Efter en längre paus i rollspelandet, och framför allt SL-andet, så har jag letat efter ett orginellt och spännande äventyr i den klassiska genren fantasy. Jag har sällan tid att skriva eget numera och det får därför bli färdiga äventyr. Som gammal Drakar och Demoner-entusiast har jag sedan länge avslutat Äventyrsspels klassiker som Svavelvinter-serien, Krilloan och Siratsias vita formelbok. Riotminds kampanj Vildhjärta lär vara en höjdare, men den har jag förmånen att få rollspela istället. I brist på annat vände jag mig till DnD, trots att detta spel inte brukar få allt för mycket ros bland svenska rollspelare. För mycket "hack n slash" och XP-fokus sägs det. Själv har jag bara nosat på det som spelare någon gång och har egentligen ingen bra uppfattning. Men trots detta borde där väl ändå finnas ett eller annat orginellt och roande äventyr för den som inte älskar linjär story och konstant strid, eller?!
Till saken: jag kollade nätet efter DnD-äventyr och snubblade över just Shackled City som fick så gott som endast goda recensioner både av svenska och engelska/amerikanska rollspelare. Efter att ha kikat på den till synes imponerande produkten med 400 sidor och 12 äventyr vart jag ännu mer intresserad. Men efter att ha läst första kapitlet är jag lagom imponerad. Är det här vad man kallar en kanon-kampanj? Kanske tar det sig, kanske är det såhär DnD är. Jag må vara kräsen, men om inte inledningen fångar spelarna lär väl knappast fortsättningen göra det?!
Min fråga är därmed tudelad.
1) Kan någon som spelat Shackled City förklara varför jag borde satsa på just denna kampanj?
2) Om ni nu tycker att den är kass, vad rekommenderar ni istället? Spelsystem har mindre betydelse, men gärna i närheten av genren fantasy.
3) Bonusfråga: går det att spela DnD utan att hamna i optimerings/kobold-träsket?
Tack på förhand,
-Jolan
Till saken: jag kollade nätet efter DnD-äventyr och snubblade över just Shackled City som fick så gott som endast goda recensioner både av svenska och engelska/amerikanska rollspelare. Efter att ha kikat på den till synes imponerande produkten med 400 sidor och 12 äventyr vart jag ännu mer intresserad. Men efter att ha läst första kapitlet är jag lagom imponerad. Är det här vad man kallar en kanon-kampanj? Kanske tar det sig, kanske är det såhär DnD är. Jag må vara kräsen, men om inte inledningen fångar spelarna lär väl knappast fortsättningen göra det?!
Min fråga är därmed tudelad.
1) Kan någon som spelat Shackled City förklara varför jag borde satsa på just denna kampanj?
2) Om ni nu tycker att den är kass, vad rekommenderar ni istället? Spelsystem har mindre betydelse, men gärna i närheten av genren fantasy.
3) Bonusfråga: går det att spela DnD utan att hamna i optimerings/kobold-träsket?
Tack på förhand,
-Jolan