Shadowcaller
Veteran
Vad gör equipment har vi i början? Inga magiska föremål?
Jag tänkte göra en hexblade med en feypact om det är okej.
Jag tänkte göra en hexblade med en feypact om det är okej.
Själv gillar jag ju inherent bonuses som bakar in alla plus i gubben. +1 på anfall och skada på level 2 och var femte därutöver, +1 på defenses på level 4 och var femte därutöver. Eller nåt i den stilen. (Det är ett litet helsike att hitta regeln i DMG2.)Jarl said:Hur tänker du runt det här? Är det för att man ska, fluffmässigt, springa runt med färre föremål, eller är det för att det ska kännas svårare?anth said:- Det finns magi och magiska föremål - men det kommer antagligen att vara lite ovanligare än i en vanlig DnD4-kampanj.
Är det det första rekommenderar jag att refluffa prylar: ett +2 Shielding Longsword blir en speciell fäktträning inriktad på försvar t.ex. Är det det andra så kan man väl bara dra upp motståndet lite?
Rent mekaniskt måste ju de där plusen komma någonstans ifrån, men fluffmässigt måste det ju inte vara en fysisk pryl.
Kan man inte bara ge alla klasser en AC bonus istället? Man ger dem en utefter den tyngsta rustningen som de kan bära. Känns lökigt att leta efter förklaringar på varför man har en helplåt på 1800-talet. Men det var bara ett förslag.Rustning och sköld på 1800-talet måste jag tänka igenom.
Jag är inte anth, men jag tycker det låter jättebra. Man får förstås välja mellan sköldbonusen och ett tvåhandsvapen (eller Swordmage Aegis osv, ni fattar), men det är ju jättelätt att fluffa som att man parerar med sin fria hand.Draugen said:Kan man inte bara ge alla klasser en AC bonus istället? Man ger dem en utefter den tyngsta rustningen som de kan bära. Känns lökigt att leta efter förklaringar på varför man har en helplåt på 1800-talet. Men det var bara ett förslag.Rustning och sköld på 1800-talet måste jag tänka igenom.
Vad sägs om det här: man kör med inherent bonuses och prylar, men prylarna ger helt enkelt inga bonusar som man får från inherent. Alla vapen, rustningar, etc som bara ger "plus" blir alltså meningslösa. Istället så får man bara properties och daily powers. Då känns nog prylar mer som riktiga artefakter, snarare än simpla spelmekaniska matematikfixar.Hellzon said:Själv gillar jag ju inherent bonuses som bakar in alla plus i gubben. +1 på anfall och skada på level 2 och var femte därutöver, +1 på defenses på level 4 och var femte därutöver. Eller nåt i den stilen. (Det är ett litet helsike att hitta regeln i DMG2.)
PACT WEAPON
While you hold your implement in one hand, you can use a minor action to manifest your pact weapon in the other hand. The pact weapon you create depends on your pact. Your pact weapon persists until you no longer hold either it or the implement, or until you dismiss it as a free action.
You can make weapon attacks with your pact weapon, using its proficiency bonus and the appropriate damage die. Your pact weapon shares your implement’s enhancement bonus, critical hit effect, properties, and powers. The weapon cannot be enchanted.
When you use a power associated with your pact weapon and the power has both the weapon and the implement keyword, you are considered to be wielding both your pact weapon and your implement for the purpose of feats and other game elements.
Kanske inte den rätta tråden att diskutera detta men skulle du acceptera att dessa stackar? Det verkar inte finnas något riktigt svar.Dual Implement Spellcaster
Heroic Tier
Prerequisite: Dex 13, any arcane class
Benefit: When you use an arcane attack power and you are wielding a magic implement in each hand, you can add the off-hand implement’s enhancement bonus to damage rolls.
Both of your implements must be usable with this power, and you must be capable of wielding both implements, to gain this benefit.
"Rustningar" kan tillverkas av andra material - läder, tjocka västar eller kappor av laminerat tyg, ibland med viss förstärkning av metall osv. Så har man tillverkat skottsäkra västar (iaf. försökt) från 1600-talet och framåt.Jarl said:Ja, en av 4e:s styrkor är ju att det är väldigt medgörligt vad gäller omfluffning, eftersom allt är såpass abstrakt.
Ah, du menar så. Jag antar att de funkar om ditt pact weapon är ett vapen som Hexblades också kan använda som implement.Shadowcaller said:Alltså, eftersom Hexblades Pact Weapon och implements fungerar ihop, fungerar de även med Dual Implement Spellcaster?
Ooops.pjuppe said:Nu kommer jag in rätt sent men om det finns en plats över så snor jag gärna den för det här verkar riktigt skoj.
Antagligen skulle den bli lite smått uppfuckad; en fighter skulle kunna mark:a fiender långt borta och mycket av risken med att gå in i närstrid skulle såklart försvinna. Den stora grejen är väl att man skulle behöva gå igenom alla powers och fundera över deras avståndsvara eller icke, ett rätt stort projekt.anth said:Avståndsvapen
Jag funderar lite i banorna att närstridskrigare ska få använda sina powers på avstånds-vapen. Vad skulle hända med spelbalansen då?
OK, point taken.Jarl said:ett rätt stort projekt.
All well and fine, men vad är syftet? Vill du undvika fluffet med magiska föremål eller vill du göra saker svårare?anth said:Magiska föremål
Alla får börja med ett par magiska föremål - men jag kommer vara lite grinig om ni väljer föremål som är uncommon eller rare - ni får komma med förslag på föremål så får jag se om jag godkänner dem.
Enda sättet att hitta magiska föremål är hos monster.
Glöm att det finns magibutiker där ni kan köpa magiska föremål.