CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
I spel där jag för min nyligen vunna påse XP kan köpa någonting varje spelning, köper jag alla argument om xp som "konkret" belöning, och i sådana system använder jag också xp utan knot.
Det är i spel som D&D, där 317 xp i sig själv innebär absolut ingenting (om jag inte når en påhittad gräns) xp saknar mening. "Whee, innan var jag 680 poäng från att levla, nu är jag bara 363 poäng ifrån" är en synnerligen lam belöning.
Därför är levlingssystemet "vi levlar var tredje spelning, oavsett allting" (typ)helt överlägset vad gäller enkel admin, snabbhet, tydlighet, och alla problem med att uppmuntra lootning, monsterjakt, rollspelande etc.
(Problemet med inaktiva spelare som bara agerar när de ser ett xp framför ansiktet, men aldrig när de lockas med ungmör, guld eller svartkonstnärer, är, ärligt talat, inget jag nånsin ens hört talas om, och handen på hjärtat: bästa lösningen måste vara "byt spelare")
Det är i spel som D&D, där 317 xp i sig själv innebär absolut ingenting (om jag inte når en påhittad gräns) xp saknar mening. "Whee, innan var jag 680 poäng från att levla, nu är jag bara 363 poäng ifrån" är en synnerligen lam belöning.
Därför är levlingssystemet "vi levlar var tredje spelning, oavsett allting" (typ)helt överlägset vad gäller enkel admin, snabbhet, tydlighet, och alla problem med att uppmuntra lootning, monsterjakt, rollspelande etc.
(Problemet med inaktiva spelare som bara agerar när de ser ett xp framför ansiktet, men aldrig när de lockas med ungmör, guld eller svartkonstnärer, är, ärligt talat, inget jag nånsin ens hört talas om, och handen på hjärtat: bästa lösningen måste vara "byt spelare")