D&D DnD - skvalkanalen

Gamiel

Myrmidon
Och köper han Hasbro lär ju DnD gå som X, dvs 🚽 … miljoner människor kommer att hoppa av, och börja leta efter alternativen.
Du säger alltså att vi som svensk icke-T20-system spelare o producenter egentligen borde vara helt för det?

Last edited:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Su säger alltså att vi som svensk icke-T20-system spelare o producenter egentligen borde vara helt för det?
Vem skulle tjäna mest i Sverige på om Muskovitj köpte Hasbro och sa åt dem att göra DnD great agian?

Fria ligan.

Arrikir

Venator
Den lilla Masken Elon är väl ändå känd för att slänga ur sig en massa som han inte sen kan fullfölja? Känns som att det är ännu en omgång dynga som han donar med.

Arrikir

Venator
Sen finns ju redan det där spelet med ganska tvivelaktigt innehåll som sågades för nått år sen, det kanske passar för hans twitter-tölpar? Vad hette det? Giantlands?

Rangertheman

Myrmidon
Han kan kanske köpa Hasbro, men han kan liksom inte köpa ”rollspel”.

Och köper han Hasbro lär ju DnD gå som X, dvs 🚽 … miljoner människor kommer att hoppa av, och börja leta efter alternativen.
Kanske. Eller så huffas och puffas det en massa under en tid och sedan återgår livet till det vanliga.

Jag tror att det är spelet som är det viktiga för de flesta och att det egentligen inte spelar någon större roll om ägaren är Hasbro eller Elon Musk. Men det gör så klart inget om det kan få fler att se sig om efter alternativ och ännu bättre om de hittar de svenska spelen :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Musk är ju förvisso en expert på att kasta bort pengar.

Men just det här tror jag nog mer bara är ett mediastunt, då jag inte ser mycket av intresse för Musk i den affären.

Det finns nog bara ett scenario där jag faktiskt tror han skulle köpa Hasbro (eller wotc) och det skulle vara i tron att det skulle honom miljontals dedikerade fanns som gladeligen kastar sig in och gratis bidrar till utvecklingen och upplärningen av Musk egna AI-verktyg. Men det känns som en rätt nattsvart vision så den tänker jag genast glömma bort igen och låtsas som att den aldrig kan hända.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag hoppas Musk köper Hasbro/D&D. Nog för att karljäveln är helt vedervärdig, men det har WotC också blivit, och jag tror att ett uppköp helt skulle mörda det officiella varumärket D&D och istället ge ännu mer utrymme åt alla fantastiska kloner.

Det bästa för D&D vore om D&D dog, och den enda som verkligen kan effektivt döda det är Elon Musk.

zo0ok

Rollspelsamatör
Musk är ju förvisso en expert på att kasta bort pengar.

Men just det här tror jag nog mer bara är ett mediastunt, då jag inte ser mycket av intresse för Musk i den affären.
Vet vi något om Musks D&D-bakgrund/erfarenhet?

Han tweetade (Xade) ju för några veckor sedan om att han var missnöjd... typ med hur Hasbro hanterade Gygax arv (eller vad han nu skrev).

Om jag minns rätt så tog Wizards över ett fallfärdigt TSR/D&D... delvis därför att (de rika människorna bakom) Wizards var D&D-fans och ville förvalta D&D vidare. Dvs, inte bara för att göra vinst på kort sikt. Det gjorde de ganska bra under ganska mångar år. Så därför blir jag nyfiken vad Musk har för relation till D&D (som spelare).

Precis som tidigare så önskar jag inte att D&D är politiskt.
Under ett antal år så har D&D varit/blivit politiskt.
Jag förstår att de som har gillat den politiska riktning D&D haft under Hasbro nu anar att de kommer ogilla riktningen det tar under Musk.
Så nu kanske fler förstår varför jag ogillat politiseringen av D&D tidigare.

Hur som helst, som det är nu har väl Hasbro alienerat sina D&D-fans så mycket, att åtminstone i den här tråden finns det knappast några D&D-älskare kvar (?). Så jag förstår att det mest blir galghumor.

