Nekromanti DnD4, Ravenloft, 1890-tal (ny Stockholms-kampanj)

anth

Vetefan
Jarl said:
All well and fine, men vad är syftet?
Syftet är att få rätt känsla i spelet.
Det ska kännas som 1800-tal, inte som fantasy.
Det kommer fortfarande vara fantastiskt som i t.ex. steampunk, men jag vill inte ha det så fantastiskt som i Forgotten Realms eller Eberron.

Där har du en anledning till varför jag vill vänta in Heroes of Shadow (och delvis Shadowfell som kommer i maj) - för att jag har en ganska stark känsla av att de innehåller lite speltips som kommer passa Ravenloft.

Jarl said:
Magiska föremål har ju två syften i spelet:
...
a) att se till att matematiken håller.
...
b) låta spelare customiza sin karaktär utöver powers och feats.
Jag är fullt medveten om matematiken - det är det främsta skälet till att inget är bestämt ännu: jag får inte matematiken att stämma. :gremsmile:

Optimera rollpersonerna får ni göra när ni skapar dem.
Men när vi väl börjat spela Ravenloft får ni hålla tillgodo med det jag delar ut - det är en del av stämningen i Ravenloft: att rollpersonerna INTE har kontroll och INTE kan göra vad de vill.

Ravenloft är ett gammalt äventyr, nästan 30 år - och meningen är att få lite oldschool-känsla över kampapanjen.
Glöm "Points of Light in a sea of darkness", det blir snarare tvärt om: "Points of Darkness in a sea of light".

Hellzon

Långsamma Vargen
anth said:
Eventuella närstridsvapen hos rollpersonerna borde därför vara små.
Jag är inne på att rollpersoner som kan hantera stora vapen gör lika mycket skada fastän de hanterar små vapen.

Avståndsvapen
Krutvapen is the shit.
Det borde räcka med ett par-tre olika pistoler och ett par-tre olika gevär.
Jag funderar lite i banorna att närstridskrigare ska få använda sina powers på avstånds-vapen. Vad skulle hända med spelbalansen då?

Rollpersonerna är excentriska
Glöm inte bort att rollpersonerna kommer att vara väldigt speciella och man kan tänka sig att de går runt med saker som inte vanliga människor skulle göra.
De är som Indiana Jones, Salomon Kane, Van Helsing, Wild Wild West, League of Extraordinary Gentlemen.
Jag som hade siktat på att slå folk med en skitstor sabel som hängt med som minne från krimkriget. Vi kanske kan sortera det under "excentrisk". :gremwink:

Powers med avståndsvapen är lite svängigt. Jarl har redan tagit upp hur det blir med fighters. En Avenger funkar dåligt ändå eftersom han måste stå intill sitt mål (och inte ha någon annan fiende intill sig) för att hans striker-feature ska funka. Överlag kommer nog alla klasser som förväntas slåss i närstrid (alla vapenanvändare utom Ranger, Seeker och kanske Rogue) att bli konstiga.

Alla får börja med ett par magiska föremål - men jag kommer vara lite grinig om ni väljer föremål som är uncommon eller rare - ni får komma med förslag på föremål så får jag se om jag godkänner dem.
Du kommer alltså att bli grinig om vi väljer magiska föremål? :gremwink: (Det finns knappt några common.)

anth

Vetefan
Hellzon said:
Jag som hade siktat på att slå folk med en skitstor sabel ... Vi kanske kan sortera det under "excentrisk". :gremwink:
Jag är ganska säker på att det är fler som kommer att klassas som excentriska. :gremsmile:

Hellzon said:
Överlag kommer nog alla klasser som förväntas slåss i närstrid (alla vapenanvändare utom Ranger, Seeker och kanske Rogue) att bli konstiga.
Jag håller med om att en Ranger antagligen kommer att vara bäst på krutvapen.
Men tänk på att vi talar krutvapen från 1800-talet OCH att de inte går längre än 2 range increments (alltså inte längre än bow/x-bow) - det gör att det kommer att bli närstrid väldigt snabbt och striderna kommer att kännas som "DnD4".
Det är för allt runtomkring som jag vill få 1800-tals känsla.

