Hellzon said:
Personligen tycker jag magiska bågar (och armborst, och slungor) borde skapa sin egen ammunition, precis som att magiska kastvapen återvänder efter att ha kastats. Det lär finnas prejudikat för båda varianterna i äldre utgåvor.
I praktiken är resultatet samma, så jag ser inga problem alls med att säga så.
En påminnelse dock, nu när du nämner tidigare utgåvor. i 3E/d20 kunde de grundläggande magiska bonusarna läggas inte bara på vapen utan även på ammunitionen; det gör att en båge som skapar ny ammunition nödgas bli en smula mer komplicerad:
Den kan inte bara skapa omagisk ammunition, eftersom det på hög level är otillräckligt och man då han helt strunta i att skapa bågen överhuvudtaget. Den kan inte heller gratis skapa magisk ammunition, eftersom bågskytten då slipper undan en viktig utgiftspost.
Lösningen måste då bli att vapnet kräver att man fattar in typ en juvel i handtaget, och att vapnet sedan skapar magiska pilar upp till värdet av juvelen, som förbrukas och förstörs efterhand.
Med andra ord; bågen begränsar dig inte enbart till magiska pilar, men du får enbart omagiska pilar om du inte betalar.
Lite klyddigt jag vet. Notera att i 4E slipper du denna komplikation eftersom du inte förväntas skjuta magisk ammunition annat än i undantagsfall (tror det var i Adventurer's Vault II som magiska pilar först introducerades, och de var långtifrån ett måste)
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Iofs löser jag det genom att finna Ranger och Seeker som vardande de två tristaste klasserna. </div></div>
Det är ju helt okej; alla måste ju tycka någon klass är tristast.
Hoppas bara ingen som spelar spelet tycker exempelvis Rangern är tråkig av det specifika skälet att spelledaren tvingar honom eller henne att räkna vanliga pilar eller att ibland få slut på ammunition med allt vad det innebär av sämre effektivitet!