Nekromanti DnD4, Ravenloft, 1890-tal (ny Stockholms-kampanj)

anth

Vetefan
Halloj!
Jag har nyss beslutat att starta en DnD4-kampanj.
(med "nyss" menar jag "för ett par minuter sen", så inget är satt i sten ännu)

- Spel i centrala Stockholm (antingen T-station Hötorget eller Rådhuset).
- Spel vardagskvällar ungefär varannan vecka.

Det blir:
- DnD4 (allas älsklingsspel :gremsmile: )
- Ravenloft (rollspelens svar på Dracula)
- 1890-tal (precis som Dracula)

Haka inte upp er på att DnD4 i 1890-talsmiljö inte fungerar, tänk er istället någon form av Steampunk/Gaslight.
Men det blir ändå vissa specialregler:
- Alla PCs är människor, inga fantasyraser (NPCs däremot är en helt annan femma).
- Krutvapen kommer att finnas. Förslaget hittills är reglerna från d20Modern, men bara 2 range increments precis som bågar i DnD4.
- Det finns magi och magiska föremål - men det kommer antagligen att vara lite ovanligare än i en vanlig DnD4-kampanj.
- Level 6 borde vara lagom nivå att starta på.
- Jag kommer tillåta de klasser som passar in i 1890-talet; folk får använda sin fantasi, Shaman kan t.ex. kallas Spiritist o.s.v.
- Rollpersonerna börjar som medlemmar i en organisation (baserad i England) som undersöker övernaturliga fenomen.
- Jag kommer att invänta regelboken "Heroes of Shadow", men den borde vara i min hand om en vecka eller två.

Jag kommer antagligen komma på fler saker bara jag får någon dag på mig att smälta nyheten att jag ska DMa DnD4 :gremlaugh:

Någon som är intresserad av att vara med?
Ni får även komma med synpunkter och förslag; kampanj och husregler är ännu bara på skisstadiet så det mesta går att ändra.

Jarl

Hero
På!

Jag bidrar med en Invoker (åkalla-guds-vrede-controller). Återkommer med mer info när jag klurat lite :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
anth said:
- Krutvapen kommer att finnas. Förslaget hittills är reglerna från d20Modern, men bara 2 range increments precis som bågar i DnD4.
Ett tips är att du tar statsen för pilbågar och säger att det är pistoler och statsen för armborts och säger att det är gevär. Ingen sprang väl ändå omkring med pilbågar på 1890-talet?

/Han som funderar varför det finns så få steampunkspel

Blasphemy

Swashbuckler
Wow... det låter riktigt, riktigt coolt. Hade det hela utspelat sig i Göteborg hade jag gärna varit med och testat. Älskar Ravenloft och Gothic Earth-settingen är ju trevlig den med. Antar att du vet att det finns en modul till gamla Ravenloft som heter Masque of the Red Death som är just på jorden på 1800-talet.

Sedan är jag ju tveksam till D&D4 springa omkring i rutor och taktiktspela... men det hade helt klart varit värt att testa...

Hoppas ni har sjukt kul.

anth

Vetefan
Blasphemy said:
Antar att du vet att det finns en modul till gamla Ravenloft som heter Masque of the Red Death som är just på jorden på 1800-talet.
Det där med "gammalt" är relativt...
Jag antar att du vet att det finns en gammal Ravenloft-modul, The House of Gryphon Hill (1986), som i princip utspelar sig i något som bara kan beskrivas som 1800-talets England? :gremlaugh:

Blasphemy

Swashbuckler
Jo det har jag faktiskt koll på. Ravenloft är den enda spelvärld till D&D som jag kan säga att jag "kan" och jag har det mesta till (i alla fall från AD&D-tiden). Det finns ju ett antal äventyr i Ravenloftvärlden som är väldig viktorianska och hela riken som har den tidsandan.

Fan, jag blir grymt sugen. Har aldrig spelat en kampanj i Ravenloft.
På det sättet jag förställer mig en kampanj i en dyl setting så skulle just D&D lyfta fram det rätt dåligt.

Om jag ev flyttar tillbaka till Göteborg nästa år så får vi lira något dyl! :gremsmile:

Den här killen känns väldigt Ravenloft.

Hellzon

Långsamma Vargen
På som fan.

Ska kika på klasser och se om jag fastnar för något.

Jarl

Hero
anth said:
- Det finns magi och magiska föremål - men det kommer antagligen att vara lite ovanligare än i en vanlig DnD4-kampanj.
Hur tänker du runt det här? Är det för att man ska, fluffmässigt, springa runt med färre föremål, eller är det för att det ska kännas svårare?

Är det det första rekommenderar jag att refluffa prylar: ett +2 Shielding Longsword blir en speciell fäktträning inriktad på försvar t.ex. Är det det andra så kan man väl bara dra upp motståndet lite?