Jag spelar en klon idag. Så har det varit i ett antal år. Jag hade hellre älskat Dungeons & Dragons, än känna mig lite som i exil och spela en klon. Men jag kan varken älska Hasbro, Wizards eller 5e (eller 5.5e). Så jag kan i varje fall hoppas att Musk köper Hasbro/Wizards/D&D och att det blir bättre. Jag tror inte att D&D kan ta en sämre riktning än det redan är på väg i. För mig som möjlig kund och spelare.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare

Han tweetade (Xade) ju för några veckor sedan om att han var missnöjd... typ med hur Hasbro hanterade Gygax arv (eller vad han nu skrev).

Om jag minns rätt så tog Wizards över ett fallfärdigt TSR/D&D... delvis därför att (de rika människorna bakom) Wizards var D&D-fans och ville förvalta D&D vidare. Dvs, inte bara för att göra vinst på kort sikt. Det gjorde de ganska bra under ganska mångar år. Så därför blir jag nyfiken vad Musk har för relation till D&D (som spelare).

Jag förstår att de som har gillat den politiska riktning D&D haft under Hasbro nu anar att de kommer ogilla riktningen det tar under Musk.

Hur som helst, som det är nu har väl Hasbro alienerat sina D&D-fans så mycket, att åtminstone i den här tråden finns det knappast några D&D-älskare kvar (?). Så jag förstår att det mest blir galghumor.

Jag spelar en klon idag. Så har det varit i ett antal år. Jag hade hellre älskat Dungeons & Dragons, än känna mig lite som i exil och spela en klon. Men jag kan varken älska Hasbro, Wizards eller 5e (eller 5.5e). Så jag kan i varje fall hoppas att Musk köper Hasbro/Wizards/D&D och att det blir bättre. Jag tror inte att D&D kan ta en sämre riktning än det redan är på väg i. För mig som möjlig kund och spelare.
Hur menar du att det ”blivit politiskt”?

Rangertheman

Myrmidon

Vad jag kunnat läsa mig till både spelade och spelledde Elon Musk D&D när han var yngre.

Även om Musk i högsta grad är en politisk figur och har starka åsikter i en viss politisk riktning, tror jag att han primärt är affärsman. Skulle han köpa WotC och göra en version som bara tilltalar Trump-supporters, hade företaget snabbt gått i konkurs. Det är en dålig affär! Så oavsett vad man tycker om Musk tror jag D&D hade mått bra av en ny ägare och en nystart. Med andra ord håller jag med om ditt inlägg.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Jag vet inte vad som menas med politiskt här, möjligen då att det blivit ett mer inkluderande spel. Oavsett så är mitt problem med DnD inte dess mål att bli mer inkluderande (vilket förmodligen även tilltalar en större marknad) utan mer att jag upplever att DnD blivit lite för löst i kanterna sett till regler. Det har hamnat i ett mellanting mellan för strikt och för löst i kanterna för att jag ska trivas i systemet. Med det sagt så tycker jag det är askul att det finns folk som älskar DnD för vad det är och blivit, för tråkmånsar som mig finns massa andra system jag kan spela istället.

zo0ok

Rollspelsamatör
Hur menar du att det ”blivit politiskt”?
Jag önskar att själva spelet skulle stå i fokus.

När jag säger att D&D blivit politiskt menar jag att fokus legat på saker som:
- sensitivity readers
- orchers och deras ondhet eller inte ondhet
- halvorcher och deras avlande
- avståndstagande/disclaimers i förhållande till äldre material på DmsGuild

Om vi nu leker med tanken att Musk (jag höll på att skriva Trump :eek:) köper D&D... av vilka skäl som helst, så ser jag en risk för ytterligare politisering:
a) Musk försöker göra någon anti-woke-version, bara för att (han kan eller vill) och utnyttjar därmed D&D för att påverka människor
b) De som inte gillar Musk blir mer högljudda när det gäller inslag i D&D som kan uppfattas som obehagliga

Detta skulle ta fokus från spelet som sådant.
(jag fortsätter med nästa inlägg)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vad jag kunnat läsa mig till både spelade och spelledde Elon Musk D&D när han var yngre.

