God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,532
Massa options! Mekanik som är bra rollspels prompts. Balanserat. Snygga bilder.Nu blev det väldigt gnälligt. Kan ingen säga något positivt. Vad gillar vi med DnD5?
Massa options! Mekanik som är bra rollspels prompts. Balanserat. Snygga bilder.Nu blev det väldigt gnälligt. Kan ingen säga något positivt. Vad gillar vi med DnD5?
Det är smidigare än 1e, 2e eller 3e.Vad gillar vi med DnD5?
Mm, det jag antog var att du som SL tyckte den var tråkig. Inte att du kunde tänkas ha pratat om stockholms lokaltrakif =)Ja, det är det SL betyder.
Ah, en sån SL =)Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen
Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.Jag säger inte att det är dåligt, det beror på vad vi söker i spelvärlden. Jag trivs bättre i spelvärldar där magin är ovanlig hellre än vanligt förekommande. Där magiker väcker häppnad inte pågrund av sina krafter utan på grund av att de är ovanliga och har krafter som är svåra för människor att förklara. Så det beror helt enkelt på vad vi söker i spelet.
Notera att jag som spelare kan uppskatta det, samtidigt handlar det om att jag uppskattar andra rollspel mer. Så DnD 5 är bra, jag uppskattar bara andra rollspel mer i slutet av dagen. =)Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.
Låter som ni valt fel kampanjvärld, helt enkelt =)
Men min pakt med en djävul kan ju vara ”Jag spöade honom i poker en gång. Jag satsade själen och han awesome superkrafter. Jag hade en kåk så nu har jag awesome superkrafter.”. Varför skulle det leda till att jag går evil, måste bättra mig eller brinner upp?Tillägg: vad jag menar är att om någon har den sortens pakt måste det få en effekt på kampanjen( vilket gör det svårt att spela en rälsad köpekampanj). Endagången jag sett det göras bra är CR s2, där pakten bidrar med en subplot (vilket bara funkar eftersom kampanjen är väldigt öppen), och till slut blir ett sådant problem att den måste brytas. Så jag skulle nog säga till en spelare som vill köra warlock "Du fattar att det kommer att leda till att du antingen brinner upp, blir kampanjens skurk, eller måste gå på en redemption arc?"
Spelar 5E och började i höstas. Mina skäl är egentligen inte så mycket att spela 5E i sig som:Vilka här kör DnD5 eller har gjort det i närtid?
Ravnica! Älskar settingen efter att ha råkat doppat tårna i den några gånger i Magic. Gillar också att den handlar desto mer om gillespolitik och intriger än att bara lunka runt och banka monster. Det är mindre klassisk fantasy och mer urban fantasy i stil med Chronopia eller Sigil i Planescape eller Cadwallon. Megastadsfantasy. Och det tilltalar mig. Dessutom—inga dvärgar eller gnomer!Vad kör ni?
Spelar ju med en väldigt stor grupp, på totalt 10 spelare. En av dem är väldigt sällan med, och det är lite blandat vilka som kommer, men formatet som valts passar rätt bra för det. Rollpersonerna är alla representanter för sina respektive gillen, och har blivit inplockade i en organisation som heter Chamber of the Guildpact och är tänkt att hjälpa till att hålla ordning på stadens tio gillen.Hur ser era grupper ut?
Absolut, man kan både det ena och det andra. Men jag tycker att en spelkonstruktör kan anstränga sig lite för att berättar hur de tycker saker och ting hänger ihop. I DnD3 DMG fanns ett fantastiskt avsnitt med demografi, där jag som DM kunde bestämma exakt vilka klasser alla personer i allt från den minsta håla till den största metropol hade. Det gav ganska handfast riktlinjer kring hur många magiker det rimligen kunde finnas. Men i DnD5 finns inget sånt, så vitt jag vet. Och det borde han en ganska stor effekt på säg FR fungerar och är om det är 1/10, 1/100 eller 1/1000 som kan magi. Så jag har inte valt fel värld, Wizards har inte lyckats göra sina världar konkreta och begripliga.Ja, och då är det ju bara att bestämma att magiker är ovanligt i spelvärlden. Det finns ju inget i reglerna som säger att magi måste vara vanligt i världen bara för att man är fri att välja det som rollperson.
Låter som ni valt fel kampanjvärld, helt enkelt =)
5e känns ju som att det kretsar antingen kring att du gör din egen värld (i vilket fall allt det där är upp till dig), eller spelar de färdiga kampanjerna. Så då är väl frågan hur vanliga magiker är i de kampanjerna. Finns det tillräckligt med magiker där för att antyda att de borde ersätta reguljära armeer?Absolut, man kan både det ena och det andra. Men jag tycker att en spelkonstruktör kan anstränga sig lite för att berättar hur de tycker saker och ting hänger ihop. I DnD3 DMG fanns ett fantastiskt avsnitt med demografi, där jag som DM kunde bestämma exakt vilka klasser alla personer i allt från den minsta håla till den största metropol hade. Det gav ganska handfast riktlinjer kring hur många magiker det rimligen kunde finnas. Men i DnD5 finns inget sånt, så vitt jag vet. Och det borde han en ganska stor effekt på säg FR fungerar och är om det är 1/10, 1/100 eller 1/1000 som kan magi. Så jag har inte valt fel värld, Wizards har inte lyckats göra sina världar konkreta och begripliga.
