Kan du förklara hur de hänger samman?
Jag tror absolut att satsar på det breda - så Planescape då!
De yttre planen (astral plane, seven heavens, nine hells,...) och de inre planen (etheral plane, elemental planes,...) fanns redan 1977 i ADnD PHB. Och 1987 kom boken Manual of the Planes som beskrev alla yttre och inre planen, samt beskrev hur man kunde färdas mellan olika material planes (Greyhawks Oerth, Forgotten Realms Toril och DragonLances Krynn på den tiden).
Planescape från 1994 byggde bara vidare på den tradition som redan fanns.
Spelljammer, från 1989, var däremot något helt nytt, fantasy in space, som inte liknande någonting annat.
Kort sagt: Planescape passar in i befintlig DnD-kosmologi, det gör inte Spelljammer.
Det klassiska omslaget från den ursprungliga Manual of the Planes föreställer en Astral Dreadnaught, som inte helt oväntat finns på Astral Plane.
Astral Dreadnaught finns också på omslaget till TVÅ DnD5-böcker: Mordenkainen's Tome of Foes och Mordenkainen's Monsters of the Multiverse.
Spelljammer beskriver hur man tar sig mellan olika material planes, kallade crystal spheres, som Forgotten Realms, Greyhawk, DragonLance, vi något som kallas phloghiston.
Det beskriver dock INTE hur man tar sig till de inre eller yttre planen - och vi har en bok och en UA-artikel som innehåller namnet Multiverse.
Å andra sidan har flera saker från Spelljammer-skepp dykt upp i DnD5, här är en länk som går igenom dem:
(spoilervarning, många av sakerna dyker upp sent i flera DnD5-äventyr)
www.dandwiki.com
Ni kan även se introt till Baldurs Gate 3 som visar en Nautiloid som helt uppenbart färdas mellan olika världar och inte i rymden som de gjorde från början.
(en Nautiloid ser ut som det up-och-nervända skalet till våra vanliga sniglar: Vinbergssnäckor, med tentakler istället för snigel, och byggs av Mind Flayers)
Jag tror att det blir Planescape, men att de lånar in Spelljammerskeppen som ett sätt att färdas genom Astral Plane. Det är konsistent med tidigare publicerat DnD5-material.