anth
Vetefan
De flesta som spelat både 3E och 4E borde vara medvetna om vad som hänt med Avstånden för projektilvapen - att de har blivit betydligt sämre i 4E jämfört med 3E.
Låt oss ta ett vanligt kastvapen, dolk:
I 4E är Dagger 5/10, det betyder att man inte kan träffa något som är bortom 10 rutor (15 m).
I 3E har dagger 5 st range increments om 10' , det betyder att man inte kan träffa något som är bortom 55' (16,5 m).
Som ni ser är max range nästan identisk: 15 m respektive 16,5 m. Det är så liten skillnad att man inte behöver bry sig och det gäller samtliga kastvapen.
När det gäller projektilvapen (slunga, pilbåge, armborst) ser det helt annorlunda ut.
Låt oss ta en långbåge:
I 4E är Longbow 20/40
D.v.s. en långbåge kan inte träffa något som är bortom 40 rutor (60 m) bort.
I 3E har longbow 10 range increments om 100' (30 m)
D.v.s. den kan inte träffa något som är bortom 1095' (328,5 m).
Som ni ser har max range minskat till 1/5 i 4E jämfört med 3E, och detta gäller samtliga projektilvapen.
Är det någon som reagerat på detta och gjort något åt det?
Även om jag vet att DnD är fantasy och det inte är alltför verklighetstroget så tycker jag personligen att det känns löjligt att man inte kan skjuta en pil längre än 60 m.
Mitt förslag till husregel är att delvis återinföra 3E range increments för projektilvapen och dubbla max range.
Eftersom jag är van vid range increments från 3E (det blir bara 3 st att hålla reda på) och det gäller endast projektilvapen - tycker inte jag att det blir mer komplicerat.
Det betyder att:
Longbow 20/40/60/80
0-20: 0
21-40: -2
41-60: -4
61-80: -6
81- out of range.
Låter det vettigt?
Finns det någon nackdel som jag har missat?
Låt oss ta ett vanligt kastvapen, dolk:
I 4E är Dagger 5/10, det betyder att man inte kan träffa något som är bortom 10 rutor (15 m).
I 3E har dagger 5 st range increments om 10' , det betyder att man inte kan träffa något som är bortom 55' (16,5 m).
Som ni ser är max range nästan identisk: 15 m respektive 16,5 m. Det är så liten skillnad att man inte behöver bry sig och det gäller samtliga kastvapen.
När det gäller projektilvapen (slunga, pilbåge, armborst) ser det helt annorlunda ut.
Låt oss ta en långbåge:
I 4E är Longbow 20/40
D.v.s. en långbåge kan inte träffa något som är bortom 40 rutor (60 m) bort.
I 3E har longbow 10 range increments om 100' (30 m)
D.v.s. den kan inte träffa något som är bortom 1095' (328,5 m).
Som ni ser har max range minskat till 1/5 i 4E jämfört med 3E, och detta gäller samtliga projektilvapen.
Är det någon som reagerat på detta och gjort något åt det?
Även om jag vet att DnD är fantasy och det inte är alltför verklighetstroget så tycker jag personligen att det känns löjligt att man inte kan skjuta en pil längre än 60 m.
Mitt förslag till husregel är att delvis återinföra 3E range increments för projektilvapen och dubbla max range.
Eftersom jag är van vid range increments från 3E (det blir bara 3 st att hålla reda på) och det gäller endast projektilvapen - tycker inte jag att det blir mer komplicerat.
Det betyder att:
Longbow 20/40/60/80
0-20: 0
21-40: -2
41-60: -4
61-80: -6
81- out of range.
Låter det vettigt?
Finns det någon nackdel som jag har missat?