Även om Musk i högsta grad är en politisk figur och har starka åsikter i en viss politisk riktning, tror jag att han primärt är affärsman. Skulle han köpa WotC och göra en version som bara tilltalar Trump-supporters, hade företaget snabbt gått i konkurs. Det är en dålig affär! Så oavsett vad man tycker om Musk tror jag D&D hade mått bra av en ny ägare och en nystart. Med andra ord håller jag med om ditt inlägg.
Nåja, efter hans övertagande av Twitter (i ren politisk affekt och sårat ego) har de tappat över hälften av annonsintäkterna. Detta främst på grund av hans ambition att ge avgrundshögern en plattform där de får härja fritt. Att han som affärsman (han är inte längre först och främst en sådan) skulle fatta sunda och politiskt ofärgade beslut har han gång efter annan visat motsatsen på.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
- sensitivity readers
Den här punkten är väl dock svår oavsett. Väljer du bort gör du ett politiskt ställningstagande, väljer du att bruka har du gjort ett politiskt ställningstaganden. Problemet är att somliga val är extremt svåra att inte göra politiska. Den här punkten skulle jag säga är ett exempel på en fråga som oavsett riktning blir politisk, sen är frågan hur laddad frågan är.

zo0ok

Rollspelsamatör
Jag vet inte vad som menas med politiskt här, möjligen då att det blivit ett mer inkluderande spel.
Huruvida fokus på "inkluderande" har medfört mer eller mindre försäljning har jag ingen uppfattning om.

Jag tycker precis som alla andra att D&D inte ska vara ett rasistiskt, sexistiskt, homofobiskt spel som skulle göra att stora grupper i samhället inte känner sig välkomna.

Mångfald och inkludering är bra. Mångfald och inkludering av PERSPEKTIV är bra.

Det som idag nämns som "inkludering" riskerar i praktiken att bli "exkludering" (i meningen cancellering och åsiktskorridorer) av andra perspektiv än det "politiskt korrekta" perspektivet.

Jag fortsätter med nästa inlägg...

Den här punkten skulle jag säga är ett exempel på en fråga som oavsett riktning blir politisk, sen är frågan hur laddad frågan är.
Om man utgår från frihet till åsikter, frihet till konst, frihet till yttrande, avsaknad av censur och en fri marknad, så finns inget krav på sensitivity readers. Dvs, man kan ha hur många korrekturläsare man vill med olika perspektiv. Det är man fri att ha, eller inte ha.

Att stå upp för det - att "konstnären" eller "författaren" är fri - borde inte vara en politisk riktning.

Men som det är med sensitivity readers idag - de finns för att det finns politiska krafter som kräver censur - inte frihet.

zo0ok

Rollspelsamatör
Jag önskar verkligen lämna denna diskussion här (av privata skäl).

Ni får såklart gärna fortsätta den utan mig.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Att stå upp för det - att "konstnären" eller "författaren" är fri - borde inte vara en politisk riktning.
Låter i allra högsta grad som en form av liberal syn på världen. Så nog alltid är den politisk. Men jag ska inte gräva mer i det. Jag tror vi lägger olika värden i orden censur och åsiktsfrihet också. Även om jag håller med om att konst ska ha möjlighet att provocera och ruska om vår föreställningsvärld. Frågan är i vilken utsträckning och till vilket pris. Det finns alltid någon som styr samtalet, så är det även i det mest fria samhället, frågan är hur vi reglerar så att så många som möjligt kan uttrycka sina åsikter.

Frihet kan inte, i min uppfattning, uppstå i ett samhälle som är gränslöst och inte sätter upp spelregler. Det skapar i sig en exkludering för grupper som inte har samma inflytande i samhället. I ett samhälle utan gränser med absolut frihet, blir den stora massan utan frihet. Men jag släpper den tråden där, för jag tror vi har väldigt olika uppfattning om detta och ingen av oss kommer bli lyckligare av att diskutera det på det här forumet. Dock förstår jag ditt perspektiv, även om jag inte delar det.