Hellzon said:
Du kommer alltså att bli grinig om vi väljer magiska föremål? :gremwink: (Det finns knappt några common.)
Jag har faktiskt inte varit inne och tittat på vilka som är common/uncommon/rare.
Vad sägs om tre föremål var; ett common, ett uncommon, ett rare?

Jarl

Hero
anth said:
Jag har faktiskt inte varit inne och tittat på vilka som är common/uncommon/rare.
Vad sägs om tre föremål var; ett common, ett uncommon, ett rare?
En snabb titt säger att ca 15-20% är common, och resten uncommon. "Rare" är en handfull föremål från runt lv15 och uppåt (finns t.ex. en rare stav öht).

anth

Vetefan
Jarl said:
En snabb titt säger att ca 15-20% är common, och resten uncommon. "Rare" är en handfull föremål från runt lv15 och uppåt (finns t.ex. en rare stav öht).
En common och två uncommon då.
(det känns som att det är dags för mig att fixa det där DDI-kontot snart...)

Jarl

Hero
anth said:
Jarl said:
En common och två uncommon då.
(det känns som att det är dags för mig att fixa det där DDI-kontot snart...)
Med andra ord så får vi enligt reglerna ungefär: en pryl under ens level, en på ens level och en ett steg över sin level plus level-appropriate gold? :gremsmile:

anth

Vetefan
Jarl said:
Med andra ord så får vi enligt reglerna ungefär: en pryl under ens level, en på ens level och en ett steg över sin level plus level-appropriate gold? :gremsmile:
Så länge det blir 1890-tals stämning får ni ha vad som helst. :gremsmile:

anth

Vetefan
Korpen said:
Med tanke på pratet om rustningar så tycker jag det kan vara värt att omnämna det här.
Intressant - men det är fortfarande bara excentriska personer som skulle bära sån rustning under 1800-talet. Å andra sidan förväntar jag mig ett visst mått av excentricitet bland rollpersonerna. :gremsmile:

anth

Vetefan

anth

Vetefan
Lite mer kampanj-info.

* Spelare
DM: anth
1. Jarl
2. Shadowcaller
3. Hellzon
4. Eksem
5. Hellectrician
6. Catboots
7. Sapient
8. pjuppe

* Plats
På det ställe vid Hötorget där ett par av oss har spelat tidigare finns det nog bara plats för 8 personer runt bordet - vilket ger 1 DM + 7 spelare.
Alternativet är Dragon's Lair vid Kungsholms Torg, T-bana Rådhuset - där vi kan vara fler.
http://www.dragonslair.se/
Eftersom det är 8 anmälda spelare blir förstahandsvalet Dragon's Lair (observera att man måste betala medlemskap för att få spela där).

* Tid
Jag räknar med att läsa igenom Ravenloft över påsken, så någon gång efter påsk kan vi börja spela.
Jag kommer att ha tid att spelleda varannan vecka, vi spelar den dag flest spelare kan. Vardagar blir det spel c:a 18:30-22:00, helger c:a 12:00-18:00 (vi anpassar tider efter när folk kan spela).

* Husregler
Ni har förhoppningsvis redan läst och kommenterat vad ni tycker om vapen, rustningar, magiska föremål och raser.
- Spelarna slår försvarsslag. Ta ert Defense value -10 så får ni bonusen för ert försvarsslag. Har ni AC 18 har ni +8 i AC-bonus. När ni försvarar er talar jag om vad ni ska slå lika eller över för att undvika att bli träffade. Spelarna slår alltså både anfalls- och försvarsslag, jag som spelledare slår bara vilken skada monsterna gör och kan ägna mer tid åt att spelleda.
- Spelarna slår monstrens save. Om en spelare skapat en effekt på ett monster som det är save på, ska spelaren slå 12 eller högre för att FÖRLÄNGA effekten.
(ovanstående regler är lättare än man tror, och chansen förändras inte)

* 1890-tal
Meningen är inte att vi ska spela i en riktig 1800-tals värld, då hade jag valt en annan regelmotor än DnD4. Meningen är bara att vi ska få en 1800-tals känsla.