Rent mekaniskt måste ju de där plusen komma någonstans ifrån, men fluffmässigt måste det ju inte vara en fysisk pryl.

Eksem

Champion
Rollpersonskoncept: Fumlig, nervös och vetenskapligt lagd man i yngre medelålder, som hela tiden gör fel men så att det ändå slutar med att det blir rätt. Typ tappar något men tappar det i huvudet på något otäckt monster så det blev rätt i alla fall. Förslag på klass, någon?

Shadowcaller

Veteran
Wizard kanske? Artificer om det är tillåtet?

Funderar på en warlock jag själv. I ravenloft kan det inte vara så svårt att göra mörka pakter.

Jarl

Hero
Shadowcaller said:
Wizard kanske? Artificer om det är tillåtet?
Ja, Artificer låter ju helt rätt: uppfinningar och dekokter. Som bonus så är ju det en leader också... :gremsmile:

anth

Vetefan
Eksem said:
Rollpersonskoncept: Fumlig, nervös och vetenskapligt lagd man i yngre medelålder, som hela tiden gör fel men så att det ändå slutar med att det blir rätt. Typ tappar något men tappar det i huvudet på något otäckt monster så det blev rätt i alla fall. Förslag på klass, någon?
Där är egentligen svagheten med DnD. Alla klasser är stridsinriktade.
Jag skulle säga rogue och välja förmågor som gör att du får slå om slag eller göra interrupts (finns det någon annan klass som är bättre på sånt?).
Backstab/sneak attack kan du rollspela så som att det bara är tur att du träffar som du gör och gör extra skada.

Eksem

Champion
Artificer är en bra idé, jag har ju Eberron Player's Guide också. Mums, det här ska bli kul!

anth

Vetefan
Hellectrician said:
Hur fluffar man till en Tank/Soak á 1890?

En bareknuckle-boxare från hamnskvarteren? Hur motiverar man att ha (motsvarande) sköld och platemail?
En Bareknuckle-boxare/pugilist. Eller kanske bara en strongman från en cirkus?

Rustning och sköld på 1800-talet måste jag tänka igenom.
Det finns ett par fulhack från gamla DnD3 som jag ska kolla på - men det är helt klart en sak som jag inte tänkt på.

G

Guest

Guest
Re: DnD4, Ravenloft, 1890-tal (ny Stockholms-kampa

Jag är på och jag ska spela en karaktär med ryskt påbrå. Möjligen en bard.
(Läste nämligen precis en bok om det ryska sinnelaget)

Hellzon

Långsamma Vargen
Hellectrician said:
Hur fluffar man till en Tank/Soak á 1890?

En bareknuckle-boxare från hamnskvarteren? Hur motiverar man att ha (motsvarande) sköld och platemail?

:gremcrazy:
Battlerager Vigor fighter vill bära light armor eller chainmail (men vill ha ett vapen). Brawler Style låter dig slåss effektivt med en hand fri, men du vill fortfarande ha ett vapen. Tempest Technique låter dig ha lätt rustning och små vapen.

Edit: En brawler eller tempest kan ha kul med två Spiked Gauntlets. (En hand med en Spiked Gauntlet räknas fortfarande som fri, och den är ett off-hand weapon.)

Ingendera är perfekt. Vi hoppas att överste herren anth är villig att låta folk refluffa stora vapen och rustningar som att man är tuff och kan ta en högerkrok mot huvudet och slå tillbaka, annars blir det överlag svårt att motivera klasser med stora vapen och rustningar.

Själv börjar jag fastna för någon slags veteran från ett av krigen strax före 1890 - en preussare från det fransk-tyska på 70-talet eller en britt från första boerkriget eller Krimkriget, kanske.

Mekaniskt en Avenger, kanske, om vi behöver en striker. Eller en Warlord om Eksem inte fastnar för en Artificer (jag tror också det är den bästa klassen för en snubbe som tappar mojänger överallt).

Ska leka ihop en Avenger. Mtp att vi verkar få minst två religiösa karaktärer, hur hanterar vi gudar (och Channel Divinity-feats)?

anth

Vetefan
Hellzon said:
Vi hoppas att överste herren anth är villig att låta folk refluffa stora vapen och rustningar
Jag klurar på det, kommer med ett förslag lite senare.

Hellzon said:
hur hanterar vi gudar (och Channel Divinity-feats)?
Se där - ytterligare en som jag missat.
Det mest troliga är att de religiösa i gruppen dyrkar herren kristus (d.v.s. ni är goda protestanter eller katoliker).
Det mest rimliga är väl att de stora religionerna ger access till flera (men inte alla) divinity feats.