Och jag är emot det. Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör. Och med det faller ju mycket av det fräcka med warlocken, tyvärr. Precis som med clericen har hen bara fått sina krafter, free of charge.Jag är inte direkt emot det, men tycker att i så fall ska man göra samma för alla rollpersoner. Oavsett klass.
Uppenbarligen kan man stoppa in ärkemagiker - vilka jag ju kan tycka borde vara 1) extremt få och 2) superkändisar - som fångvaktare där det passar ens ståry och hantverkare som kan första gradens trollformler i vilken by som helst, så ... jag har ingen aning? Det är ju inte som att reglerna och fluffet i FR hänger ihop direkt.5e känns ju som att det kretsar antingen kring att du gör din egen värld (i vilket fall allt det där är upp till dig), eller spelar de färdiga kampanjerna. Så då är väl frågan hur vanliga magiker är i de kampanjerna. Finns det tillräckligt med magiker där för att antyda att de borde ersätta reguljära armeer?
Det här var faktiskt en major selling point för mig.- Att allmänbilda mig genom att spela världens de facto största rollspel, inte bara just nu, utan någonsin.
Inget hindrar ju att guden eller patronen är NPC:er. De kan bara inte påverka klassförmågorna (för det är pbalanserat ovh ganska bullshit). Men om jag dyrkar Kelemvor och han säger till mig att jag har ett uppdrag att göra gör homom är det ju super coolt! Grejen är att du inte behöver gilla din patron som Warlock på samma sätt. Så du kanske är påväg för att slå ihjäl Dracula fastän han är din Warlock sugar daddy.Och jag är emot det. Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör. Och med det faller ju mycket av det fräcka med warlocken, tyvärr. Precis som med clericen har hen bara fått sina krafter, free of charge.
Eller vunnit dem i fantasy-klädpoker med Orcus då ...
Det här är ett medvetet val av konstruktörerna:Absolut, man kan både det ena och det andra. Men jag tycker att en spelkonstruktör kan anstränga sig lite för att berättar hur de tycker saker och ting hänger ihop. I DnD3 DMG fanns ett fantastiskt avsnitt med demografi, där jag som DM kunde bestämma exakt vilka klasser alla personer i allt från den minsta håla till den största metropol hade. Det gav ganska handfast riktlinjer kring hur många magiker det rimligen kunde finnas. Men i DnD5 finns inget sånt, så vitt jag vet. Och det borde han en ganska stor effekt på säg FR fungerar och är om det är 1/10, 1/100 eller 1/1000 som kan magi. Så jag har inte valt fel värld, Wizards har inte lyckats göra sina världar konkreta och begripliga.
Absolut, man kan göra så som DM, men jag tror man måste vara försiktig, för det kan nog lätt gå på röven - som det tydligen gjorde i CR s2 då, jag gav upp långt innan dess man kan ju lätt föreställa mig hur de hamnade där.Inget hindrar ju att guden eller patronen är NPC:er. De kan bara inte påverka klassförmågorna (för det är pbalanserat ovh ganska bullshit). Men om jag dyrkar Kelemvor och han säger till mig att jag har ett uppdrag att göra gör homom är det ju super coolt! Grejen är att du inte behöver gilla din patron som Warlock på samma sätt. Så du kanske är påväg för att slå ihjäl Dracula fastän han är din Warlock sugar daddy.
Kalla mig old school, men det här är ett rätt stort smolk i bägaren för mig. Jag vill ha riktiga världar, inte någon slags kvantvärldar.Spelare som är vana vid äldre versioner av DnD blir ofta störda på bristen på maerial bortom den egna rollpersonen.
Det jag tycker är absolut tråkigast är hur stor del av communityt (som mina spelare googlar sig till) som är fullständigt bokstavstroende. Diskussionerna vi haft i gruppen har varit långrandiga tolkningstvister där länkarna haglat, och jag hatar såna diskussioner. Men eftersom jag vill att vi spelar hyfsat RAW tvingas jag stå ut med det.Skämt åsido, jag ville ha en empirisk erfarenhet av DnD5. Så även om jag klagar mycket är jag glad för att jag har valt att spela det.
Nej exakt, det är det jag menar: antingen borde alla klasser vara tvungna att betala för det, eller ingen klass.Tycker inte att en viss klass ska få betala för sina förmågor på ett sätt som andra inte gör.
Jag tänkte exakt samma sak! Great minds!Egentligen tycker jag saker som paladin och warlock (och kanske en del andra klasser) borde varit nån slags specialförmågor man kan uppnå "in game", utöver sin vanliga klass, om man uppfyller vissa kriterier. Som kan förloras om man inte längre uppfyller de kriterierna.
Jag tycker personligen det här är en styrka. Grundböckerna är egentligen rättså flexibla, och du kan lite välja och vraka hur just ditt D&D beter sig. Det är en verktygslåda i den anda som AD&D också var. Sen tycker jag faktiskt 5E varit bättre på att hålla den kursen också och inte cruncha ned sig ännu mer med tilläggen. De tillför istället fler options. Men som enskild spelare behöver du sällan ha reda på mer än din level och din klass.Spelare som är vana vid äldre versioner av DnD blir ofta störda på bristen på maerial bortom den egna rollpersonen.