Lite mer kampanj-info.
* Spelare
DM: anth
1. Jarl
2. Shadowcaller
3. Hellzon
4. Eksem
5. Hellectrician
6. Catboots
7. Sapient
8. pjuppe
* Plats
På det ställe vid Hötorget där ett par av oss har spelat tidigare finns det nog bara plats för 8 personer runt bordet - vilket ger 1 DM + 7 spelare.
Alternativet är Dragon's Lair vid Kungsholms Torg, T-bana Rådhuset - där vi kan vara fler.
http://www.dragonslair.se/
Eftersom det är 8 anmälda spelare blir förstahandsvalet Dragon's Lair (observera att man måste betala medlemskap för att få spela där).
* Tid
Jag räknar med att läsa igenom Ravenloft över påsken, så någon gång efter påsk kan vi börja spela.
Jag kommer att ha tid att spelleda varannan vecka, vi spelar den dag flest spelare kan. Vardagar blir det spel c:a 18:30-22:00, helger c:a 12:00-18:00 (vi anpassar tider efter när folk kan spela).
* Husregler
Ni har förhoppningsvis redan läst och kommenterat vad ni tycker om vapen, rustningar, magiska föremål och raser.
- Spelarna slår försvarsslag. Ta ert Defense value -10 så får ni bonusen för ert försvarsslag. Har ni AC 18 har ni +8 i AC-bonus. När ni försvarar er talar jag om vad ni ska slå lika eller över för att undvika att bli träffade. Spelarna slår alltså både anfalls- och försvarsslag, jag som spelledare slår bara vilken skada monsterna gör och kan ägna mer tid åt att spelleda.
- Spelarna slår monstrens save. Om en spelare skapat en effekt på ett monster som det är save på, ska spelaren slå 12 eller högre för att FÖRLÄNGA effekten.
(ovanstående regler är lättare än man tror, och chansen förändras inte)
* 1890-tal
Meningen är inte att vi ska spela i en riktig 1800-tals värld, då hade jag valt en annan regelmotor än DnD4. Meningen är bara att vi ska få en 1800-tals känsla.
* Ravenloft
Det här är en nästan 30 år gammal ADnD-modul med flera speciella egenskaper som gjorde den unik redan när den kom. Det betyder att det här INTE blir ett vanligt DnD4-äventyr.
Ravenloft bygger på 1800-tals gotiken (Dracula/Frankenstein/Dr Jekyll & Mr Hyde...) och är alltså ett skräck-äventyr.
Ett av de sätt som man skapar skräckstämning på är att det inte går att slå fram nya PCs när man väl börjat spela Ravenloft (jämför med att man blir instängd i en dungeon och man inte kan få någon hjälp förrän man tagit sig ut) - det i kombination med mycket hög svårighetsgrad gör att det liknar "tio små negerpojkar". Det finns ett par NPCs i själva äventyret som man kan ta över som PCs - men när de är slut kommer gruppen sakta men säkert att krympa.
Det är alltså helt OK att göra som Kung Artur när han möter the killer rabbit: "Run away!"
http://www.youtube.com/watch?v=XcxKIJTb3Hg
* Era rollpersoner
- Ni börjar på level 6 och de som överlever äventyret borde vara runt level 10 när de kommer hem.
- Ni följer reglerna "Starting at higher level", sid 143 i DMG:
-- vilken vanlig utrustning som helst som ni vill ha.
-- Ett level 7 magiskt föremål (2600 gp)
-- Ett level 6 magiskt föremål (1800 gp)
-- Ett level 5 magiskt föremål (1000 gp)
-- Guld motsvarande ett level 5 magiskt föremål (1000 gp)
De magiska föremålen får inte vara rare och max 2 får vara uncommon.
Ni får avvika från ovanstående lite, vill någon t.ex. ha lite potions är det OK - men ni ska inte gå runt som magiska julgranar och era rollpersoner ska kännas 1800-tal.
- 1 gp = ett engelskt pund (för stämningens skull).
- Varje jämn level lär sig rollpersonerna ytterligare ett språk (d.v.s. ni börjar med tre extra språk) - man talar inte common i Europa.
- Ni får göra en wish-list på magiska föremål som jag kanske stoppar in i äventyret - men det kommer inte att vara möjligt att köpa/sälja magiska föremål.
* Icke närvarande spelare
Här är jag lite grinig. Bara för att en spelare inte är med betyder det inte att rollpersonen försvinner. Den följer med som en NPC och håller sig i bakgrunden (om inte spelaren gett andra instruktioner) - men det betyder också att den utsätter sig för risker precis som de övriga rollpersonerna.
* XP
Jag använder mig av "kommunist-xp", d.v.s. alla närvarande rollpersoner får lika mycket xp.
Men jag ska försöka använda ett individuellt belöningssystem där de som gör något bra kan få en bonus; bonus på tärningsslag, återfå en använd power, eller kanske t.o.m. en extra action point.
* Rollpersonernas bakgrund
Er gemensamma bakgrund är att ni är med i en organisation som kallas "brödraskapet" (ni får gärna komma på en bakgrundshistoria till varför just er rollperson är medlem i brödraskapet och hur han/hon fått tag på sina magiska föremål).
Brödraskapet är ungt, bara ett par decennier gammalt och dess uppgift är att undersöka övernaturliga fenomen. Dylika äventyr var inget som arbetarklassen hade råd eller tid med på 1800-talet, så ni har både mer tid och pengar över än medelsvensson.
* Hur det börjar
I våras åkte en av era bröder iväg för att följa upp ett rykte om varulvar i Karpaterna (en bergskedja mellan Ungern och Rumänien). Sommaren lider mot sitt slut och ingen har hört något av honom, flera i brödraskapet planerar därför en expedition för att försöka hitta honom. Ni kommer att lämna London i slutet av Augusti.