* Ravenloft
Det här är en nästan 30 år gammal ADnD-modul med flera speciella egenskaper som gjorde den unik redan när den kom. Det betyder att det här INTE blir ett vanligt DnD4-äventyr.
Ravenloft bygger på 1800-tals gotiken (Dracula/Frankenstein/Dr Jekyll & Mr Hyde...) och är alltså ett skräck-äventyr.
Ett av de sätt som man skapar skräckstämning på är att det inte går att slå fram nya PCs när man väl börjat spela Ravenloft (jämför med att man blir instängd i en dungeon och man inte kan få någon hjälp förrän man tagit sig ut) - det i kombination med mycket hög svårighetsgrad gör att det liknar "tio små negerpojkar". Det finns ett par NPCs i själva äventyret som man kan ta över som PCs - men när de är slut kommer gruppen sakta men säkert att krympa.
Det är alltså helt OK att göra som Kung Artur när han möter the killer rabbit: "Run away!"
http://www.youtube.com/watch?v=XcxKIJTb3Hg

* Era rollpersoner
- Ni börjar på level 6 och de som överlever äventyret borde vara runt level 10 när de kommer hem.
- Ni följer reglerna "Starting at higher level", sid 143 i DMG:
-- vilken vanlig utrustning som helst som ni vill ha.
-- Ett level 7 magiskt föremål (2600 gp)
-- Ett level 6 magiskt föremål (1800 gp)
-- Ett level 5 magiskt föremål (1000 gp)
-- Guld motsvarande ett level 5 magiskt föremål (1000 gp)
De magiska föremålen får inte vara rare och max 2 får vara uncommon.
Ni får avvika från ovanstående lite, vill någon t.ex. ha lite potions är det OK - men ni ska inte gå runt som magiska julgranar och era rollpersoner ska kännas 1800-tal.
- 1 gp = ett engelskt pund (för stämningens skull).
- Varje jämn level lär sig rollpersonerna ytterligare ett språk (d.v.s. ni börjar med tre extra språk) - man talar inte common i Europa.
- Ni får göra en wish-list på magiska föremål som jag kanske stoppar in i äventyret - men det kommer inte att vara möjligt att köpa/sälja magiska föremål.

* Icke närvarande spelare
Här är jag lite grinig. Bara för att en spelare inte är med betyder det inte att rollpersonen försvinner. Den följer med som en NPC och håller sig i bakgrunden (om inte spelaren gett andra instruktioner) - men det betyder också att den utsätter sig för risker precis som de övriga rollpersonerna.

* XP
Jag använder mig av "kommunist-xp", d.v.s. alla närvarande rollpersoner får lika mycket xp.
Men jag ska försöka använda ett individuellt belöningssystem där de som gör något bra kan få en bonus; bonus på tärningsslag, återfå en använd power, eller kanske t.o.m. en extra action point.

* Rollpersonernas bakgrund
Er gemensamma bakgrund är att ni är med i en organisation som kallas "brödraskapet" (ni får gärna komma på en bakgrundshistoria till varför just er rollperson är medlem i brödraskapet och hur han/hon fått tag på sina magiska föremål).
Brödraskapet är ungt, bara ett par decennier gammalt och dess uppgift är att undersöka övernaturliga fenomen. Dylika äventyr var inget som arbetarklassen hade råd eller tid med på 1800-talet, så ni har både mer tid och pengar över än medelsvensson.

* Hur det börjar
I våras åkte en av era bröder iväg för att följa upp ett rykte om varulvar i Karpaterna (en bergskedja mellan Ungern och Rumänien). Sommaren lider mot sitt slut och ingen har hört något av honom, flera i brödraskapet planerar därför en expedition för att försöka hitta honom. Ni kommer att lämna London i slutet av Augusti.

