D&D DnD - skvalkanalen

Ivan NWG

Warrior
welcome to the future where every means of expression is owned by a couple of billionaires.
Please post responsibly.

Theo

Hero
Låter i allra högsta grad som en form av liberal syn på världen. Så nog alltid är den politisk. Men jag ska inte gräva mer i det. Jag tror vi lägger olika värden i orden censur och åsiktsfrihet också. Även om jag håller med om att konst ska ha möjlighet att provocera och ruska om vår föreställningsvärld. Frågan är i vilken utsträckning och till vilket pris. Det finns alltid någon som styr samtalet, så är det även i det mest fria samhället, frågan är hur vi reglerar så att så många som möjligt kan uttrycka sina åsikter.

Frihet kan inte, i min uppfattning, uppstå i ett samhälle som är gränslöst och inte sätter upp spelregler. Det skapar i sig en exkludering för grupper som inte har samma inflytande i samhället. I ett samhälle utan gränser med absolut frihet, blir den stora massan utan frihet. Men jag släpper den tråden där, för jag tror vi har väldigt olika uppfattning om detta och ingen av oss kommer bli lyckligare av att diskutera det på det här forumet. Dock förstår jag ditt perspektiv, även om jag inte delar det.
Det är värt att gräva i eftersom det är ett väldigt genomsyrande och återkommande - och väldigt dåligt - reaktionärt argument att t ex inkludering är politiskt medan exkludering inte är det, eller öht att det som man inte gillar är politiskt medan det man gillar skulle vara opolitiskt. Det behöver alltid mötas och motas.

Antitesen till ett "politiskt" val är inte att vara opolitiskt, utan det blir per definition ett annat (motsatt) politiskt val. Som Orwell uttryckte det: The opinion that art should have nothing to do with politics is itself a political attitude.

Theo

Hero
Om man likväl för resonemangets skull ville ta en mer liberal utgångspunkt och anta att det bara är uttalad ideologi som är "politisk" medan låt säga profitmaximerande kapitalism inte är det... då blir det ju uppenbart för alla som har ögon att se med att det inte är den uppfattade pk-ifieringen av t ex D&D som är "politisk", utan den intensivt astroturfade och höggradigt (om än oftast i smyg) ideologiska motreaktionen mot den.

Att göra sin produkt mer inklusiv är ju bara klassisk kapitalism. Man vill göra sin produkt attraktiv för fler köpare och man räknar med att de, låt säga, kvinnliga och icke-vita och queera gamers man potentiellt kan bredda sin publik med är fler än de snubbar som blir kränkta av att se annat än vita män representerade och slutar köpa ens grejor därför (disclaimer för säkerhets skull: jag menar inte att någon som postat i tråden är en av dessa - men det är ett djävla liv från dem på sociala medier).

Last edited: