mer öppna värld. Förstapersonsperspektivet ger också bättre inlevelse än isometrisk 3D.

Problem som kvarstår är fortfarande att en bra spelare med en "dålig" karaktär kan fortfarande göra slarvsylta av en dålig spelare med en "bra" karaktär.

Eksem

Champion
"Datorrollspelen har ju gått från helt linjära saker till friheten vi har i morrowind. Där ser vi ju en skillnad. Kan vi se något liknande hos rollspelen?"

Från grottor utan spelvärld i första D&D till avancerat storytelling utan regelsystem överhuvudtaget?