G

Guest

Guest
Hittade en hemmaknackad 4e variant av Ravenloft. Har inte läst något ur den då jag fann den för ca 12 sekunder sen.
Men något vettigt kanske det står i den.

Ravenloft 4e

anth

Vetefan
Catboots said:
Hittade en hemmaknackad 4e variant av Ravenloft.
Tackar.
Det finns två olika Ravenloft.
Modulen/Äventyret Ravenloft som gavs ut 1983.
Campaign Settingen/Världen Ravenloft som gavs ut 1990.
Givetvis kan modulen Ravenloft utspelas i världen Ravenloft.
Det ni ska gå är modulen Ravenloft, det du länkade till var världen Ravenloft. Det hindrar givetvis inte att jag kommer att låna lite av världen fastän jag flyttat modulen till 1890-talets Europa. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Åhå, jag är bara ytligt bekant med kampanjsettingen sen tidigare så det här ska bli redigt med sköj!

Fanns för övrigt en del regler för förbannelser, korruption och sånt lull-lull i PDF'en såg jag.

anth

Vetefan
Jag har beslutat mig för att vara lite snällare.
- De som dör FÅR slå fram nya rollpersoner men:
-- De måste komma med en rimlig förklaring till varför den nya rollpersonen befinner sig i eller har rest till Ravenloft.
-- Den nya rollpersonen är en level lägre än den förra (så ni blir sämre varje gång ni dör - men det borde vara bättre än att inte få vara med alls).
- Jag kommer att justera de NPCs som ni kan tänkas ta över så att de är en level under er.

Förslag till bakgrundshistorier:
Ni behöver inte skriva någon uppsats, men det skulle vara kul med en mening eller två om vad era rollpersoner gjort tidigare.
Eftersom ni är med i en organisation som undersöker övernaturliga händelser får ni ta ut svängarna rejält, ex:
- Ni kan ha stött på älvor (fey creatures)
- Ni kan ha stött på vättar och troll (goblins och ogres)
- Ni kan ha stött på spöken (ghosts, wraiths och andra incorperal undeads)
- Ni kan ha stött på likätare (ghouls, wights och andra corperal undeads)
- Ni kan ha stött på varulvar
- Ni kan ha stött på mumier i Egypten
- Ni kan ha stött på raser okända för människan: sahuagin vid någon avlägsen kust, yuan-ti i någon avlägsen djungel
- Ni kan ha stött på någon djävul eller demon
o.s.v.
Faktum är att de flesta DnD-monster har sitt ursprung i legender och folklore - och kan därför vävas in i era bakgrundshistorier.
Glöm inte att väva in varifrån ni har fått era magiska föremål.

Jag funderar på en husregel till - frågan är: skulle ni tycka att den var kul?
Halvera hp (för både monster och rollpersoner).
Regeln fungerar och är speltestad av flera andra spelgrupper.
Effekten är att alla strider går dubbelt så snabbt - det känns "blodigare", vilket kan skapa en skräckstämning som passar i Ravenloft.

Jarl

Hero
anth said:
Effekten är att alla strider går dubbelt så snabbt - det känns "blodigare", vilket kan skapa en skräckstämning som passar i Ravenloft.
Jag kan gott tänka mig att köra med det. Vi har använt det tidigare. Dock avrundade vi karaktärers HP, helning, damage reduction etc uppåt; annars får man ut väldigt lite av vissa powers.

G

Guest

Guest
anth said:
Absolut. Känns väldigt mycket Ravenloft. Och det finns ju inget roligare i DnD än när gruppen är nära en wipeout och det verkligen handlar om marginaler :gremsmile:

Shadowcaller

Veteran
Jag har hört att en populär husregel är att sänka monstrens hp med 50 % och öka deras skada med 25 %.

Skulle det vara något?